Citat:
Ursprungligen postat av Freedom Fighter
Jag har en liten teori.
Tänk er ett förhållande som startar oerhört passionerat. Man blir blixtförälskad - hela ens världsbild vänds upp och ner. Man sover, äter och andas varandras kärlek och åtrå. Man avancerar i regel väldigt snabbt - för snabbt kan tyckas, men iaf.. själva drivkraften är passionen, glöden. Allt förnuft är fullkomligt lämnat därhän.
När ett förhållande inleds på detta vis, till skillnad från exempelvis en långvarig vänskap som transformeras till ett kärleksförhållande, så tycker jag mig se ett mönster (enligt mina egna empiriska studier) som entydigt pekar på att dessa förhållanden ofta avslutas på ett stormigt och dramatiskt sätt. Man skiljs sällan åt som vänner, utan den glöd som efterlämnas är hatet och föraktets glöd.
Har ni samma erfarenheter som mig?
Intressant att din erfarenhet aviker rätt mycket ifrån "allmän teori" (får jag säga så? .. Ja, det får jag!).
Snarare är det vanligt att det säger "klick" i förälskelsen och "klick" i avslutet. Plötsligt bara försvinner allt, på samma sätt som allt plötsligt kom från ingenstans. S.k. "boarderline" förhållande.
Har du däremot ett förhållande som byggs succesivt, fyllt av tveksamheter vilket ofta även bidrar med problem, blir avslutet ofta ett långt och utdraget helvette (inte helt olikt förhållandet självt egentligen) och när elden lagt sig kvarstår mest bara hat.