2007-11-20, 02:05
Medlem
Engelbreckts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pluttskrutt
Glömde du inte"är" där? Och varför? Dina barnsliga intellektuella "svåra" dagisteorier är befängda. Var hittar du stöd för dem? Bang? Genuslinjen? Att inte hålla med dig, måhända ha en fullständigt motsatt åsikt är det inte att debattera? Du verkar usel på att debattera, duktig på att svamla, prata utan att säga ngt. Det är inte debatt bäste vän.

Du är nog inte rätt person att kritisera andra för att ha språkliga brister eller svamla. Det där med att kasta sten i glashus du vet...
Citera
2007-11-20, 02:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ad Astra
Tja, rent teoretiskt kanske. I praktiken är den här sortens abstrakta resonemang sällan särskilt användbara, enligt min erfarenhet. Världen förändras väldigt trögt, och man får helt enkelt välja sina strider. Min poäng är att det är svårt att diskutera genus, queer och feminism utifrån den biologiska "sanningen" om att ens personliga egenskaper i första hand bestäms av det kön man har fötts till.

Att könen förändras relativt snabbt kan man dock ganska lätt se redan hos dagens unga svenskar, som har ganska annorlunda ideal vad gäller t.ex. utseende och personlighetsdrag än vad t.ex. 40-talisterna har. Tänk bara på en sådan sak som manlig skönhetsvård, som gått från suspekt till praktiskt taget en nödvändighet för att ha någon jaktlycka på krogen.

Det är ett ganska konkret exempel på min första tes.
Av den tes du driver antar jag att DU påstår att det är positivt att den moderna mannen tar till sig dem sämsta kvaliteterna av kvinnan, förställning, utseendeneuros, att man bara är sitt utseende. Är det detta som är evulotionen enligt dig? Eller är det bara inte en jättetråjig tidstrend?
Citera
2007-11-20, 02:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Engelbreckt
Du är nog inte rätt person att kritisera andra för att ha språkliga brister eller svamla. Det där med att kasta sten i glashus du vet...
Min kritik var inte språklig, du missförstod nog mig.
Citera
2007-11-20, 02:10
Medlem
Engelbreckts avatar
Citat:
Skulle du då höja dig över mängden? Exakt var? Läs igenom ditt inlägg och inse att ditt liv är menlöst dumhuvud. Jag är otroligt trött på att vi i detta land har satt lärdomens vetskap, verktyg hos nollor. Prova att inte bita dig själv i stjärten nästa gång.

Sådan ilska. Nej, jag är inte bättre än de flesta andra och jag vet att det är svårt att diskutera utanför den egna sektens sfär av egen erfarenhet, som i exemplet med radikalfeministen.

Citat:
Javisst. Det var medvetet tillspetsat.

Välkommen tillbaka förresten.

Tack, skyller detta återfall på att jag är sjuklig och för dagen inte orkar med livet utanför internet.
Citera
2007-11-20, 02:12
Medlem
Ad Astras avatar
Citat:
Av den tes du driver antar jag att DU påstår att det är positivt att den moderna mannen tar till sig dem sämsta kvaliteterna av kvinnan, förställning, utseendeneuros, att man bara är sitt utseende. Är det detta som är evulotionen enligt dig? Eller är det bara inte en jättetråjig tidstrend?
Evolutionen är så oändligt långsam att det känns lite fånigt att prata om den i det här sammanhanget. Människan har evolutionärt sett inte förändrats mycket de senaste, säg, 25 000 åren. Människans åsikt om evolutionen är ointressant. Framför allt min åsikt.

Faktum är att jag tycker det är ganska trevligt att folk vårdar sitt utseende. Det vore väl eventuellt bäst om kvinnor gjorde det lite mindre och män gjorde det lite mer. Att lägga ner två minuter på att se till att ens hy inte är fnasig och rödflammig gör mycket för den allmänna trevnaden.
Citera
2007-11-20, 02:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Engelbreckt
Sådan ilska. Nej, jag är inte bättre än de flesta andra och jag vet att det är svårt att diskutera utanför den egna sektens sfär av egen erfarenhet, som i exemplet med radikalfeministen.
Ytterligare ett inlägg med akademiskt svammel. Läste ditt inlägg och vet inte vad du vill. Jämför du feminism med andra totalitära ideologier? Det tror jag inte du menar. Men SEKT var ett bra ord. Väldigt talande för feminismen.
Citera
2007-11-20, 02:17
Bannlyst
Citat:
Evolutionen är så oändligt långsam att det känns lite fånigt att prata om den i det här sammanhanget. Människan har evolutionärt sett inte förändrats mycket de senaste, säg, 25 000 åren. Människans åsikt om evolutionen är ointressant. Framför allt min åsikt.

