Citat:
Ursprungligen postat av Ad Astra
På samma sätt som marxister tycker det känns meningslöst att diskutera politik utifrån liberala premisser tror jag det är rätt få feminister som orkar diskutera könsfrågor utifrån biologistiska premisser.
Underförstått då att det är dessa två huvudriktningar som är representerade på Flashback. Jag vet att jag inte orkar göra det, och jag är feminist.
Feminism, eller jämställdhet (som jag ändå, trots indikationer på motsatsen från vissa femininistiska [eftersom du skriver biologistiska] grupperingar inbillar mig att majoriteten av de som i vardagsmun tillskriver sig själva epitetet feminist tillhör), utan hänsyn till biologiska fakta är ungefär lika intressant som att diskutera hur gravitationen fungerar utan att använda sig av fysiska fakta. Naturligtvis kan det vara roligt utifrån ett rent intellektuellt håll, men om man på allvar diskuterar gravitation utan att ta hänsyn till fysikens lagar så blir diskussionen helt enkelt tämligen absurd.
Vilket vi "biologister" påpekar för er, vilket gör att ni inte vill prata mer om det. Jag förstår att du inte orkar. Men skyll inte ifrån dig på att du inte orkar eftersom det är som med marxism-liberalism, för det är det inte.
I övrigt känns det lite som att vara antirasist att vara feminist. Eller ateist, antinazist, antimordist, antivåldtagist, antipergessleist. Eller varför inte Bertrand Russell's klassiska antiteapotism.
Av samma skäl som jag inte titulerar mig själv som feminist så titulerar jag mig inte som antiastrologist, antinazist, antikommunist eller andra dumheter. Jag
förutsätter att människor jag möter är rationella individer fram tills dess att de bevisar motsatsen och jag kategoriserar de under det epitet som passar honom; e.xv nazist, ninjafeminist eller pergessleist.
Nu blev inlägget plötsligt om missbrukandet av antiteser, men jag tror att min poäng gick fram.