2008-04-29, 15:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Curt Hson
Sluta tolka så mycket. ("Hat.") Eller är det bara som du säger för att nåt inte ska komma fram?

Om svenskarna (detta är ett svenskspråkigt forum) har synpunkter på diverse minoriteter och hur dom beter sej, så är det ett allmänintresse. Minoriteternas inbördes gräl (t ex araber och judar) - däremot - kan dom hålla med utan att blanda in allmänheten.

Vad är en svensk? En som är född i Sverige? En som har minst en svenskfödd förälder? En som.....

Nej, jag har inte blivit alldeles galen, jag visar dig hur det blir när någon inte håller sig till ämnet. "Hat" är ett subjektivt ord, och i dina ögon är dina inlägg säkert bara gosiga och mysiga. Men vad jag försöker få fram är att man bör hålla sig till ämnet i tråden, eller i alla fall försöka. I en tråd om Muhammed är judarnas eventuella faiblesse för barnsex ointressant.
Citera
2008-04-29, 16:56
Medlem
Curt Hsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyDoOrDie
Vad är en svensk? En som är född i Sverige? En som har minst en svenskfödd förälder? En som.....
Jag menade etniska svenskar, annars hade jag skrivit svenska medborgare. (Och medborgarskapet är ändå som alla vet så urholkat numera att det inte har nån meningsfull innebörd längre.)

Citat:
Nej, jag har inte blivit alldeles galen, jag visar dig hur det blir när någon inte håller sig till ämnet. "Hat" är ett subjektivt ord, och i dina ögon är dina inlägg säkert bara gosiga och mysiga. Men vad jag försöker få fram är att man bör hålla sig till ämnet i tråden, eller i alla fall försöka. I en tråd om Muhammed är judarnas eventuella faiblesse för barnsex ointressant.

Vad du "försöker få fram" är väl snarast att man inte bör diskutera samhällsfrågor ur "vissa" synvinklar. Som sagt: "Perspektiv, min käre Watson." DEt här ständiga hackandet på "muslimer" framstår ju som obegripligt tills man inser att det är judar som håller på.

Jag bryr mej givetvis inte om semiternas interna konflikter. Med nuvarande poroportioner tenderar emellrtid deras privata gräl framstå som ett angeläget samhällsintresse. Därför förslog jag att judarna får ett eget underforum.

Åtminstone bör det framgå att det handlar om judiska debattörer. Dom kunde väl få en judestjärna som avatar eller dylikt.
Senast redigerad av Curt Hson 2008-04-29 kl. 17:01.
Citera
2008-04-29, 17:04
Medlem
Iskras avatar
Citat:
Jag menade etniska svenskar, annars hade jag skrivit svenska medborgare. (Och medborgarskapet är ändå som alla vet så urholkat numera att det inte har nån meningsfull innebörd längre.)

Har etniciteten någon meningsfull innebörd?
Citera
2008-04-29, 17:10
Medlem
Curt Hsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iskra
Har etniciteten någon meningsfull innebörd?
Det visar väl inte minst sionismen.
Senast redigerad av Curt Hson 2008-04-29 kl. 17:25.
Citera
2008-04-29, 17:27
Bannlyst
Citat:

Vad du "försöker få fram" är väl snarast att man inte bör diskutera samhällsfrågor ur "vissa" synvinklar. Som sagt: "Perspektiv, min käre Watson." DEt här ständiga hackandet på "muslimer" framstår ju som obegripligt tills man inser att det är judar som håller på.

Jag bryr mej givetvis inte om semiternas interna konflikter. Med nuvarande poroportioner tenderar emellrtid deras privata gräl framstå som ett angeläget samhällsintresse. Därför förslog jag att judarna får ett eget underforum.

Åtminstone bör det framgå att det handlar om judiska debattörer. Dom kunde väl få en judestjärna som avatar eller dylikt.