Faktum är att jag tycker det är ganska trevligt att folk vårdar sitt utseende. Det vore väl eventuellt bäst om kvinnor gjorde det lite mindre och män gjorde det lite mer. Att lägga ner två minuter på att se till att ens hy inte är fnasig och rödflammig gör mycket för den allmänna trevnaden.
Ja, absolut, mycket viktigare än att fungera i ett sammanhang eller ägna sin tid åt att vara produktiv för mänskligheten.
Citera
2007-11-20, 02:19
Bannlyst
Citat:

Hur ställer du dig då till den moderna trenden av rakade kvinnokön? Ack så aptitligt, men bara kosmetika, utseende och väldigt opraktiskt. Rakade kukar kanske känns bättre?
Citera
2007-11-20, 02:32
Bannlyst
Citat:
Jag menar mer att du inte bemöter min argumentation utan direkt börjar tramsa och komma med pinsamt klyschiga personangrepp.
Du pratar ju inte. Se vad du själv skrev och försök slutleda det till ngt slags tes. Det är ju faktiskt inte bara trendigt längre att vara "manlig" feminist.
Anklaga inte mig för plattityder när hela du är en tarvlig klyscha! Nog med blod för ikväll.
Citera
2007-11-20, 02:46
Bannlyst
Citat:
På samma sätt som marxister tycker det känns meningslöst att diskutera politik utifrån liberala premisser tror jag det är rätt få feminister som orkar diskutera könsfrågor utifrån biologistiska premisser.

Underförstått då att det är dessa två huvudriktningar som är representerade på Flashback. Jag vet att jag inte orkar göra det, och jag är feminist.
Och människan är på inget vis bunden av sin biologi enligt dig? Eller vill du bara väldigt tydligt klargöra för oss andra att dina teser är en skojsig fantasi på ett universitet?
Citera
2007-11-20, 03:17
Medlem
hezbollahs avatar
Vad är en rå feminist?
Citera
2007-11-20, 14:28
Medlem
c-d af ands avatar
Pluttskrutt: Även om det skulle visa sig att du har vettiga åsikter, så kommer dom inte till uttryck eftersom dina retoriska färdigheter är lika kraftfulla som en död mans andetag. Jag vill givetvis inte på något sätt förtrycka eller förlöjliga dina åsikter, dock får dom ett löjligt utseende på grund av att dom är förpackade i trams. Alla parter i en lyckad diskussion måste analysera meddebattörens(ernas) åsikter och därefter komma med ett motargument som är grundat på tidigare framlagd frågeställning. Men som sagt det kan hända att du har en vettig åsikt, tyvärr går den inte fram.

På ett personligt plan är feminismen en värdering som överhuvudtaget inte finns med i min värdegrund. Och det är två anledningar. Dels den mer teoretiskt högtravande och som lättare kan vinna mark i en seriös diskussion, nämligen det faktum att jag är för jämställdhet, men att det skall grunda sig på det faktum att alla individer är olika och har således olika färdigeter och krav. Jag är alltså emot det faktum att kvinnor skall kvoteras in på en arbetsplats enbart på meriten att vara kvinna, då det innebär att män kvoteras bort på det faktum att dom är män. Däremot så har jag inget problem med att båda könen skall få lika betalt för likvärdigt arbete. Det man dock bör ta med i betraktelse är att kvinnor och män generellt har olika förutsättningar, tex så kan nog ingen motsätta sig argumentet att män är fysiskt överlägsna kvinnor. Med andra ord så borde en genomsnittskvinna rent teoretiskt tjäna mindre än en man på att arbete där den fysiska styrkan är en starkt avgörande faktor. På samma sätt borde även män som presterar sämre än kvinnor tjäna mindre än dessa.
Den andra anledningen dock mer personlig och inte lika vacker, nämligen att jag personligen enbart bryr mig om faktorer som påverkar mig personligen. Ifall jag tjänar mer än en kvinna enbart på grund av att jag är man, så är det helt enkelt ingenting som jag kommer klaga över. På samma sätt som jag inte kommer klaga över att jag tjänar mer än en annan man även om vi uträttar ett likvärdigt arbete.

Anledningen till det föregående utlägget är helt enkelt för att mina personliga åsikter lättare skall kunna tolkas och att dom på ett mer lättöverskådligt sätt skall undvikas att bli invävda för snävt i kommande frågeställning.

Citat:
Evolutionen är så oändligt långsam att det känns lite fånigt att prata om den i det här sammanhanget. Människan har evolutionärt sett inte förändrats mycket de senaste, säg, 25 000 åren. Människans åsikt om evolutionen är ointressant.

Jag håller givetvis med om att människa inte har förändras särskilt mycket evolutionärt på dom senaste 25000 åren, men borde det inte även motsäga dina åsikter. Eftersom människan är en art som kräver två olikkönade individer för att fortplanta och föröka sig. Så innebär det ju även att dom olika könen skiljer sig åt biologiskt för att lättare kunna klara sina uppgifter. För att hävda att samhället är olika för kvinnor och män på grund av att män förtrycker kvinnor är ju bara ett sätt att ignorera könens olikhet ur en rent biologisk synvinkel.

Ödmjukast
C-D af And
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in