2007-10-31, 17:42
Medlem
Nakenchocks avatar
Jag hinner bara starta datorn så kommer följande meddelande upp:

Filen hal.dll saknas eller är skadad

Hittade lösningen på problemet här:

http://www.pchemma.com/content/drpc.jsp?q=1364&s=0

Dvs jag skapa en bootdiskett. Det är ju bara det att jag inte har nån diskettstation Försökte boota via skiva men det gick inte. Kan vara jag som gjort nåt fel när jag brände den. Ska försöka göra ett nytt försök. Nåt annat tips om hur jag ska lösa det hela?

Jag har XP Home. Har inte varit inne och grejat i boot.ini-filen, även om det verkar vara den som det är fel på. Och jag kommer så klart inte in i felsäkert läge. Installationsskivan för XP Home startas inte på datorn, men fungerar utmärkt i den dator jag sitter vid nu.
Citera
2007-10-31, 20:53
Medlem
catlands avatar
Hej! När jag hade samma problem så var det hårddisken MBR som hade blivit skadad. I alla fall, någon startdiskett behöver du inte. Däremot ska du ändra hur datorn bootar. Den ska vara 1. CD-ROM 2. Hårddisk 3. Spelar ingen roll.

Det gör du såhär: (Du får en googlelänk)
http://www.google.com/search?client=...=1&sa=N&tab=iw

Sen kör du Windowsskivan och väljer "reparera". Där ska du kunna välja en kommandotolk. Låt den laddas.

Kör sedan kommandot "FIXMBR" utan citationstecken. Testa även med "FIXBOOT". Jag minns inte om du behöver skriva enhetstecknet efter, dvs FIX* C:

Hoppas detta hjälper dig.
Citera
2007-10-31, 20:57
Medlem
Vilket vackert väder det var idag.
Citera
2007-10-31, 21:02
Medlem
catlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miller_zero
Använd någon url:förkortare som typ tinylink. Funkar inte så bra annars.

Google rättade ju länken själv.
Citera
2007-10-31, 21:28
Medlem
Nakenchocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catland
Hej! När jag hade samma problem så var det hårddisken MBR som hade blivit skadad. I alla fall, någon startdiskett behöver du inte. Däremot ska du ändra hur datorn bootar. Den ska vara 1. CD-ROM 2. Hårddisk 3. Spelar ingen roll.

Det gör du såhär: (Du får en googlelänk)
http://www.google.com/search?client=opera&rls=en&q=%22change%20boot%20or der%22&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8&um=1&sa=N&tab=iw

Sen kör du Windowsskivan och väljer "reparera". Där ska du kunna välja en kommandotolk. Låt den laddas.

Kör sedan kommandot "FIXMBR" utan citationstecken. Testa även med "FIXBOOT". Jag minns inte om du behöver skriva enhetstecknet efter, dvs FIX* C:

Hoppas detta hjälper dig.

Tack för att du vill hjälpa mig

Jag är ganska van vid att pyssla med datorer och hade ställt in bootordningen på det viset sen tidigare, men som sagt var inget händer när jag har skivan i. Fattar inget
Citera
2007-11-06, 16:21
Medlem
Nakenchocks avatar
Problemet är löst. Fick skivan att fungera när jag höll laptopen rakt. Den fick inte luta nåting. Gjorde sedan det som står på den här sidan:

http://pcsupport.about.com/od/fixthe...airbootini.htm

Citera
2008-07-10, 22:16
Medlem
Utan repareringsalternativet?

Jag vet att detta är en bump, men tänkte att det kanske är bättre än att skapa en hundrade tråd om samma problem. Jag har samma problem som ovan fast lite joxigare: jag har inte en vanlig xp-skiva utan en skiva som återställer datorn till dess leveransskick, dvs ända alternativen jag har när jag har satt in den är ominstallera och avbryt. Går det att använda en sådan till att reparera hal-filen?

Jag formaterade och ominstallerade windows första gången det hände men det hela kompliceras dock av att varje gång som jag stänger av datorn så kommer meddelandet upp igen och kräver en ny formatering. Innebär det att det är ett hårdvarufel?

Känns som att datorn inte borde bete sig så utan hårdvarufel eller virus efter en formatering, och även när jag testade att inte ha nätverkskabeln inkopplad någon gång under formaterings-ominstallationscykeln så kvarstod problemet.

Första gången det hände stod det dock att det var en annan fil som saknades, config.exe eller nåt, minns inte riktigt. Datorn är fem år gammal och hårddisken är fastnitad i chassit, så det skulle vara lite jobbigt om det var den som behövde bytas. Vet nåt hur man monterar isär en compac kommundator?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in