2007-10-31, 22:14
Medlem
Reoshis avatar
Nu vet jag inte riiiktigt om det här är rätt forumdel, eller om det en finns en rätt forumdel för detta.

Men jag är alltså på jakt efter råa feminister.

Några ideér, förslag, eller känner sig tillomed någon träffad?

Jag tycker det finns väldigt få feminister här, eller i varje fall som vågar/vill delta i en diskussion om ämnet. Varför?
Bör man inte tvärtom som feminism sträva efter att utrycka sin ståndpunkt då den respresenterar en "minoritet"? Jag menar, man vill ju faktiskt ändra på något, inte acceptera dagsläget..

Where ya'll hiding?
Citera
2007-11-01, 02:15
Medlem
slipZens avatar
Råa feminister? Vad fan är det?

Citat:
Ursprungligen postat av Reoshi
Jag tycker det finns väldigt få feminister här

Jag kallar mig för feminist.
Citera
2007-11-01, 03:54
Medlem
Brandbils avatar
Jag brukar kallas för feminist av andra på FB, räknas det?

Det finns ju visst feminister här. De skriver mer eller mindre dagligen. Dig har jag däremot inte sett så mkt av...
Citera
2007-11-01, 14:18
Medlem
Reoshis avatar
Nja jag tycker det känns lite torftig med motargument i vissa trådar bara..

Helt enkelt intresserad av hur "råa femninister" skulle besvara dessa..

Med 'råa' menar jag alltså ptja vad ska man säga egentligen.. Hm.

Själv ser jag mig i varje fall inte som en feminism, även om mina åsikter i vissa fall kan ge det intrycket, däremot är jag humanist och tycker att femninismen är en motsägelse i sig själv, om man kallar det strävan mot "jämnställdhet".

Finns det ingen 'tydlig' argumentations tråd för/emot feminismen?

Känns lite som att 'feministerna' undviker att svara så fort det ställs ett starkt argument mot feminismen, men sedan återvänder för att förespråka den senare.
Vart är alla som vill kämpa för sin ståndpunkt? Jag hittar dem inte.
Kan hända jag behöver leta lite extra noga, ska göra mitt bästa
Citera
2007-11-01, 14:21
Medlem
Ad Astras avatar
På samma sätt som marxister tycker det känns meningslöst att diskutera politik utifrån liberala premisser tror jag det är rätt få feminister som orkar diskutera könsfrågor utifrån biologistiska premisser.

Underförstått då att det är dessa två huvudriktningar som är representerade på Flashback. Jag vet att jag inte orkar göra det, och jag är feminist.
Citera
2007-11-01, 14:24
Bannlyst
Feminister har en tendens att föredra att diskutera bland likasinnade. Det är enklare, mer socialt trivsamt och man kan peppa varandra.

Word!
Citera
2007-11-01, 14:50
Medlem
slipZens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ad Astra
På samma sätt som marxister tycker det känns meningslöst att diskutera politik utifrån liberala premisser tror jag det är rätt få feminister som orkar diskutera könsfrågor utifrån biologistiska premisser.

Underförstått då att det är dessa två huvudriktningar som är representerade på Flashback. Jag vet att jag inte orkar göra det, och jag är feminist.

Ja, det är väl ungefär så det ligger till.

Sen är det ofta så (vad jag märkt iaf) att medan det krävs en viss kunskap om feminism för att kalla sig för sådan så krävs det uppenbarligen inte ens den mest grundläggande kunskapen för att kritisera. När kritiken mot feminismen är uppbyggd utifrån den felaktiga åsikten att tex F! är synonymt med feminism så orkar man helt enkelt inte
Citera
2007-11-01, 16:14
Medlem
Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipZen
Ja, det är väl ungefär så det ligger till.

Sen är det ofta så (vad jag märkt iaf) att medan det krävs en viss kunskap om feminism för att kalla sig för sådan så krävs det uppenbarligen inte ens den mest grundläggande kunskapen för att kritisera. När kritiken mot feminismen är uppbyggd utifrån den felaktiga åsikten att tex F! är synonymt med feminism så orkar man helt enkelt inte
Jag kan hålla med lite om det där. När folk börjar skrika om att vi behöver en "mansdag" och dessutom kompensation för alla kvinnodagar... ja, då orkar iaf inte jag. Men jag är å andra sidan ingen feminist. Det är väl lite problemet också. Stämningen är så neandertal att man blir kallad feminist så fort man inte hatar kvinnor. FB är som F! fast omvänt.

Till de som vill ha motargument: Se till att fixa ett klimat där er målgrupp vill träda fram. Läs på i ämnet själva och haka inte på alla fiskmåsdiskussioner som uppstår.
Citera
2007-11-01, 16:36
Medlem
Sebaots avatar
jag är feminist... men är knappast så rå av mig
Citera
2007-11-01, 17:09
Medlem
Reoshis avatar
Själv letar jag efter feminister, just för att jag inte samtycker.

Så länge någon inte delar min åsikt vill jag gå till grunden med varför, varesig det resulterar i att jag eller denne ändrar åsikt. Sanningsökare? Dunno.

Min kritik, eller ja, anledningen till att jag inte delar denna 'feminismen' är just för att jag inte ser det som 'rätt', inte på något sätt.. Åsiktsförtryck på hög grad..
"Åh jasså, du strävar inte mot kvinnans främsta eller att förneka könens olikheter.. Din åsikt är alltså fel, *poff hejdå*"

Samma gäller egnetligen invandring & integrationen, det är inte bara fördommar som gör att folk inte vill ha hit alla blattar..

Hur som helst, tror någon att en "Jag är/är inte feminist därför att..." skulle kunna överleva utan "för att kvinnor suger haha!"? >.<
Vet inte om det redan existerar någon tråd som tar upp feminismen, eller snarare enskildas åsikter om denna och ger tillfälle att debattera kring dessa.
Eller saknas helt enkelt intresset?
Citera
2007-11-01, 17:26
Medlem
Antinomoss avatar
Kontakta Umeå kvinnojour (ROKS). ROKS är fundamentalistiska ideologer ut i fingerspetsarna och Umeå kvinnojour är en av de mer, den mest, hårdföra.

//M
Citera
2007-11-01, 18:39
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yim-tze
Feminister har en tendens att föredra att diskutera bland likasinnade. Det är enklare, mer socialt trivsamt och man kan peppa varandra.
Rekommenderar av denna orsak trådskaparen att diskutera på www.feminetik.se . Där hittar han kanske vad han letar efter, även om jag är osäker på vad han menar? Radikala feminister? Eller "hardline", alltså fundamentalistiska feminister?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in