Citat:
Ursprungligen postat av
Trekytt
På tal om Hassan & Pelle & Thomas som saknas numera...vad tycker du främst att Ingemar Böcker bidrog med till Kebne´s sound?
Jag tycker att när han fortfarande lirade så blev det ett intressant gitarr-sammanspel mellan Ingemar Böcker och Kenny´s olika stilar. Lyssnar man på inspelningen från Tantogården så finns några riktigt fina jams och låtar där båda briljerar.
Ingemar Böcker hade ett något mera "bluesigt" gitarrspel tycker jag. Eftersom grunden för Kebne legat inom folkproggen, så funkar Ingemar Böcker´s gitarrspel mycket bra i Kebne då det fortfarande begav sig.
När Ingemar Böcker försvann från oss så blev Glenngård´s gitarrspel en intressant komponent som även denne briljerade ihop med sin fiol.
Finns det några fler medlemmar som varit med som du tycker har tillfört något extra till Kebne?
Ingemar Böcker avled 23 januari 2007
Måste erkänna att jag inte direkt har tänkt på det. Men nu när du nämner Ingemar Böcker
så vet jag att det "nämndes" i en av Bookletten till Kebnekajse II (Blå Album)
Bengt Eriksson skriver
"kom ovannämnde Ingemar Böcker med i Kebnekajse. Spännande att lyssna och jämföra Kenny Håkanssons och Ingemar Böckers gitarrspel! De spelar så olika. ”Ska man plantera en björk får man inte lägga in en massa tallkottar”, säger Kenny. Ibland brukade han muttra och tycka att Ingemars gitarr var ”lite störande”. Ingemar Böcker hade varit med i jazzgrupper och spelade gärna lite beboppigt också i Kebnekajse – inte raka melodier, som Kenny, utan liksom runt om melodin.
Det berättas att en gång när Ingemar på en konsert spelat ett, enligt Kenny, alltför bebopjazzigt solo så imiterade Kenny solot, spelade ett likadant solo han också. Ingemar Böcker kommenterade: ”Biblioteksfilialen.”
Jag håller inte med Kenny. Deras olika gitarrspel diskuterar med och kompletterar varann. Kenny och Ingemar är varandras musikaliska motsatser – därmed blir de också varandras nödvändigheter. De inspirerar varann. Det är fantastiskt så bra deras olika gitarrstilar fungerar tillsammans. Utan Ingemar Böcker hade Kebnekajse varit en annan grupp.
Ingemar Böcker, elgitarr, spelade i ungdomstidningen Bildjournalens rock & roll-orkester i samband med den svenska premiären av filmen ”Vänd dem inte ryggen” (1955). Har spelat med så olika musiker/grupper som Rock-Boris, Telefon Paisa, Christer Boustedt och Bernt Rosengren.
"
så vet jag att det "nämndes" i en av Bookletten På Kebnekajse III (Bruna Album
Bengt Eriksson skriver
Ingemars instrumentala ballad om ”björnbär och nätmelon”, där både jazz och rock klistras ihop av svensk folkton.
Så självklart bidrog han väldigt mycket till Kebnekajse Soundet...
Men konstigt att han inte nämns något i Resa Mot Okänt Mål boken
Om jag ska nämna ifall det finns det några fler medlemmar som har tillfört något extra till Kebne?
Så blir det nog
2 stycken Turid på Rättvikarnas Gånglåt &
jag hade gärna velat höra mer musik ifall det finns mer inspelningar med
Turid & Kebnekajse
Annars så måste jag väl nog säga att
Christoffer Okonkwo som spelar Tenor- Och Sopransaxofon på skivan
Ljus Från Afrika ,
Bandet lyfter även om jag inte direkt trodde att jag skulle få höra en saxofon på Kebnekajse skiva