Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-11-02, 03:53
  #1
Medlem
som rubriken lyder .. hur gör jag? vill alltså formatera om datorn lägga in xp på nytt för att få ut lite mer kräm ur min dator.. men har massa bra dyra program som inte är pirat men som ja dock inte har skivor till osv .. typ macromedia adobe office o massa mer program packet






tacksam för alla svar som har med min fråga att göra. klagomål på stavning osv behöver jag inte för att få min dator att funka bättre..
Citera
2007-11-02, 04:56
  #2
Medlem
Zimlys avatar
Gör en backup av program mappen ( Eller vad det är du vill spara ), sen gör en backup av registret också.....

Ska leta efter ett batch program du kan använda dig av, återkommer snart
Citera
2007-11-02, 05:00
  #3
Medlem
Zimlys avatar
Kod:
@echo off
:: variables
set drive=n:\Backup
set backupcmd=xcopy /s /c /d /e /h /i /r /k /y

echo ### Backing up Mina dokument...
%backupcmd% "%USERPROFILE%\Mina dokument" "%drive%\Mina dokument"

echo ### Backing up Favorites...
%backupcmd% "%USERPROFILE%\Favoriter" "%drive%\Favoriter"

echo ### Backing up email and contacts (MS Outlook)...
%backupcmd% "%USERPROFILE%\Application Data\Microsoft\Outlook" "%drive%\Outlook"

echo ### Backing up Roboform...
%backupcmd% "C:\My RoboForm Data" "%drive%\My Roboform Data"



echo ### Backing up the Registry...
if not exist "%drive%\Registry" mkdir "%drive%\Registry"
if exist "%drive%\Registry\regbackup.reg" del "%drive%\Registry\regbackup.reg"
regedit /e "%drive%\Registry\regbackup.reg"

:: use below syntax to backup other directories...
:: %backupcmd% "...source directory..." "%drive%\...destination dir..."

echo Backup Complete!
@pause
Citera
2007-11-02, 05:08
  #4
Medlem
okej tack men det finns inget program som gör det åt mig ? ska jag göra en .bat fil av koden du skrev? har en hel del spyware osv som ja vill bli av med försvinner de eller ligger de kvar om ja gör backup på registret?


tack för svaret
Citera
2007-11-02, 05:12
  #5
Medlem
Zimlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
okej tack men det finns inget program som gör det åt mig ? ska jag göra en .bat fil av koden du skrev? har en hel del spyware osv som ja vill bli av med försvinner de eller ligger de kvar om ja gör backup på registret?


tack för svaret

Det beror ju på var spywaren ligger osv, och ja du ska göra en .bat fil av de, men du måste själv skriva om det för att det ska passa just dig,
De jag postade var så att du skulle förstå ungefär hur du ska göra för att just du ska kunna använda .bat filen
Citera
2007-11-02, 05:19
  #6
Medlem
okej jo förstår hur ja ska göra med .bat filen iaf men har just nu inget o lägga backupen på :P så får vänta till morgonen. hör inte till ämnet men vet du hur man kollar vart spyware'en ligger och vet du nått bra program som rensar upp datorn från all sån skit ? gratis eller om de är lätt o få tag i pirat
Citera
2007-11-02, 05:26
  #7
Medlem
Zimlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
okej jo förstår hur ja ska göra med .bat filen iaf men har just nu inget o lägga backupen på :P så får vänta till morgonen. hör inte till ämnet men vet du hur man kollar vart spyware'en ligger och vet du nått bra program som rensar upp datorn från all sån skit ? gratis eller om de är lätt o få tag i pirat

Ta och installera 2-3 stycken spyware program, t.ex. Trend anti spyware, Spybot mm..

Sen kör igenom med alla 3 spyware programmen, sen gör en backup, då borde all spyware rensas, kör även en virus check
Citera
2007-11-02, 13:42
  #8
Medlem
gandihellfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zimly
Kod:
@echo off
:: variables
set drive=n:\Backup
set backupcmd=xcopy /s /c /d /e /h /i /r /k /y

echo ### Backing up Mina dokument...
%backupcmd% "%USERPROFILE%\Mina dokument" "%drive%\Mina dokument"

echo ### Backing up Favorites...
%backupcmd% "%USERPROFILE%\Favoriter" "%drive%\Favoriter"

echo ### Backing up email and contacts (MS Outlook)...
%backupcmd% "%USERPROFILE%\Application Data\Microsoft\Outlook" "%drive%\Outlook"

echo ### Backing up Roboform...
%backupcmd% "C:\My RoboForm Data" "%drive%\My Roboform Data"



echo ### Backing up the Registry...
if not exist "%drive%\Registry" mkdir "%drive%\Registry"
if exist "%drive%\Registry\regbackup.reg" del "%drive%\Registry\regbackup.reg"
regedit /e "%drive%\Registry\regbackup.reg"

:: use below syntax to backup other directories...
:: %backupcmd% "...source directory..." "%drive%\...destination dir..."

echo Backup Complete!
@pause
Riktigt haxxor script, har du skrivit det själv? Riktigt elajt det där asså! Men han ville ju inte ha mer än registret och program. Varför mail, internet favoriter, mina dokument. Och vad är c:\My roboform data? Borde det inte se ut som såhär:
Kod:
@echo off
:: variables
set drive=n:\Backup                    ((((( där det står drive=n:\ är där som det sparas. Välj detta till en ny skiva som är oskriven eller en annan partition eller extern hårddisk))))
set backupcmd=xcopy /s /c /d /e /h /i /r /k /y

echo ### Backing up the Registry...
if not exist "%drive%\Registry" mkdir "%drive%\Registry"
if exist "%drive%\Registry\regbackup.reg" del "%drive%\Registry\regbackup.reg"
regedit /e "%drive%\Registry\regbackup.reg"


echo ### Program...
%backupcmd% "C:\Program" "%drive%\Program"

:: use below syntax to backup other directories...
:: %backupcmd% "...source directory..." "%drive%\...destination dir..."

echo Backup Complete!
@pause
Citera
2007-11-02, 13:45
  #9
Medlem
Zimlys avatar
Nej har inte skrivit det själv, tog ett jag hittade på nätet, de jag tog var bara så att han skulle förstå på ett ungefär hur han skulle skriva för att åstadkomma de han ville få ut
Citera
2007-11-02, 13:51
  #10
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
som rubriken lyder .. hur gör jag? vill alltså formatera om datorn lägga in xp på nytt för att få ut lite mer kräm ur min dator.. men har massa bra dyra program som inte är pirat men som ja dock inte har skivor till osv .. typ macromedia adobe office o massa mer program packet






tacksam för alla svar som har med min fråga att göra. klagomål på stavning osv behöver jag inte för att få min dator att funka bättre..

Kolla upp alla licensnummer på de program du fakiskt betalat för (om du tappat bort både skivor och licensnycklar) i datorn innan du installerar om. Det brukar ju stå i programmet under "About". Sen kan du ju bara dra ner dessa program från nätet och använda dina ärliga licenser.
Citera
2007-11-02, 13:54
  #11
Medlem
gandihellfishs avatar
Och efter att du formaterat om så kan du installera norton ghost (eller valfritt ghostprogram) och gör en ghost. så slipper du formatera i din framtid.
Citera
2007-11-04, 23:04
  #12
Medlem
okej tack för alla svar
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback