2007-10-31, 04:11
Bannlyst
Matbrödet möglar för fort ibland, är det bara att slänga, micra eller vad?
Citera
2007-10-31, 06:49
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattvakt
Matbrödet möglar för fort ibland, är det bara att slänga, micra eller vad?

Är nog bara att slänga. Skulle aldrig få för mig att käka mögligt bröd.
Citera
2007-10-31, 07:15
Moderator
Evil Eds avatar
Ströbröd, eller baka deg av det.
Citera
2007-10-31, 07:17
Bannlyst
Jag bakar själv och kan slänga men ligger efter så det får bli knäckebröd tills nästa bak
Citera
2007-11-10, 01:59
Medlem
FarbrorGuds avatar
Efter en disskusion på praktiken (kock) så sa en av kockarna att även fast det bara är mögel på ett ställe så är det över hela fast inne i fibrer och sådant skit. Toppen på isberget typ. Så att äta mögligt bröd är alltså nono om man är känslig för sådana saker. Om man vill göra ströbröd av gammalt bröd så är ju inte bröd som möglat nått vidare bra alternativ heller enligt min mening och uppfattning (show me wrong)

Bröd som man märker kommer bli över får då istället förvaras utan plastpåse eller folie så det blir torrt som satana perkele!
Citera
2007-11-10, 03:19
Bannlyst
Skulle aldrig äta mögligt bröd. Känns fel. Och som föregående sa så är syns nog bara toppen på isberget.
Citera
2007-11-10, 03:46
Medlem
Grenkomp GRKs avatar
Är det mögel på ytan ska du räkna med att det finns mögeltrådar inuti brödet också, skulle du vilja äta det?
Citera
2007-11-10, 07:43
Medlem
m0gs avatar
Om du mikrar brödet så kan du döda möglet, men det spelar ingen större roll eftersom möglet ändå inte är skadligt. Det är däremot mykotoxinerna som vissa mögelarter utsöndrar, och dem kan du inte mikra eller upphetta bort.
Citera
2007-11-10, 10:30
Medlem
Nikeniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorGud
Efter en disskusion på praktiken (kock) så sa en av kockarna att även fast det bara är mögel på ett ställe så är det över hela fast inne i fibrer och sådant skit. Toppen på isberget typ. Så att äta mögligt bröd är alltså nono om man är känslig för sådana saker. Om man vill göra ströbröd av gammalt bröd så är ju inte bröd som möglat nått vidare bra alternativ heller enligt min mening och uppfattning (show me wrong)

Bröd som man märker kommer bli över får då istället förvaras utan plastpåse eller folie så det blir torrt som satana perkele!

Precis. "Blomman" på svampen är det som syns men rötterna går mycket djupare.
Tänk dig en genomskärning av ett träd i jorden...
Citera
2007-11-10, 11:41
Medlem
Twoswordss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorGud

Stämmer. Möglet på ytan är bland det minst farliga. Vad man inte ser är "mögeltrådarna" som redan finns inne i brödet och som är det farliga. mao ät inte. Släng och köp/baka nytt.
Citera
2007-11-10, 12:13
Medlem
Carl Hamiltons avatar
När du ser möglet har det redan spridit sig i hela brödet. Det är bara att kasta bort direkt!
Citera
2007-11-10, 13:06
Medlem
Tjohildas avatar
Mögel är väldigt allergiframkallande, så det är ingen bra idé.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in