• 1
  • 2
2007-11-01, 10:13
Medlem
ergo1024s avatar
Nu vet jag inte om det finns en tråd för såna här förfrågningar, någon mod väl flytta på den isf...

Jag har en fryst torskfilé hemma men jag vet inte riktigt vad jag ska göra av den. Några förslag?
Tänk på att det ska vara enkelt...

Jag funderade på att bara överrösa den med matlagningsgrädde och ketchup och in i ugnen eller något sånt.
Citera
2007-11-01, 10:19
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ergo1024
Nu vet jag inte om det finns en tråd för såna här förfrågningar, någon mod väl flytta på den isf...

Jag har en fryst torskfilé hemma men jag vet inte riktigt vad jag ska göra av den. Några förslag?

Jag funderade på att bara överrösa den med matlagningsgrädde och ketchup och in i ugnen eller något sånt.

Ketchup?? Du ligger på samma gastronomiska nivå som Stureplan1.

I alla fall du kan panera, steka. Eller lägg den i en ugnsform med grädde, men utan ketchup för helvete.
I med purjolök, skiva tomater, ev god ost, västerbotten/krutrök.
Citera
2007-11-01, 10:53
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ergo1024

Kör fisken i mixer tillsammans med ägg, lite Worcestersås, citronsaft, salt och peppar samt tillsätt också lite mejram och potatismjöl. Försökt att forma en fastare massa. Om massan skulle råka vara för lös så får du tillsätta mer potatismjöl eller kokt potatis.

Stoppa nu smeten i kylen och vänta i minst 1 h. Ta sedan ut den och börja forma mindre pannbiffar. Hetta samtidigt upp på medelvärme 2 msk neutral olja i en stekpanna med beläggning. Vänd varje fiskbiff i ströbröd (helst hemmagjort på färskt vitt bröd) och stek försiktigt till biffarna får en gyllene färg. Servera gärna kokt potatis till och en gurk/tomatsallad med rödlök och fransk dressing.

~Paul~
Citera
2007-11-01, 11:00
Medlem
Krille Ps avatar
Varför inte bara låta den sjuda och servera med potatis, brynt smör och äggsås?
Citera
2007-11-01, 11:03
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krille P
Varför inte bara låta den sjuda och servera med potatis, brynt smör och äggsås?
Fryst blockfisk har en tendens att läcka ut all smak uti kokvattnet.

~Paul~
Citera
2007-11-01, 11:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Fryst blockfisk har en tendens att läcka ut all smak uti kokvattnet.

~Paul~
Håller med!
Själv så kör jag med en ångkokare som jag brukar göra fisk i och då funkar det fin fint med fryst fisk.
Citera
2007-11-01, 11:14
Medlem
w84funs avatar
In i ugnen med den. Spadet använder du till äggsåsen som du serverar tillsammans med potatis. Mums.
Citera
2007-11-01, 11:15
Medlem
Mondobabys avatar
Ytteligare ett litet recept:

Tina fisken helt och se till att fileerna släpper lätt ifrån varandra, torka dom med luddfritt hushållspapper.
Vänd dom i ägg och ströbröd med lite citronpeppar i, stek dom på svag värme tills du får en gyllenbrun yta.
Servera gärna med potatis och en sås på creme fraishe med rödlök och svartpeppar.
Citera
2007-11-01, 11:22
Medlem
PurrePs avatar
Här är en favorit jag brukar köra:

Ett paket fisk (sej, torsk, hoki elller dylikt)
2/3 purjolök
3 Tomater
½ Citron
Grönsaksbuljongtärning
1 burk lätt Creme Fraice
salt, peppar

Tina fisken så att den går att skära i bitar 2x2cm.
Strimla 2/3 purjolök
Skiva 3 tomater
Riv skalet av citronen (enklast med ett cestjärn)

Tillaga i en större gryta eller wok.

Svetta (stek utan att ta färg) purjolöken ordentligt ca 5 min
Släng i citronskalet
Släng i buljongtärning (man kan ju smula den lite)
tillsätt en skvätt vatten (så att buljongen löser sig)
I med tomaterna och låt gå några minuter. Rör då och då.
I med creme fraice och fisken. Koka upp.

Låt sjuda 5-10 min tills fisken är klar.

Smaka av med citronsaft, salt och peppar.

Servera med ris eller nåt av alla de här nya "risiga" sakerna, matkorn är faktiskt en höjdare!

Smaklig spis!
Citera
2007-11-01, 15:54
Medlem
redbull72s avatar
Enklare än så här får du inte:
Lägg blocket i en ugnsfast form, fyll på med ris tillhälften av formen runtom, fyll på med vatten upp till kanten, in i mitten av ugnen 225 gr c:a 30 min tills vattnet kokat bort, vispa ihop en påse blå bands örtsås enl förp, häll över fisken o riset, tillbaks in i ugnen tills den börjar få lite färg, klart!
Citera
2007-11-01, 16:17
Medlem
w84funs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redbull72
Enklare än så här får du inte:
Lägg blocket i en ugnsfast form, fyll på med ris tillhälften av formen runtom, fyll på med vatten upp till kanten, in i mitten av ugnen 225 gr c:a 30 min tills vattnet kokat bort, vispa ihop en påse blå bands örtsås enl förp, häll över fisken o riset, tillbaks in i ugnen tills den börjar få lite färg, klart!

Menar du att det där blir ätbart? Hjälp.... vart är Sverige på väg?
Citera
2007-11-02, 19:08
Medlem
redbull72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av w84fun
Menar du att det där blir ätbart? Hjälp.... vart är Sverige på väg?

Inte bara ätbart, de e en gourmérätt som skulle få Carl-Jan o gråta, mat-Tina skulle gå upp i brygga, Steffo skulle skriva en bok o ja, nej kanske inte, men den funkar förträffligt en tisdag...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in