2007-10-31, 17:42
Medlem
Nakenchocks avatar
Jag hinner bara starta datorn s kommer fljande meddelande upp:

Filen hal.dll saknas eller r skadad

Hittade lsningen p problemet hr:

http://www.pchemma.com/content/drpc.jsp?q=1364&s=0

Dvs jag skapa en bootdiskett. Det r ju bara det att jag inte har nn diskettstation Frskte boota via skiva men det gick inte. Kan vara jag som gjort nt fel nr jag brnde den. Ska frska gra ett nytt frsk. Nt annat tips om hur jag ska lsa det hela?

Jag har XP Home. Har inte varit inne och grejat i boot.ini-filen, ven om det verkar vara den som det r fel p. Och jag kommer s klart inte in i felskert lge. Installationsskivan fr XP Home startas inte p datorn, men fungerar utmrkt i den dator jag sitter vid nu.
Citera
2007-10-31, 20:53
Medlem
catlands avatar
Hej! Nr jag hade samma problem s var det hrddisken MBR som hade blivit skadad. I alla fall, ngon startdiskett behver du inte. Dremot ska du ndra hur datorn bootar. Den ska vara 1. CD-ROM 2. Hrddisk 3. Spelar ingen roll.

Det gr du shr: (Du fr en googlelnk)
http://www.google.com/search?client=...=1&sa=N&tab=iw

Sen kr du Windowsskivan och vljer "reparera". Dr ska du kunna vlja en kommandotolk. Lt den laddas.

Kr sedan kommandot "FIXMBR" utan citationstecken. Testa ven med "FIXBOOT". Jag minns inte om du behver skriva enhetstecknet efter, dvs FIX* C:

Hoppas detta hjlper dig.
Citera
2007-10-31, 20:57
Medlem
Vilket vackert vder det var idag.
Citera
2007-10-31, 21:02
Medlem
catlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miller_zero
Anvnd ngon url:frkortare som typ tinylink. Funkar inte s bra annars.

Google rttade ju lnken sjlv.
Citera
2007-10-31, 21:28
Medlem
Nakenchocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catland
Hej! Nr jag hade samma problem s var det hrddisken MBR som hade blivit skadad. I alla fall, ngon startdiskett behver du inte. Dremot ska du ndra hur datorn bootar. Den ska vara 1. CD-ROM 2. Hrddisk 3. Spelar ingen roll.

Det gr du shr: (Du fr en googlelnk)
http://www.google.com/search?client=opera&rls=en&q=%22change%20boot%20or der%22&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8&um=1&sa=N&tab=iw

Sen kr du Windowsskivan och vljer "reparera". Dr ska du kunna vlja en kommandotolk. Lt den laddas.

Kr sedan kommandot "FIXMBR" utan citationstecken. Testa ven med "FIXBOOT". Jag minns inte om du behver skriva enhetstecknet efter, dvs FIX* C:

Hoppas detta hjlper dig.

Tack fr att du vill hjlpa mig

Jag r ganska van vid att pyssla med datorer och hade stllt in bootordningen p det viset sen tidigare, men som sagt var inget hnder nr jag har skivan i. Fattar inget
Citera
2007-11-06, 16:21
Medlem
Nakenchocks avatar
Problemet r lst. Fick skivan att fungera nr jag hll laptopen rakt. Den fick inte luta nting. Gjorde sedan det som str p den hr sidan:

http://pcsupport.about.com/od/fixthe...airbootini.htm

Citera
2008-07-10, 22:16
Medlem
Utan repareringsalternativet?

Jag vet att detta r en bump, men tnkte att det kanske r bttre n att skapa en hundrade trd om samma problem. Jag har samma problem som ovan fast lite joxigare: jag har inte en vanlig xp-skiva utan en skiva som terstller datorn till dess leveransskick, dvs nda alternativen jag har nr jag har satt in den r ominstallera och avbryt. Gr det att anvnda en sdan till att reparera hal-filen?

Jag formaterade och ominstallerade windows frsta gngen det hnde men det hela kompliceras dock av att varje gng som jag stnger av datorn s kommer meddelandet upp igen och krver en ny formatering. Innebr det att det r ett hrdvarufel?

Knns som att datorn inte borde bete sig s utan hrdvarufel eller virus efter en formatering, och ven nr jag testade att inte ha ntverkskabeln inkopplad ngon gng under formaterings-ominstallationscykeln s kvarstod problemet.

Frsta gngen det hnde stod det dock att det var en annan fil som saknades, config.exe eller nt, minns inte riktigt. Datorn r fem r gammal och hrddisken r fastnitad i chassit, s det skulle vara lite jobbigt om det var den som behvde bytas. Vet nt hur man monterar isr en compac kommundator?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in