• 1
  • 2
2007-11-02, 16:16
Medlem
barkeepers avatar
Nja....

Citat:
Ursprungligen postat av Jokeruggla
...och lite smält aftereight....

Det kanns lite 80 tal...hellre smalta ned lite bra mork choklad, och sprinkla mynta pa.
Citera
2007-11-02, 21:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Det kanns lite 80 tal...hellre smalta ned lite bra mork choklad, och sprinkla mynta pa.

Känns lite 90-tal.
Citera
2007-11-02, 21:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bredställ
Av olika skäl har jag ett "överskott" på konjak, fråga inte varför...

Vad kan man hitta på för skoj med det?

Jag vet att man kan flambera med det, men ge mig gärna fler förslag på recept eller rätter (inkl. efterrätter) med konjak i.
Fikon i Konjak är förb...gott.
Citera
2007-11-02, 22:10
Medlem
Rhynns avatar
Dessert:

Päronpaj med konjaks zabbayon , OTROLIGT GOTT. Min favorit.
Citera
2007-11-02, 23:55
Medlem
ostz0rs avatar
beef tartar, ha i en skvätt konjak

eller

om du gör lite egen cocktail sås, kan du ha i, läs "ska du utan tvekan ha i" konjak
Citera
2007-11-03, 01:26
Medlem
Domedagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Flambera! Flambrade fikon, flamberade bananer, flamberad pepparstek.... Sätta piff på såser...

Pepparstek är en höjdare och en RIKTIG klassiker från krogkökets djupaste arkiv.

En putsad fin bit oxfilé får rejält med svartpeppar (från KVARN) över sig och stekes i äkta smör (INGET annat). Vid sidan av dig vid spisen har du förberett dig med att ha en tändsticksaske eller braständare, två msk dijonsenap, inlagda grönpepparkorn i lag, en liten kladd kalvfond (orkar man inte koka sin egen demi glace, så får det duga med de där flaskorna. Välsorterade delikatessbutiker har ibland färdig demi glace.) en flaska av din konjak och matlagningsGRÄDDE (inget jävla erzats-grädde här. Ingen vit smegma från Milda!), lite salt och din pepparkvarn.

När biffarna börjar bli klara, så stänger du av fläkten och därefter häller du på konjak över dem (ta inte för lite här, men heller inget fotbad. Ungefär 3-4 msk/port) och låter det säga PSCHYSSSSSCH i stekjärnet. Nu skall det gå undan! Sätt fjutt på vätskan och låt biffarna gojsa runt samtidigt som du säger högt och tydligt med amerikansk-engelsk dialekt:

You smell that......??? You smell that, son???? Nothing else in the world smells like that...... I love the smell of napalm in the morning. You know, one time we had a hill bombed......for 12 hours and when it was over ..... we walked up and we didnt see one of them...... not one stinking dink body...... but the smell........you know that gasoline smell....... the whole hill......it smelled like....... victory. ......Someday this war is gunna end.......

När konjaken brunnit klart (den skall INTE koka bort) så häller du grönpepparkornen med litet av lagen ner i stekpannan, monterar ner grädden, fonden och avslutar med dijonsenapen. Salta och justera "hettan" och spetsa gärna med lite mera konjak strax före serveringen.

Servera med en krispig sallad (ingen jävla isberg!!) och bakad potatis. Häll upp ett halvschysst rött vin. Duka gärna med rödvitrutig duk och ett sterinljus i en bastflaska från Chianti.

I agree... ska flamberas... detta inlagg var extremt bra tips.
Citera
2007-11-03, 06:57
Medlem
Pionjärs avatar
Tiramisu blir bra med konjak. Dränk in kexen och sätt även till en skvätt i mascarponekärmen.
Citera
2007-11-03, 10:15
Medlem
barkeepers avatar
Haha...

Citat:
Ursprungligen postat av Jokeruggla
Känns lite 90-tal.

..det har du helt ratt i. Det var ett tag sedan jag var "aktiv". Usch, nu kande jag mig gammal.
Citera
2007-11-03, 12:06
Medlem
mats.nystroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ostz0r
beef tartar, ha i en skvätt konjak

eller

om du gör lite egen cocktail sås, kan du ha i, läs "ska du utan tvekan ha i" konjak

Word!
Det var det första jag tänkte på när jag såg rubriken.
Råbiff utan konjak går inte för sig.
Citera
2007-11-05, 15:26
Medlem
dodeesoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frazier
grönpeppersås

OT: Din avatar....en ihoprullad dagstidning var en sekund från att landa på skärmen innan jag upptäckte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in