2007-11-03, 13:02
Medlem
necators avatar
Tjenare.

Nu är det så att jag är anställd som vikariat för en snubbe. På anställningsavtalet står det "Fr o m xxxx-xx-xx t o m xxxx-xx-xx erhåller xxxxxxxx(jag) ett vikariat för...osv."

Jag har inga planer på att säga upp mig, men nånstans känner jag att jag vill ha möjlighet att göra det. Om jag nu skulle ändra mig i framtiden. Är det möjligt i så fall?
Citera
2007-11-03, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av necator
Tjenare.

Nu är det så att jag är anställd som vikariat för en snubbe. På anställningsavtalet står det "Fr o m xxxx-xx-xx t o m xxxx-xx-xx erhåller xxxxxxxx(jag) ett vikariat för...osv."

Jag har inga planer på att säga upp mig, men nånstans känner jag att jag vill ha möjlighet att göra det. Om jag nu skulle ändra mig i framtiden. Är det möjligt i så fall?

om ingenting annat är avtalas så ska du arbeta till sista datum.
Citera
2007-11-04, 02:46
Medlem
necators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mart84
om ingenting annat är avtalas så ska du arbeta till sista datum.
Jodå, men finns det "undantag". T.ex. någon fin lögn eller händelse som kan göra att jag kan skita i det.
Citera
2007-11-04, 09:03
Medlem
Hyndanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av necator
Jodå, men finns det "undantag". T.ex. någon fin lögn eller händelse som kan göra att jag kan skita i det.

Du behöver väl ingen lögn du har väl rätten att säga upp dig som alla andra. Sen har du säkert uppsäggningstid som alla andra. Skiter du i den så kan företaget hålla inne din lön. Mer än så är jag tveksam till kunde hända. Du kan ju alltid säga upp dig och sen gå till doktorn och sjukskriva dig uppsägningstiden, därför att du mår såpsykiskt dåligt av att arbeta där eller något.
Citera
2007-11-04, 09:58
Medlem
wildhorsess avatar
Rätt till uppsägningstid vid tidsbegränsade anställningar, t.ex. vikariat eller visstid, är en typisk fråga där alltför många inte har klart för sig vad regelverket säger.

När anställningen är tidsbegränsad, dvs när anställningen löper från datum 1 till datum 2, behöver inte arbetsgivaren tillämpa reglerna om uppsägningstid. Anställningen upphör vid den avtalade tidens utgång eftersom anställningens avslutande redan är överenskommen vid anställningens början. Någon uppsägningstid finns alltså inte, enligt lagens regler.

..men, de flesta kollektivavtal på arbetsmarknaden föreskriver annat. Fackens förhandlare har förekommit problematiken med fastlåsta anställningar genom överenskommelse med arbetsgivarna, och vanligtvis medges möjligheten till att arbetstagaren (inte arbetsgivaren) tillåts avbryta en tidsbegränsad anställning med en varseltid om 1-2 veckor, beroende på vilket avtal som tillämpas.

Som anställd bör man kontrollera med sitt fack om vilka regler som gäller på den egna arbetsplatsen och om arbetsgivaren är bunden till kollektivavtal eller ej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in