Citat:
Ursprungligen postat av roel
Ok nästa gång ska jag binda om.
Men vad händer om steken inte är nätad/bunden?
Förresten när ska man lägga en stek under press,alltså efter att den har varit i ugnen? Såg den här filurkocken från Göteborg som jobba ombord på nån båt
(tv matlagningserie),han gjorde så. Varför fatta jag aldrig.
Om steken inte är bunden så går den gärna isär, dvs får ful form och därmed inte är lika aptitlig och lättlagad.
Ett utmärkt sätt att binda en stek går till på det här viset:
Ta fram en genomskinlig gladpackfolie och lägg den i framför dig med öppningen mot dig. Lägg steken (eller vad det nu är) horisontellt med folien nära dig. Dra ut folien så att den ligger platt framför dig och lägg den råa steken på den.
Rulla nu folien runt steken så den är helt embalerad med utstickande plastfoliebitar på sidorna liknande polkagrisgodiset. Tag tag i dessa utstickare, lyft köttet och placera det långt framför dig. Rulla därefter köttet emot dig samtidigt som du håller i plastfolien i stropparna. Upprepa den här rörelsen gång på gång och du får en perfekt och jämn korvliknande (jättekorv) form på köttet.
Lägg nu köttbiten i kylen och låt den anta den här formen i ca 1-2 h. Ta ut den därefter, bind den och tillaga.
~Paul~
PS Att lägga en stek under press efter avslutad tillagning låter inte logiskt i mina öron så länge man inte försöker uppnå någon speciell effekt.