• 1
  • 2
2007-11-01, 08:51
Medlem
526s avatar
Intego har hittat en porr trojan i OSX 10.4
http://www.theregister.co.uk/2007/10...ild_osx_trojan
http://www.intego.com/news/ism0705.asp

Hur säkert är egentligen OSX. Är det bara BS att det inte går att hacka en mac? Låter som naivt säljsnack i mina öron. Eller.....?
Citera
2007-11-01, 08:53
Medlem
ugge_das_boots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526

Hur säkert är egentligen OSX. Är det bara BS att det inte går att hacka en mac? Låter som naivt säljsnack i mina öron. Eller.....?

Klart det går, alla 'nix går alldels utmärkt att bryta ner, det är bara det att intresset inte funnits för det är så få som använder sådana operativsystem
Citera
2007-11-01, 09:04
Medlem
Risken att drabbas av denna trojan är ju dock inte så stor eftersom att man måste ladda ner den OCH installera med hjälp av sitt administratörslösenord. Så nä, är fortfarande inte så bekymrad för att drabbas av varken trojaner eller virus på min Mac.
Citera
2007-11-01, 09:09
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugge_das_boot
Klart det går, alla 'nix går alldels utmärkt att bryta ner, det är bara det att intresset inte funnits för det är så få som använder sådana operativsystem

Men hjälper inte brandväggar?
Hur hackar man en Mac?
Citera
2007-11-01, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugge_das_boot

iTunes store har mig veterligen aldrig hackats, och de är ju i särklass största aktören på sin marknad
Citera
2007-11-01, 11:32
Medlem
huh?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maqs
Risken att drabbas av denna trojan är ju dock inte så stor eftersom att man måste ladda ner den OCH installera med hjälp av sitt administratörslösenord. Så nä, är fortfarande inte så bekymrad för att drabbas av varken trojaner eller virus på min Mac.

Problemet kommer när oerfarna börjar använda Mac, då kommer dom att skriva in administratörlösenordet hej villt över allt och dom börjar hävda att MacOsX är osäkert pga det. Ungefär vad som händer med Windows.
Citera
2007-11-01, 11:44
Medlem
neogeos avatar
men i så fall är de bara en själv de hänger på ..

vad är allt detta skit snack från mac sidan att WINDOWS = hängd dator

min dator har inte hängd sig på 4-5 år .. men det är för att jag vet hur man använder den ..

det hänger ju bara på de ..

blir mindre och mindre imponerad a MAC OSX
det är snyggt .. men inge mer känns de som
Citera
2007-11-01, 11:51
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huh?
Problemet kommer när oerfarna börjar använda Mac, då kommer dom att skriva in administratörlösenordet hej villt över allt och dom börjar hävda att MacOsX är osäkert pga det. Ungefär vad som händer med Windows.

Ja, det lär vara ganska många som går på det. Beskrivningen här under är ganska oroväckande. Jag skulle nog ärligt talat själv kunnat gå på det.
Citat:
When Mac users try to view some videos, the site feeds them a page that says QuickTime is unable to play the file unless a special codec is installed first. If the user proceeds, a form of DNSChanger is installed that hijacks some web requests sent to eBay, PayPal and some banking websites,
Citera
2007-11-01, 12:03
Medlem
neogeos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
Ja, det lär vara ganska många som går på det. Beskrivningen här under är ganska oroväckande. Jag skulle nog ärligt talat själv kunnat gå på det.

NAJS
Citera
2007-11-01, 12:04
Medlem
neogeos avatar
kan tänka mig att Steve Jobs inte har nån aning om hur man hanterar sådant
kommer väl packa väskan och dra
Citera
2007-11-01, 12:40
Medlem
/dev/jesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526

Självklart går det att hacka även Macar. Detta är dock INTE frågan om något "hack". Användaren väljer själv att ladda hem och installera programmet, så något hack är det inte.

Just denna trojan fungerar på det här viset: du laddar hem ett program från en porrsajt, programmet påstår sig vara video codecs. Du öppnar och installerar programmet som du laddat hem från porrsajten, anger ditt root-lösenord och sedan är trojanen installerad.

Hur i helvete kan något operativsystem på jorden skydda sig mot något liknande? Vad det hänger på här är att användaren var dum nog att ladda hem en codec från en porrsajt, och installera den med root-behörigheter.

Mitt råd till de som känner sig hotade/osäkra: ge fan i att ladda hem och installera program (framförallt som kräver root-behörighet) från porr-sajter.
Citera
2007-11-01, 12:59
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /dev/jesus
Självklart går det att hacka även Macar. Detta är dock INTE frågan om något "hack". Användaren väljer själv att ladda hem och installera programmet, så något hack är det inte.

Hur? Är det enkelt?

Citat:
Just denna trojan fungerar på det här viset: du laddar hem ett program från en porrsajt, programmet påstår sig vara video codecs. Du öppnar och installerar programmet som du laddat hem från porrsajten, anger ditt root-lösenord och sedan är trojanen installerad.

Hur i helvete kan något operativsystem på jorden skydda sig mot något liknande? Vad det hänger på här är att användaren var dum nog att ladda hem en codec från en porrsajt, och installera den med root-behörigheter.

Mitt råd till de som känner sig hotade/osäkra: ge fan i att ladda hem och installera program (framförallt som kräver root-behörighet) från porr-sajter.

Det jag frågar mig är hur man upptäcker och tar bort en den, samt vad den kan göra för skada?
Har kört senste Intego uppdateringen från 31/10. Ingea virus. Men frågan är om man kan lita på det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in