2007-10-30, 22:07
Medlem
Grudaxs avatar
Testade att läsa Elvis i Metro igen häromdagen. Jag har undvikit den som pesten ända sen den första gången den fick mig att tappa humöret på väg till jobbet, men beslöt ändå att ge den en chans till.

Samma visa: Jag blir galen på skiten! Varför tillåts denna talanglösa tecknare och huvudfigur att förpesta bästa platsen i Metro? Inte nog med att den är krattigt, schablonmässigt tecknad, den är full med platityder, tratta-på-arslet-skämt, och tråkiga och finesslösa könsrolls- och sexskämt.

Dessutom - han gör det värsta jag vet: han låter läsarna ge 'tips' om strippar. Det är som att bli pådyvlad Stefan&Krister och 'roliga'historier'-spalten i Hemmets Veckotidning mitt i morgonkomat, fast värre. Jag blir som serieälskare förolämpad varje gång jag får en skymt av eländet.

Jag vet inte varför jag låter den gå mig på nerverna såpass mycket. Är det någon mer som fått nog av skräpet?

Mvh

G
Citera
2007-10-31, 00:42
Medlem
Bland gratistidningarna så är väl
.se:s Fuzzy
City Göteborgs Reservatet och Pooch Café
...ett antal snäpp sämre?

Håller med att Elvis är ingen vidare bra serie, men det finns grymt mycket sämre ute på marknaden.
Citera
2007-10-31, 00:48
Medlem
Åsa-Nietzsches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radioaktivanka
Bland gratistidningarna så är väl
.se:s Fuzzy
City Göteborgs Reservatet och Pooch Café
...ett antal snäpp sämre?

Håller med att Elvis är ingen vidare bra serie, men det finns grymt mycket sämre ute på marknaden.

Håller med. Elvis är helt uthärdlig, en i mängden av alla dessa lite självbiografiska serier som väller fram efter Rocky. En del strippar kan vara rätt kul, en del totalt kassa.
En medelmåttig serie som duger att läsa en stund om man inte orkar slöttitta på nån gammal film.
Citera
2007-10-31, 02:54
Medlem
Schnauzers avatar
Inte för att jag tycker att Elvis skulle vara någon höjdare men hur du kan avsky den förstår jag inte direkt heller. Tycker den är helt okej och den duger verkligen i den tidningen.

Ganska ojämn serie tycker jag. Ibland är den kass och nån gång får den riktiga lyckoträffar. Men med tanke på att den är med i en gratistidning kan man väl nästan förstå det? Bra serier kostar.
Citera
2007-10-31, 04:08
Moderator
Nospheratus avatar
Serien Rocky tog ju faktiskt fart i tidningen Metro. Alltså har inte kvaliteten på serier någonting att göra med hur gratis tidningen är.

Jag håller med trådskaparen på alla plan om serien Elvis. Eller nåja, jag kanske inte riktigt låter den serien förstöra min dag.

Framför allt stör jag mig på den där politiskt korrekta synen på könsroller som serien bygger på. Att män är lite dumsnälla, korkade och förutsägbara stora nallebjörnar som kvinnorna måste ta hand om. Och det är inte så mycket det att män framställs på ett nedlåtande sätt, det är bara så jävla tjatigt i just den serien att det står mig upp i halsen. Det blir som i de där filmerna "Ett päron till farsa..." med Chevy Chase. Varenda filmruta handlar om den korkade pappan som drar den ena katastrofala slutsatsen mer idiotisk än den andra så att mamman måste släta över allt med sin kvinnliga list. Det är kul den första kvarten, sen ser man skämten komma på flera mils avstånd.

Nu har Elvis och flickvän just fått barn i serien. Nu kanske vi slipper se flickvännen köra omkring med Elvis som en toffel varje gång han försöker tjata till sig sex. Och andra sidan är det fortfarande billiga, tråkiga och förutsägbara skämt som gäller verkar det som. Det skämtas om hur smärtsam förlossningen var...för Elvis. Det skämtas om hur jobbigt det är att gå ned i vikt efter en graviditet...för Elvis. Det är pinsamma buskisskämt där det enda som fattas är burkskrattet i bakgrunden så att man vet när man ska skratta.

