• 1
  • 2
2007-11-01, 15:45
Medlem
marcus90_kungs avatar
Ja, filosofera p nu. varfr? Varfr inte? Hur strng tror du drrvakten r?

Jag r inte troende, jag r filosof..

Personligen s tror jag inte att jag skulle komma in om jag gick och dog idag. Jag har gjort fr mycket dumt och ngon grns mste man dra. Dremot s har jag frskt bttra mig och hjlpa utsatta fr att bota mitt samvete, s om ett par r kanske jag r godknd.

Fr jag hra lite sjlvkritik nud?
Kommer du in eller har du fr ful skjorta?

Endast teoretiskt om det fanns en himmel. Det ser vi ju alla men jag tnkte mer symboliskt.
Mste tillgga att jag inte tnker p katolska varianten, dr allting frlts bara man biktar sig eller r rik.
Citera
2007-11-01, 15:50
Bannlyst
Jag har aldrig gjort ngon annan mnniska till skada, dock hatar jag religion och brukar sitta fr mig sjlv och hata p religion, men god gave us free will right? Isfall fr han st fr konsivkenserna och slppa in mig.
Citera
2007-11-01, 15:53
Bannlyst
Det lr bli hissen ner fr min del.
Har inte utfrt en god eller produktiv handling p s lnge jag kan minnas.

andra sidan finns det som alla redan vet ingen gud s det gr mig ingenting.

.
Citera
2007-11-01, 15:54
Medlem
Reoshis avatar
Du r allts inte troende men frutstter att det finns en himmel eller vad?

Vilka kriterier skulle behva uppfyllas fr att komma in, vad r ont/gott? (bra/dligt)

(suck)
Citera
2007-11-01, 15:59
Medlem
Kheperas avatar
Bara fr ngon timme sedan hade jag sex, inte i missionrsstllning, inte med avsikt att reproducera, och inte med ngon jag ktat. Och jag ngrar det inte. S jag r vl rtt krd
Citera
2007-11-01, 16:20
Medlem
Mondobabys avatar
Hahaha.
Det hr var en kul trd.
Om jag skulle komma in? Tveksamt!

Jag skulle nog bli utsnd igen fr bot o bttring misstnker jag.
Det gller ven frn han drnere

Har inte den "rtta" tron men r heller ingen djvulsdyrkare.
Tror vl mest p det goda i den enskilda individen.
Sen att man blir blst gng p gng, ja det rknas vl som naivitet

Strvar inte heller att komma varken hit eller dit, jag satsar p nerfrysning istllet
Citera
2007-11-01, 17:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LOKO_MOTIV
andra sidan finns det som alla redan vet ingen gud s det gr mig ingenting.

.

Hur och med vad styrker du detta pstende?
Citera
2007-11-01, 17:10
Medlem
Ryogas avatar
Frgan r om jag skulle vilja komma in. Jag skulle nog fredra en evighet av att brinna i helvetet framfr det lidandet jag fr genom att sjunga psalmer med mormoner i himlen. Och jag skulle nog inte kunna dra mig frn att konfrontera Gud och frga honom varfr hans vrderingar verensstmmer med de hos en gammal romersk diktator. Tanken p att dela in mnniskor i en himmel och ett helvete anser jag verensstmmer med en slags "idealistisk fascism" dr man avgrnsar oliktnkande (syndare) frn de trogna fljeslagarna i himlen.
Citera
2007-11-01, 17:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mondobaby
Hahaha.
Det hr var en kul trd.
Om jag skulle komma in? Tveksamt!

Jag skulle nog bli utsnd igen fr bot o bttring misstnker jag.
Det gller ven frn han drnere

Har inte den "rtta" tron men r heller ingen djvulsdyrkare.
Tror vl mest p det goda i den enskilda individen.
Sen att man blir blst gng p gng, ja det rknas vl som naivitet

Strvar inte heller att komma varken hit eller dit, jag satsar p nerfrysning istllet

Intressant inlgg som fngar vissa filosofiska frgor. Exempelvis vill jag se dig filosofera ver och besvara fljande:

A) Vad hnder ifall du fr veta att du inte kan bli utsnd igen? Vad skulle du gra idag om du hade vetskapen om att du inte kan komma tillbaks frn "andra sidan"?

B) Du sger att du inte strvar hit eller dit men: Om du satsar p nerfrysning, kan man d sga att du strvar mot oddlighet? Om Ja, kan man sga att detta val beror p en undermedveten oskerhet som vilar hos dig (angende existensen av helvete och paradis och ens egen lmplighet fr endera destination)?
Citera
2007-11-01, 17:25
Bannlyst
Jag undrar om det inte r s att mnniskor r skeptiska till Guds existens med tillhrande himmel och helvete efter dden pga. att mnniskar har svrt att tnka sig att det har en skapare? Tror ni att det r uppfattningen om att naturens evolution noggrant utformat dagens Homo Sapiens frn ngon frhistorisk apa som gr att vi helt struntar i att ngot slags "strre vsen" har skapat oss och drmed ven kan reglera eller bestmma ver oss?

Om Ja, r detta ngot som vr tnkande hjrna kan bevisa p ett ngorlunda frnimmelsebart stt eller r det den numera utvecklade aphjrnan i oss som gr oss okapabla till att frst detta?
Citera
2007-11-01, 17:32
Medlem
Reoshis avatar
whut?

Jag r skeptisk till en skapare fr att inget pekar mot detta.. Snarare motstrider..
Ser inte riktigt logiken.
Citera
2007-11-01, 17:42
Medlem
rozenfischs avatar
att tillbringa en evighet nnstans verhuvudtaget mste vara helvetet...och det existerar ingen evig lycka, s vettefan vad man ska svara p din frga
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in