2026-02-04, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Då kan vi i alla fall räkna med att det blir Hultkläppen samt Sjuan på nya skivan.
Hade dock varit intressant ifall det gick att få fram listan på de låtar de har samlat in & har för
planer på att ge ut?,

Trots att det har gått ca 10 år sedan nya skivan & att Pelle Ekman & Thomas Netzler
är döda & Hassan Bah har slutat, Så ska det ändå bli intressant att se hur Kebnekajse kommer
att utvecklas med det nya soundet. Även om Frank aldrig kommer bli en ny Pelle Ekman.

Ja, det är mycket spännande att vänta på nya LP:n. Frank utvecklar Kebne-soundet rejält, men Pelle var otroligt bra på att spela solitt, stabilt och med pondus...Elefanten med både Kebne och Baby Grandmothers är ett bevis på Pelles fina trumspel :-)

Jag tror att allt händer med en orsak...och nu när de är fyra kvar så kan de upptäcka sound som de kanske inte annars hade upptäckt med den gamla sättningen?

Nu måste alla fyra bidra mera än om de varit sju eller sex personer i bandet.

Tror det blir en magisk LP...låtlistan får vi nog ge oss till tåls med när de väl släpper plattan.

Den som väntar på något bra, väntar länge, men dock tålmodigt :-)
Citera
2026-02-08, 20:59
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekytt
Ja, det är mycket spännande att vänta på nya LP:n. Frank utvecklar Kebne-soundet rejält, men Pelle var otroligt bra på att spela solitt, stabilt och med pondus...Elefanten med både Kebne och Baby Grandmothers är ett bevis på Pelles fina trumspel :-)

Jag tror att allt händer med en orsak...och nu när de är fyra kvar så kan de upptäcka sound som de kanske inte annars hade upptäckt med den gamla sättningen?
Nu måste alla fyra bidra mera än om de varit sju eller sex personer i bandet.
Tror det blir en magisk LP...låtlistan får vi nog ge oss till tåls med när de väl släpper plattan.
Den som väntar på något bra, väntar länge, men dock tålmodigt :-)

Jo det är sant att båda två utvecklar "Kebne-soundet " Även om Pelle har spelat länge med både
Kebne och Baby Grandmothers. Men samtidigt så vet man ju att de vill skapa egna versioner av låtar
& inte bara kopiera rakt av.. Men får hoppas att det blir en bra utveckling & Kebnekajse verkar ändå
fortsätta med den nya sättningen.

Men Frank har väl spelat med Kebnekajse nu i ca 2-3 år om jag minns rätt?

& Du har nog rätt i det att vi får vänta även om LP:n kommer nog vara en rejäl överraskning
Så länge bandet orkar & vill spela så kommer de väl fortsätta?
Citera
2026-02-09, 08:53
Medlem
Citat:
Jo det är sant att båda två utvecklar "Kebne-soundet " Även om Pelle har spelat länge med både
Kebne och Baby Grandmothers. Men samtidigt så vet man ju att de vill skapa egna versioner av låtar
& inte bara kopiera rakt av.. Men får hoppas att det blir en bra utveckling & Kebnekajse verkar ändå
fortsätta med den nya sättningen.

Men Frank har väl spelat med Kebnekajse nu i ca 2-3 år om jag minns rätt?

& Du har nog rätt i det att vi får vänta även om LP:n kommer nog vara en rejäl överraskning
Så länge bandet orkar & vill spela så kommer de väl fortsätta?

Precis. Vi får se hur länge de orkar hålla på. De är ju trots allt över 80-års strecket nu. Gamle jazztrummisen Ronnie Gardiner, som varit en av Sveriges bästa musiker, spelar fortfarande, trots att han hunnit bli 93 år gammal(!)

Oklart om Kebne orkar hålla på tills de blir 90 år?
Citera
2026-02-09, 17:04
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Precis. Vi får se hur länge de orkar hålla på. De är ju trots allt över 80-års strecket nu. Gamle jazztrummisen Ronnie Gardiner, som varit en av Sveriges bästa musiker, spelar fortfarande, trots att han hunnit bli 93 år gammal(!)

Oklart om Kebne orkar hålla på tills de blir 90 år?

Eller så blir det så att Kebnekajse gör denna skiva & sedan drar sig tillbaka för en sista skiva.
De är ju trots allt över 80-år numera & jag tror inte att de kommer hålla på så länge till
Sedan deras comeback så har de både släppt 2 nya skivor & deras album
Idioten blev Grammisnominerat i kategorin "Årets rock" 2012.

