Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-11-02, 14:16
Medlem
Min första postning här på forumet, så var snälla....

Det är så här att jag ska fotograferas av en kompis som en del av en kurs hon går. Bilderna ska vara lite blandat. Både påklätt och en del naket och småporrigt, men inget superporrigt.

I alla fall vill jag ha lite råd av de erfarna fotograferna på forumet om det är något särskilt som jag som modell bör tänka på. Fotograferandet sköter min kompis väldigt bra, men det är ju bara den ena sidan och jag har aldrig modellat förut.
Citera
2007-11-02, 15:11
Medlem
Farbror Sallads avatar
Jag har ingen erfarenhet på området, men jag tror att det viktigaste är att du känner dig bekväm. Gör inga påklistrade poser som du inte egentligen känner är "du", det blir bara dåligt (om man inte är erfaren, men det är du ju inte).
Citera
2007-11-02, 16:46
Medlem
fnuskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av *amadena*
Min första postning här på forumet, så var snälla....

Det är så här att jag ska fotograferas av en kompis som en del av en kurs hon går. Bilderna ska vara lite blandat. Både påklätt och en del naket och småporrigt, men inget superporrigt.

I alla fall vill jag ha lite råd av de erfarna fotograferna på forumet om det är något särskilt som jag som modell bör tänka på. Fotograferandet sköter min kompis väldigt bra, men det är ju bara den ena sidan och jag har aldrig modellat förut.

Var lyhörd med fotografen, de vet ofta vad de pysslar med. Nu är ni båda dock rätt gröna men grön fotograf vet nog mer än vad grön model vet. Sen är det i stort sett vad Farbrorn här ovan säger, var naturlig, unga modeller har en tendens att vara för konstlade och då blir bilderna ofta ansträngda.
Citera
2007-11-02, 19:18
Medlem
Plt Comdrs avatar
Håll dig varm. En modell som fryser blir inte bra.
Citera
2007-11-05, 12:27
Medlem
Tack så mycket för tipsen. Jag ska tänka på det, framförallt det där med att försöka vara naturlig och hitta min egen väg...
Citera
2007-11-05, 13:25
Medlem
cannabe²s avatar
Kan du inte visa oss bilderna efter också? Klipp bort de "porriga" om du vill, hade bara varit roligt att se ett resultat.

Lycka till!
Citera
2007-11-05, 13:57
Moderator
Nospheratus avatar
En stor skillnad som jag ser mellan professionella modeller och de oerfarna är att de proffsiga agerar mycket själva. De som är oerfarna har svårt att röra sig och spontant prova olika saker. Det är lite som med regissörer och skådespelare gissar jag. Regissören vill presentera en berättelse, men det är lite upp till skådespelaren att gestalta rollpersonen på ett trovärdigt sätt. Ibland blir det då som i Rederiet när skådisarna mekaniskt läser upp det som står på skärmen. Kansig jämförelse kanske, men hoppas ni förstod något.

De modeller som kanske är lite nybörjare är givetvis lite osäkra också. De står mest och väntar på instruktioner om hur de ska hålla armarna, vrida huvudet eller hur det nu ska vara. De mer erfarna släpper loss lite och hittar egna poser, vrider sig och utforskar rollen som modell mycket mer. Då kan man verkligen börja jobba som fotograf. Med en sådan modell gäller det helt enkelt att hänga med och ta så många bilder man kan för att fånga alla uttryck. Ibland kan man ha synpunkter på att ljuset faller konstigt med armen i den vinkeln och så vidare. Med vissa modeller typ oerfarna skulle man lika gärna kunna haft en docka istället.

Så mitt tips är att ta för dig. Prova att posera utav bara fan, prova olika vinklar hit och dit. Sånt gillar fotografer. Ser det för jävligt ut säger dom till. Eller, din kompis får helt enkelt lära sig säga sånt om det behövs. Lek inte vaxdocka och vänta på att någon säger åt dig att lyfta hakan. Var levande.
Citera
2007-11-06, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cannabe²
Kan du inte visa oss bilderna efter också? Klipp bort de "porriga" om du vill, hade bara varit roligt att se ett resultat.

Lycka till!
Grejen är den att jag vill vara helt incognito här på fb och det är jag inte längre om jag visar bilder...
Citera
2007-11-06, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Så mitt tips är att ta för dig. Prova att posera utav bara fan, prova olika vinklar hit och dit. Sånt gillar fotografer. Ser det för jävligt ut säger dom till. Eller, din kompis får helt enkelt lära sig säga sånt om det behövs. Lek inte vaxdocka och vänta på att någon säger åt dig att lyfta hakan. Var levande.
Tackar för det. Jag har övat lite själv här hemma.... Lite klurigt framför spegeln, men jag har åtminstone övat lite innan fotosessionen.
Citera
2007-11-07, 12:42
Medlem
NordicVs avatar
Som tidigare sagts - öva.

Titta på andras fotosessioner. T.ex. här:
http://www.modellbilder.se/
Det lär man sig mycket av. Hur ser ansikte och kropp ut på bild i olika vinklar och i olika poser.

Bli gratismedlem på fotosidan.se.
De har en speciell modellfotodel i sitt forum samt att du kan se många bra modellfoton.

På fotosidan finns betydligt fler erfarna modellfotografer än här inne.

Ha kul - det går igenom i bilderna.
Kan nog vara bra med en kompis som fotograf första gången.
Mindre risk att det blir stelt och osäkert.

Lycka till !
Citera
2007-11-07, 17:53
Medlem
NordicVs avatar
Ett litet tips till.
Ha inte på dig bh ett par timmar innan plåtningen.

Märken efter bh och bhband är fult och ett jäkla jobb att fixa till i photoshop.
Citera
2007-11-12, 11:03
Medlem
Tack igen allihopa! Det gick jättebra och bilderna blev superfina! Så roligt och spännande har det inte varit på länge!! Förresten så är min nya avatar från fotosessionen...

kram!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in