• 1
  • 2
2007-10-31, 15:14
Medlem
TriKris avatar
Varför finns det inte bara ett datorprogram som kan tala om vad man ska laga för något utifrån det man har i kylen?! Min kylplats är inte så stor...

Jag har i alla fall lite som jag vill bli av med i kylen som jag inte vet vad jag ska använda det till:

1 lime
uppskattningsvis 25 cl avslagen lapin kulta 5.2 som nu måste vara lapin kulta 0.0
En nästan oöppnad creme fraiche 35 %
Ett gäng morötter som jag aldrig kommer att äta upp
+ Diverse grönsaker som jag köpte för att jag skulle vara nyttig

Kan man använda den där limen och ölen till nått eller = jag är student och har begränsad ekonomi.
Citera
2007-10-31, 15:22
Medlem
AngryDwarfs avatar
Släng ihop en wok,drick ölen till maten och creme fraichen kan du spara och göra en Bearnaise sås nästa gång du äter en kött/fiskrätt.

Känner du får något spännande kan du riva limeskalet i woken och/eller andvända resten av limen nästa gång du dricker vodka.
Citera
2007-10-31, 15:42
Medlem
TriKris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngryDwarf
Släng ihop en wok,drick ölen till maten och creme fraichen kan du spara och göra en Bearnaise sås nästa gång du äter en kött/fiskrätt.

Känner du får något spännande kan du riva limeskalet i woken och/eller andvända resten av limen nästa gång du dricker vodka.

Det är rätt! Man får använda sin fantasi

Jag känner bara inte för att dricka upp ölen, för den smakar rätt vidrigt nu :seasick: Kan man inte göra nån gryta/sås/redning/marinad av den?
Citera
2007-10-31, 15:47
Medlem
AngryDwarfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TriKri

Jag känner bara inte för att dricka upp ölen, för den smakar rätt vidrigt nu :seasick: Kan man inte göra nån gryta/sås/redning/marinad av den?

haha... En sås/marinad av avslagen öl? Nu är du nog lite väl optimistisk

En öl är så pass billig att den inte är värd att dricka upp om den är avslagen. Så kan du inte dricka den så är det nog bara att slänga den, hur ont det än gör i plånboken.

Vad har du för grönsaker förresten?
Citera
2007-10-31, 16:05
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:

Det går säkert att ösa i lite öl i en köttfärssås eller köttgryta av något slag men jag tror inte att du ska göra en helt ölbaserad sås.
Citera
2007-10-31, 16:07
Medlem
TriKris avatar
Jag har hört att man har öl i frityrsmet. Borde gå att göra nån slags panering med öl i också?
Citera
2007-10-31, 20:32
Medlem
brydolfs avatar
Jag tror att det är viktigt att ölen har kolsyran kvar om man ska använda den till en frityrsmet, så har iallafall jag uppfattat det
Citera
2007-10-31, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AngryDwarf
Bearnaise sås nästa gång du äter en kött/fiskrätt.
.

hur fan gör du en bea av CF???

Till huvudämnet, gör en grönsakassoppa, en lite buljongtärning har du kanske i skafferiet. sen kan du ju smaksätta soppan med lite öl?!
Citera
2007-10-31, 21:27
Bannlyst
Antar att du redan har ätit, men mitt tips är att du låter allt stå och käkar pizza istället
Citera
2007-11-03, 00:28
Medlem
TriKris avatar
Jag har bestämt mig för att jag ska fritera med ölen, har hittat recept på frityrsmet med lö i, låter kanongott Burken är nu halvfull fortfarande. Jag vet bara inte hur jag ska se till att oljan i pannan inte blir varmare än 165 - 185 grader?

Dessutom, vet nån om man förstör oljan om man värmer upp den? Har till exempel hört att det är bättre att steka i rapsolja än olivolja, och att kanske till och med är änu bättre att steka i kokosfett. Men jag kan inte fritera i kokosfett. Nån som vet vilken olja som är bäst att fritera i och vilka man inte ska använda?
Citera
2007-11-03, 00:42
Medlem
Domedagens avatar
tror nog du maste kasta det mesta speciellt biran.

men en gronsakwok kan du fixa enkelt.

creme fraichen kan du ha till ngn pasta. lukta dock pa den inna sa den inte e gammal
Citera
2007-11-03, 00:59
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Citat:
Varför finns det inte bara ett datorprogram som kan tala om vad man ska laga för något utifrån det man har i kylen?! Min kylplats är inte så stor...
Tasteline.com har något liknande på sin sida. du får dock skriva i 5-6 du kan tänka dig använda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in