2026-01-29, 16:41
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekytt
Intressant tanke. Hade varit ett fylligare ljud, inte minst basen, om de spelat in nya versioner av de gamla 70-talslåtarna. Samtidigt är 70-talsljudet charmigt på sitt vis.

Undrar vilka låtar vi fått om de släppt en ny LP säg cirka 2022 istället för 2026?
Eller hade de kanske inte tilräckligt med nya låtar färdiga då? Kanske får vi aldrig svaret på denna fråga?

Hursomhelst så kommer nog skivan vara riktigt bra & med tanke på väntetiden så kan det väl
inte bli en rejäl flopp i alla fall. Men det blir nog en värdig hyllning både till Hassan Bah , Thomas Netzler & Pelle Ekman, Var så säker på det

Skulle dock vara kul ifall de spelade in Skänklåt Till Speleman på nytt
Eller om de tar upp den igen i Setlistan
Citera
2026-01-29, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Hursomhelst så kommer nog skivan vara riktigt bra & med tanke på väntetiden så kan det väl
inte bli en rejäl flopp i alla fall. Men det blir nog en värdig hyllning både till Hassan Bah , Thomas Netzler & Pelle Ekman, Var så säker på det

Skulle dock vara kul ifall de spelade in Skänklåt Till Speleman på nytt
Eller om de tar upp den igen i Setlistan

Hoppas på det. Vore kul om de kunde överraska oss med helt nya låtar i setlisten och som du sa...en hel del obskyra låtar som de inte spelat på länge.

Hade gärna sett Stockholmspolskan i setlisten och många andra, men jag är ändå nöjd med det som de brukar spela.

Vet själv som musiker att en del låtar kan vara svårare att repa in än andra...man blir lite bekväm och tar "de säkra korten"...förutom kanske band som Meshuggah eller Dream Theater som lirar väldigt komplexa och avancerade låtar oftast. Förstår att det måste vara väldigt krävande för Kebne-gänget som är kvar att kunna repa mycket när de är så gamla och energin inte alltid finns där längre. Man måste tänka på att de är 80 år och inte blir yngre.

Jag blir glad om de klämmer in lite nya låtar, men hoppas på en gammal goding som de inte lirat på ett tag :-) Vi fick Per & Anna i april i Hägersten och det var grymt kul att de vågade sig på den igen efter ett bra tag :-)
Citera
2026-01-29, 21:33
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Hoppas på det. Vore kul om de kunde överraska oss med helt nya låtar i setlisten och som du sa...en hel del obskyra låtar som de inte spelat på länge.

Hade gärna sett Stockholmspolskan i setlisten och många andra, men jag är ändå nöjd med det som de brukar spela.

Vet själv som musiker att en del låtar kan vara svårare att repa in än andra...man blir lite bekväm och tar "de säkra korten"...förutom kanske band som Meshuggah eller Dream Theater som lirar väldigt komplexa och avancerade låtar oftast. Förstår att det måste vara väldigt krävande för Kebne-gänget som är kvar att kunna repa mycket när de är så gamla och energin inte alltid finns där längre. Man måste tänka på att de är 80 år och inte blir yngre.

Jag blir glad om de klämmer in lite nya låtar, men hoppas på en gammal goding som de inte lirat på ett tag :-) Vi fick Per & Anna i april i Hägersten och det var grymt kul att de vågade sig på den igen efter ett bra tag :-)

Undrar ändå ifall bandet fortsätter med säkra kort istället för att ta in någon ny låt ändå.
Det verkar som att det finns ett färdigt set med låtar som Frank verkar klara av att spela
Men med tanke på att han börjar bli varm i kläderna så kanske de börjar plocka in mera låtar
Stockholmspolskan är riktigt svängig & Brudmarsch till Per & Anna är också magiskt.

Citera
2026-01-30, 11:34
Medlem
Citat:
Undrar ändå ifall bandet fortsätter med säkra kort istället för att ta in någon ny låt ändå.
Det verkar som att det finns ett färdigt set med låtar som Frank verkar klara av att spela
Men med tanke på att han börjar bli varm i kläderna så kanske de börjar plocka in mera låtar
Stockholmspolskan är riktigt svängig & Brudmarsch till Per & Anna är också magiskt.

Jag tror du har helt rätt i dina observationer. Skulle inte bli överraskad om de inte lirar så många nya låtar...men hoppas i alla fall på fler än bara "Hultkläppen" och "Sjuan"...de börjar bli "ganska gamla som låtar" tycker jag. Trots allt har dessa två låtar hängt med i nästan 10 år snart. Hoppas på något helt nytt från 2026 års platta i setlisten...det vore guld!

Den som väntar på något gott, väntar ibland lite för länge. Kommer nog bli bra tror jag!
Citera
Idag, 10:18
Medlem
Kul att Kebne fått en till spelning innan de två Fasching-konserterna:

Kebnekajse - Torsdag den 19 februari 2026
Carlsson På Kajen - Folkparken vid Mälaren i Västerås

Har dock lite fullt upp de dagarna...kanske att jag hinner med en Fasching-konsert, men får se.

Undrar om de vågar sig på en Norrlands-turné som de försökte 2024?
Citera
Idag, 10:20
Medlem
Även Kalmar, Söderport, 7 Mars 2026!

Kul för alla smålänningar!

Endast 295 kr i inträde...passa på :-)
Citera
Idag, 12:21
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Kul att Kebne fått en till spelning innan de två Fasching-konserterna:
Kebnekajse - Torsdag den 19 februari 2026
Carlsson På Kajen - Folkparken vid Mälaren i Västerås
Har dock lite fullt upp de dagarna...kanske att jag hinner med en Fasching-konsert, men får se.
Undrar om de vågar sig på en Norrlands-turné som de försökte 2024?

Om du har tid & kan så kör på Fasching vet jag. De verkar spela där rätt så ofta numera.
Passa även på att fråga Kenny om hur det går med nya skivan & om de har nytt material på g?
Citera
Idag, 16:07
Medlem
Citat:
Om du har tid & kan så kör på Fasching vet jag. De verkar spela där rätt så ofta numera.
Passa även på att fråga Kenny om hur det går med nya skivan & om de har nytt material på g?

Ska göra mitt bästa. Fasching har varit anti-taping förut. Dock så spelade de själva in konserter under pandemin som nu finns på bl.a YouTube. Jag har fullt upp den helgen, men kanske, kanske att det kan funka på lördag eventuellt.

Annars siktar jag på att se Kebne resten av året. Kan bli någon utflykt längre bort...söderut eller norrut om de lyckas få till lite spelningar runtom och tvärsrunt i landet :-) Ska bli spännande att se vart de kommer spela...de har utlovat många spelningar i år då nya skivan kommer spelas in. Hoppas på lite mindre orter förutom de vanliga...Stockholm, Göteborg samt Malmö...där har de lirat väldigt mycket de senaste 20 åren (!)

Det skulle vara fint med besök på lite gamla rockpubar, teatrar, kulturhus och dylikt :-)

Vart skulle du vilja se dom under 2026?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in