• 1
  • 2
2007-10-31, 11:48
Medlem
Blaha2k2s avatar
Hej, någon som har erfarenheter av att läsa franska i Frankrike?
Läser förnärvarnde franska på komvux (st2) och tycker inte det ger mig speciellt mycket.

Men eftersom jag är väldigt intresserad av att lära mig det franska språket flytande så vore en möjlighet helt enkelt att bege sig ner till Frankrike och läsa franska på någon av deras universitet.

Så någon med den erfarenhet här som skulle kunna ge mig lite tips?
Vad kostar det?
Räcker csn till det mesta, eller måste man ha sparat kapital innan man beger sig ner?
Några länkar vore också trevligt.

Mvh.
Citera
2007-10-31, 12:59
Medlem
Sartres avatar
ett hett tips är att läsa 40 (60 hp) poäng på högskola innan du åker ned till frankrike. Sedan försöker du ta nivå C2 på språket, det är att i stort sett prata skiten flytande.
Citera
2007-10-31, 14:23
Medlem
Blaha2k2s avatar
Tack för ditt svar.
Dock har jag ingen större lust att läsa franska på högskolan här i Sverige. Utan vill helst åka ner och läsa franska i Frankrike.
Citera
2007-10-31, 15:14
Medlem
jumpcuts avatar
Det känns som att de flesta som åker till Frankrike för att plugga franska en termin eller två åker till Aix-en-Provence. Studierna är CSN-berättigande.

Vet dock inte vilken eller vilka skolor som är top notch där, men språkkurs som språkkurs...

Måste hålla med Sartre, läs franska där hemma innan du åker ner så slipper du sitta och traggla med basics när du är på plats utan kan koncentrera dig på finslipningen och utökandet av vokabuläret.
Citera
2007-10-31, 15:18
Medlem
Sartres avatar
Blaha2k2: Då får du fråga dig själv ifall det är semester du vill ha, eller ifall du vill lära dig språket? Vill du lära dig språket så rekommenderar jag hårt att du läser åtminstone baskunskaperna i sverige (vilket du uppenbarligen gör ifall du läser in steg 2 just nu). Läs kanske steg 3 också, sedan läser du åtminstone Franska A. Sedan åker du, därför att då kan du börja i en avancerad kurs, vilket kommer göra att du blir väldigt duktig ifall du tar det seriöst.

Vill du bara ha semester jobba ett år i norge och bekosta semestern på det viset.
Citera
2007-10-31, 15:20
Medlem
Savoys avatar
Har inte mycket tid just nu, men kolla upp grundkurs franska på GU där du går större delen av kursen i Lyon. Antagligen den effektivaste kursen du kan gå alla kategorier. Fast du måste ta steg tre först.

Eftersom jag letar efter i stort sett samma saker som du kan jag tipsa om rätt prisvärda språkskolar jag hittat; ifalpes i Annecy/Chambery och Cavilam i Vichy. Ska även finnas flera prisvärda i Montpellier och Nice men har glömt namnen.

Ska du gå språkskola i mer än en månad är Quebec billigast, flygbiljetten tjänar du in mycket snabbt.
Citera
2007-10-31, 15:22
Medlem
Sartres avatar
Hur kan Quebec vara billigare än La France? Men aja, mycket ska man väl se innan man dör.
Citera
2007-10-31, 16:42
Medlem
Savoys avatar
Quebec har svag kanadensisk dollar som valuta, är mycket billigt för européer, alltså är även kursavgifterna lägre. Ja, plus då att det ungefär är världens trevligaste folk som bor där. Mycket lätta att få kontakt med.
Enda nackdelarna är att de har en del egna påhitt i ordförrådet och att en svag karaktär lätt kan vilja utnyttja att alla kan engelska.

Kan man, så är det nog bättre för franskan att ta en kurs i Frankrike, gärna utanför turisthak som Paris och rivieran. Har hört skräckhistorier om att t.ex. Aix-en-Provence har ungefär lika mycket utbytesstudenter som fransmän, inte bra.
Citera
2007-10-31, 17:36
Medlem
jumpcuts avatar
Vad är det för levnadskostnader i Kanada mot Frankrike då? Det känns ju som att det är där kostnaden ligger, inte bara biljetten dit och kursavgifter
Citera
2008-11-18, 20:35
Medlem
Jan Smutss avatar
Jag har lagt upp mina studier i franska lite på det sättet som Sartre pratar om. Läser nu en grundkurs på universitet i Sverige och ämnar läsa även Franska I till våren. Under sommaren tänkte jag dock försöka komma iväg och läsa franska i Frankrike. Några tips (förutom Aix)?

Jag är ganska sugen på Montpellier men vet inte vad som är bra. Det är inte svårt att hitta språkskolor men jag har absolut ingen aning om vad som är vettigt. Någon som har läst franska i Montpellier?
Citera
2008-11-18, 20:54
Medlem
Nanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Det känns som att de flesta som åker till Frankrike för att plugga franska en termin eller två åker till Aix-en-Provence. Studierna är CSN-berättigande.

Vet dock inte vilken eller vilka skolor som är top notch där, men språkkurs som språkkurs...

Måste hålla med Sartre, läs franska där hemma innan du åker ner så slipper du sitta och traggla med basics när du är på plats utan kan koncentrera dig på finslipningen och utökandet av vokabuläret.

Jag åker ner till Aix-en-Provence i januari för en termin där nere. Franska I på IS (Institut International de Langue), genom Stockholms Universitet så kursen kommer ge mig 30 svenska högskolepoäng. Jag vet inte riktigt vad jag ska vänta mig, men det ska bli riktigt spännande och roligt.
Citera
2008-11-18, 21:02
Medlem
Jan Smutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nander
Jag åker ner till Aix-en-Provence i januari för en termin där nere. Franska I på IS (Institut International de Langue), genom Stockholms Universitet så kursen kommer ge mig 30 svenska högskolepoäng. Jag vet inte riktigt vad jag ska vänta mig, men det ska bli riktigt spännande och roligt.

Hade gärna kört just den kursen men man kunde tydligen inte komplettera med grundkursen (FRB) efter sista ansökningsdatum. Den ska vara bra har jag hört, men vet inte så mycket mer än så.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in