Så de slutar trots allt med flaggan i topp tycker jag?!
Citera
2026-02-09, 17:15
Medlem
Citat:
Då kan vi i alla fall räkna med att det blir Hultkläppen samt Sjuan på nya skivan.
Hade dock varit intressant ifall det gick att få fram listan på de låtar de har samlat in & har för
planer på att ge ut?,

Trots att det har gått ca 10 år sedan nya skivan & att Pelle Ekman & Thomas Netzler
är döda & Hassan Bah har slutat, Så ska det ändå bli intressant att se hur Kebnekajse kommer
att utvecklas med det nya soundet. Även om Frank aldrig kommer bli en ny Pelle Ekman.
Sjuan? From-Olles sjua eller?
Citera
2026-02-09, 19:40
Medlem
Citat:
Eller så blir det så att Kebnekajse gör denna skiva & sedan drar sig tillbaka för en sista skiva.
De är ju trots allt över 80-år numera & jag tror inte att de kommer hålla på så länge till
Sedan deras comeback så har de både släppt 2 nya skivor & deras album
Idioten blev Grammisnominerat i kategorin "Årets rock" 2012.

Så de slutar trots allt med flaggan i topp tycker jag?!

Nu har jag fått till en ny fin intervju med Bella Linnarsson från första Kebnekaise-sättningen samt naturligtvis Baby Grandmothers...och visst, läs sista frågan ordentligt...det finns mer material att eventuellt ge ut med Baby Grandmothers...hela intervjun helt färsk finns här att läsa:

https://icitwebzine.blogspot.com/2026/02/bella-linnarsson.html
Citera
2026-02-09, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Femrik
Sjuan? From-Olles sjua eller?

Nja, Göran Lagerbergs (basisten) låt med arbetstiteln "Sjuan". Får se om de döper om den till nya skivan eller ej :-)
Citera
2026-02-12, 21:33
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Nu har jag fått till en ny fin intervju med Bella Linnarsson från första Kebnekaise-sättningen samt naturligtvis Baby Grandmothers...och visst, läs sista frågan ordentligt...det finns mer material att eventuellt ge ut med Baby Grandmothers...hela intervjun helt färsk finns här att läsa: https://icitwebzine.blogspot.com/2026/02/bella-linnarsson.html

Det hade verkligen varit kul ifall det kunde komma ut mera material med Baby Grandmothers
med ett par inspelningar med både gammalt & nytt material. även om det verkar finnas ett intresse
av fansen. Men så länge de har kvar skivbolaget i ryggen.
Citera
2026-02-12, 22:30
Medlem
Citat:
Det hade verkligen varit kul ifall det kunde komma ut mera material med Baby Grandmothers
med ett par inspelningar med både gammalt & nytt material. även om det verkar finnas ett intresse
av fansen. Men så länge de har kvar skivbolaget i ryggen.

Precis. Vore jättetrevligt med lite Baby Grandmothers-relaterat material som kanske Subliminal skulle kunna ge ut i framtiden. Tror faktiskt de avvaktar lite tills kanske Kenny och Bella är uppe i himmelen med Pelle. Det bästa materialet kom nog med på Merkurius, men visst kan det finnas lite oslipade diamanter kvar.

Kan Kebnekajse, så kan Baby Grandmothers. Visst vore det intressant att se TGS/Träden-Hanna Östergren lira med Baby Grandmothers i en ny tappning. Kanske att Bella och Kenny kan få blodad tand och ta upp Baby Grandmothers igen?

Kebne´s nytändning gavs oss lite hopp om de gamla gubbarna :-)

Kanske om de får vara krya och friska, att de precis som Ronnie Gardiner, kan hålla på tills de blir 90...men statistiken talar sitt tydliga språk...de flesta äldre blir inte så mycket mer än ca 80-85 år gamla. Så vi får vara glada för varje spelning de orkar och att denna skiva kommer i år är ju ett litet mirakel faktiskt :-)
Citera
2026-02-13, 10:46
Medlem
Uppdaterat turnéschema för 2026:

19/2 - Västerås - Carlsson På Kajen - Folkparken vid Mälaren,
20/2 - Stockholm - Fasching
21/2 - Stockholm - Fasching
14/3 - Gävle - Musikhuset
17/4 - Örebro - Närke Kulturbryggeri
25/4 - Leksand - Bio Visir

