2007-11-01, 22:44
Medlem
FoXxs avatar
Hej alla!

Nu har jag och flickan bestämt oss för att slippa en del av vinterdeppen, jobba ihop lite kosing och ge oss ut och resa till något avslappnat land/ö i Europa.

Vad skulle ni kunna rekommendera för resmål för ett par som inte är mycket för festande utan mera lugnt och ro?

//FoXx
Citera
2007-11-02, 00:34
Medlem
jokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FoXx
Hej alla!

Nu har jag och flickan bestämt oss för att slippa en del av vinterdeppen, jobba ihop lite kosing och ge oss ut och resa till något avslappnat land/ö i Europa.

Vad skulle ni kunna rekommendera för resmål för ett par som inte är mycket för festande utan mera lugnt och ro?

//FoXx

Grekiska övärlden lär nog vara väääldigt rofylld vintertid. Åk exempelvis till någon av städerna på Kreta. Hania, Rethymno eller Irakleo. Jag antar att det är sketbilligt att hyra rum eftersom massturisterna lyser med sin frånvaro.
Citera
2007-11-02, 00:49
Medlem
queen lobsters avatar
Amorgos i den grekiska övärlden är lugnt och härligt
Citera
2007-11-03, 11:23
Medlem
Kid dynamites avatar
antar att du vill slippa undan den värsta kylan så medelhavet är väl enda alternativet. Södra spanien är ruskigt skönt faktiskt. Granada och Sevilla är enligt mig höjdpunkterna. Riktigt fina städer med mycket att titta på. Gamla delen av Sevilla är värd resan bara den och i Granada har du det gamla mortemplet al hambra (eller hur det nu stavas).
Citera
2007-11-03, 11:43
Medlem
Elpenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joker
Grekiska övärlden lär nog vara väääldigt rofylld vintertid. Åk exempelvis till någon av städerna på Kreta. Hania, Rethymno eller Irakleo. Jag antar att det är sketbilligt att hyra rum eftersom massturisterna lyser med sin frånvaro.

Men han ville ju slippa undan vinterdepressionen också... TS: Läs Willy Kyrklunds reseskildring Aigaion innan du bestämmer dig för att vintersemestra i grekiska övärlden.
Citera
2007-11-04, 06:24
Medlem
jokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elpenor
Men han ville ju slippa undan vinterdepressionen också... TS: Läs Willy Kyrklunds reseskildring Aigaion innan du bestämmer dig för att vintersemestra i grekiska övärlden.

Det var därför jag föreslog någorlunda stora städer som är levande även på vintern. Rethymno är tex en rätt stor studentstad.
Citera
2007-11-04, 13:40
Medlem
FoXxs avatar
Hej alla!

Tack för era tips, men jag söker i första hand sol och värme! Det är alltså vad jag avser med att slippa vinterdeppen.

@ Kid dynamite: Har du själv vart i Sevilla eller Granada? Kollade upp det lite och dessa verkar rätt fina, helt klart ett alternativ. Dock så står det följande ang. Granada: "Solen är inte ovanlig i staden men temperaturerna under vintern är väldigt låga jämfört med resten av Andalusien och snöfall är vardagsmat i december - januari. Å andra sidan är sommaren otroligt varm och torr, ett typiskt Spanskt inlandsklimat."
Citera
2007-11-04, 15:31
Medlem
jokers avatar
Citat:
Hej alla!

Tack för era tips, men jag söker i första hand sol och värme! Det är alltså vad jag avser med att slippa vinterdeppen.

@ Kid dynamite: Har du själv vart i Sevilla eller Granada? Kollade upp det lite och dessa verkar rätt fina, helt klart ett alternativ. Dock så står det följande ang. Granada: "Solen är inte ovanlig i staden men temperaturerna under vintern är väldigt låga jämfört med resten av Andalusien och snöfall är vardagsmat i december - januari. Å andra sidan är sommaren otroligt varm och torr, ett typiskt Spanskt inlandsklimat."

Glöm Europa om du vill ha riktig och säker sol och värme under vintern. Kanarieholmarna är det som funkar. Du får söka dig längre söderut.
Citera
2007-11-04, 19:16
Medlem
Kid dynamites avatar
Citat:
Hej alla!

jo, har varit i båda städerna en dryg vecka. Jag var där i början på mars o då var det riktigt fint. Det du säger om Granada kan mycket väl stämma. Det ligger ju en bergskedja bredvid där man kan åka skidor på vintern så det kanske inte är så varmt. Tänkte inte på det, sorry. Däremot finns det ett par schyssta städer längs kusten. Malaga ska tydligen vara fint har jag hört, dock ej sett med egna ögon. Hoppas du hittar nåt passande resmål. Om du väljer att leta vidare kan jag slå ett slag för Lissabon. Väl värt ett besök.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in