Handlingen i t ex Rocky eller Nemi är väl inte alltid så jäkla sofistikerad i jämförelse kanske. Men de bägge serierna har en kaxig attityd som gör dem roliga att läsa. Framför allt Rocky har (eller åtminstone hade en gång i tiden) en sån jävla härlig Tarantino-mothafuckah-attityd som man kunde garva åt trots att själva strippen handlar om en promenad längs Götgatan.
Citera
2007-10-31, 10:32
Medlem
Grudaxs avatar
Jag är inte helt klar över varför den provocerar mig så mycket som den gör. Jag -tror- att det är nån blandning av att just att den är så trubbig och kasst tecknad samtidigt som den har en sorts självgodhet i sig, där man riktigt känner att tecknaren verkligen tycker att han har fått till det. Och om man just fått sin morgon pajad av en strip, så blir det tillsammans tillräckligt för att jag ska gå igång.

Får söka hjälp för detta tror jag. Det bästa vore ju att rycka på axlarna, men det vill sig inte riktigt. Tar serier på alldeles för stort allvar verkar det.

/G

Citat:
Ursprungligen postat av Schnauzer
Inte för att jag tycker att Elvis skulle vara någon höjdare men hur du kan avsky den förstår jag inte direkt heller. Tycker den är helt okej och den duger verkligen i den tidningen.

Ganska ojämn serie tycker jag. Ibland är den kass och nån gång får den riktiga lyckoträffar. Men med tanke på att den är med i en gratistidning kan man väl nästan förstå det? Bra serier kostar.
Citera
2007-10-31, 10:36
Medlem
Grudaxs avatar
Huvet på spiken. Precis det där irriterar mig till max. Och när man vet vad som skulle kunnat vara där istället, typ Rocky, så sänker det ens humör ytterligare.

Mvh

G

Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Framför allt stör jag mig på den där politiskt korrekta synen på könsroller som serien bygger på. Att män är lite dumsnälla, korkade och förutsägbara stora nallebjörnar som kvinnorna måste ta hand om. Och det är inte så mycket det att män framställs på ett nedlåtande sätt, det är bara så jävla tjatigt i just den serien att det står mig upp i halsen. Det blir som i de där filmerna "Ett päron till farsa..." med Chevy Chase. Varenda filmruta handlar om den korkade pappan som drar den ena katastrofala slutsatsen mer idiotisk än den andra så att mamman måste släta över allt med sin kvinnliga list. Det är kul den första kvarten, sen ser man skämten komma på flera mils avstånd.

Nu har Elvis och flickvän just fått barn i serien. Nu kanske vi slipper se flickvännen köra omkring med Elvis som en toffel varje gång han försöker tjata till sig sex. Och andra sidan är det fortfarande billiga, tråkiga och förutsägbara skämt som gäller verkar det som. Det skämtas om hur smärtsam förlossningen var...för Elvis. Det skämtas om hur jobbigt det är att gå ned i vikt efter en graviditet...för Elvis. Det är pinsamma buskisskämt där det enda som fattas är burkskrattet i bakgrunden så att man vet när man ska skratta.

Handlingen i t ex Rocky eller Nemi är väl inte alltid så jäkla sofistikerad i jämförelse kanske. Men de bägge serierna har en kaxig attityd som gör dem roliga att läsa. Framför allt Rocky har (eller åtminstone hade en gång i tiden) en sån jävla härlig Tarantino-mothafuckah-attityd som man kunde garva åt trots att själva strippen handlar om en promenad längs Götgatan.
Citera
2007-10-31, 11:14
Bannlyst
jag tycker den är kul iaf
Citera
2007-11-01, 16:17
Medlem
mongrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Håller med dig angående det mesta du skriver, men måste ändå protestera mot att du nämner Nemi i samma veva som Rocky. Låt gå för att Elvis inte är nån kanonserie, men Nemi är ju fan det värsta skräpet sen Laban. Den äckliga "alternativattityden" i Nemi går mig på nerverna något fruktansvärt. Usch och fy.
Citera
2007-11-01, 18:02
Medlem
bruschens avatar
Elvis känns som en klockren Rocky rip-off. Får nog ändå säga att jag tycker den har sina poänger. En kul detalj är att kattens anus alltid är ordentligt detaljerat ritat.
Citera
2007-11-01, 18:04
Medlem
Pubertals avatar
Jag tycker att Elvis är den nästbästa strippserien i Sverige (etta är naturligtvis den übergrymma Rocky). Jag skulle nästan kunna ranka Elvis som en av dom bästa strippserierna i världen, men det handlar egentligen bara om att det enbart finns EN strippserie i världen som är riktigt bra.
Elvis är okej, varken bra eller dålig.
Citera
2007-11-01, 18:36
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Elvis går an, mer är det inte. Sådär halvbra. Jag brukar i alla fall köpa albumen. De duger som kvällslektyr innan jag somnar. Rocky är bättre men Pondus är helt klart bäst. Oslagbar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in