Lite tråkigt att det är samma städer som de lirat i de senaste 2-3 åren.
Citera
2026-02-15, 17:11
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Precis. Vore jättetrevligt med lite Baby Grandmothers-relaterat material som kanske Subliminal skulle kunna ge ut i framtiden. Tror faktiskt de avvaktar lite tills kanske Kenny och Bella är uppe i himmelen med Pelle. Det bästa materialet kom nog med på Merkurius, men visst kan det finnas lite oslipade diamanter kvar.
Kan Kebnekajse, så kan Baby Grandmothers. Visst vore det intressant att se TGS/Träden-Hanna Östergren lira med Baby Grandmothers i en ny tappning. Kanske att Bella och Kenny kan få blodad tand och ta upp Baby Grandmothers igen?

Kebne´s nytändning gavs oss lite hopp om de gamla gubbarna :-)

Kanske om de får vara krya och friska, att de precis som Ronnie Gardiner, kan hålla på tills de blir 90...men statistiken talar sitt tydliga språk...de flesta äldre blir inte så mycket mer än ca 80-85 år gamla. Så vi får vara glada för varje spelning de orkar och att denna skiva kommer i år är ju ett litet mirakel faktiskt :-)

Fast skulle det vara värt ifall Baby Grandmothers skulle börja spela igen med en ny trummis.
Tänkte med tanke på att när Pelle gick bort så avslutade Baby Grandmothers som band.
Så jag tror nog inte att Baby Grandmothers kommer att spela igen.

Visserligen så gjorde Kebnekajse det med tanke på att Frank fick börja spela när Pelle gick bort.
Dock har ju Frank spelat med Kebnekajse när Pelle var borta, Så jag har hört både
Pelle spela trummor & Frank spela trummor, Måste nog säga att Pelle klår Frank ändå...

Visst vore det intressant att se TGS/Träden-Hanna Östergren lira med Baby Grandmothers i en ny tappning men det skulle inte bli samma sak tror jag nog. Med tanke på att det är
Kenny, Pelle & Bella som gäller....

Fast jag tror nog att Kebnekajse kommer nog spela ett tag till & sedan lägga av....
Citera
2026-02-15, 20:27
Medlem
Citat:
Fast skulle det vara värt ifall Baby Grandmothers skulle börja spela igen med en ny trummis.
Tänkte med tanke på att när Pelle gick bort så avslutade Baby Grandmothers som band.
Så jag tror nog inte att Baby Grandmothers kommer att spela igen.

Visserligen så gjorde Kebnekajse det med tanke på att Frank fick börja spela när Pelle gick bort.
Dock har ju Frank spelat med Kebnekajse när Pelle var borta, Så jag har hört både
Pelle spela trummor & Frank spela trummor, Måste nog säga att Pelle klår Frank ändå...

Visst vore det intressant att se TGS/Träden-Hanna Östergren lira med Baby Grandmothers i en ny tappning men det skulle inte bli samma sak tror jag nog. Med tanke på att det är
Kenny, Pelle & Bella som gäller....

Fast jag tror nog att Kebnekajse kommer nog spela ett tag till & sedan lägga av....

Intressant. Håller med till viss del. Man får nog dela upp de olika erorna mellan Frank och Pelle på trummor. De har ganska olika spelstilar. Tror inte Kebne ville ha en karbon-kopia efter att Pelle gick bort. De ville nog ha en trummis med en helt egen spelstil och det var nog rätt beslut. Samtidigt så kan en del fans kanske känna att olikheterna mellan de båda trummisarna är väldigt många och stora. Eftersom jag själv är trummis så vet jag att olika låtar kan innebära olika "problem" för olika typer av trummisar. Jag spelar mera fills, ungefär som Frank gör, eftersom det är lättare för mig.

Pelle var mer taktfast och hade ett bra flyt i sitt groove, medans Frank spelar med mera fills och egenheter. Båda spelstilarna är tilltalande på sina vis tycker jag. Att bara spela raka fyrtakter eller tvåtakter kan faktiskt vara riktigt svårt eftersom det krävs en trummis som kan hålla samma takt i uppemot 5-6-7 minuter vad gäller Kebne eller Baby Grandmothers. Det är faktiskt "lättare" att spela "svårare grejor" eftersom det inte blir så monotont helt enkelt. Frank skulle nog passa fint som en jazz-trummis med sina fills :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in