Vad i meningen "Håll dig till ämnet" är det du inte förstår?
Citera
2008-04-29, 18:16
Medlem
Bengrots avatar
Citat:

Så om man är kritisk mot islam så är man automatiskt jude? Tror säkert att det blir en enorm kvalitetshöjning på forumet med den inställningen.
Citera
2008-04-29, 19:10
Medlem
excelsiss avatar
Jag undrar ifall "diskurs" eller "kontext" kommer användas snart. Det är nog vad jag saknar på min bingobricka..
Citera
2008-04-30, 10:54
Medlem
Bismillah

Föreslår, igen, att fröken prinsessa som drar igång tonvis med Islam-hat trådar kan få en egen kupé där hon kan starta tråd efter tråd. I de flesta fall finns det ändå inga frågeställningar, så hon kan där lägga upp ett förråd av sina anti Islamhatiska åsikter.

Så kan vi andra få diskutera kanske? Är det en orimlig begäran?
Citera
2008-04-30, 13:13
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
...Föreslår, igen, att fröken prinsessa som drar igång tonvis med Islam-hat trådar kan få en egen kupé där hon kan starta tråd efter tråd. I de flesta fall finns det ändå inga frågeställningar, så hon kan där lägga upp ett förråd av sina anti Islamhatiska åsikter.

Så kan vi andra få diskutera kanske? Är det en orimlig begäran?
Vad jag förstår, är du ute efter att religionsforumet skulle utgöra ett från religionskritik (främst vad gäller Islam) fredat område i stil med FN-resolutionen på området eller EU:s synsätt. Dessa och dina tankar avspeglas dessutom på våra populistiska politiker och PK-journalister. Skälen till detta har manglats flera gånger.

Flashback har hittills varit befriande fritt från den typen av censur. Förhoppningsvis kommer detta förhållande att kunna fortsätta utan avbrott.

En uppdelning av forumet på olika religioner eller rader av innehållsgrupper för intressenter som vill lägga olika aspekter på religionen finns dels inte tillräckligt antal debattörer för, dels blir svåröverblickbart. Mitt huvudförslag kan vara en väg att gå - två huvudgrupper:

Religionsvetenskap som för alla religioner kunde rymma historik, textanalys etc.. I detta subforum kunde samlas sådana debatter och sådant material som kunde refereras till i inlägg på ett allmänt forum som hade med:

Religionsutövning att göra - alltså centrerad runt den mer personliga, känlomässiga aspekten av religionen i det vardagliga livet.
__________________________________________________ ________________

Människor i det sekulara Sverige är till stor del inte religiösa och har kanske därför kritiska synpunkter på religionen. Alla följer inte sentensen: "var och en får bli salig på sin fason" utan reagerar på onaturliga eller skadliga följdverkningar av religionen och vill dämpa det värsta.

Religionen måste, som alla andra ideologier tåla kritik. Den måste desstom kritiseras hårt när den börjar bli skadlig - när en del av dess tillskyndare tror sig sanktionerade av en högre makt att ägna sig åt våldsutövning av olika slag.
Citera
2008-04-30, 13:31
Medlem
Bismillah

Nickep

Citat:
]Vad jag förstår, är du ute efter att religionsforumet skulle utgöra ett från religionskritik (främst vad gäller Islam) fredat område i stil med FN-resolutionen på området eller EU:s synsätt. Dessa och dina tankar avspeglas dessutom på våra populistiska politiker och PK-journalister. Skälen till detta har manglats flera gånger.

Flashback har hittills varit befriande fritt från den typen av censur. Förhoppningsvis kommer detta förhållande att kunna fortsätta utan avbrott.
Då drar jag tillbaka min tidigare önskan och låt forumuet för all del spammas över och det verkar leda till att ingen verkar ha lust att diskutera, vilket är svårt under de rådande omständigheterna. Ser inte då nödvändigheten av några uppdelningar alls. Det lär ju knappast förändra något i sak.

Annars låter din 2-delsuppdelning bra och vettig. Men med tanke på att det inte modereras speciellt effektivt så ser jag inte hur det skulle kunna leda till bättre debatter då spam troligvis fortfarande kommer att vara aktuellt. Och då på två områden istället för ett. Knappast en bra lösning.

Så det handlar inte om att inte tåla kritik, jag är för kritik och har alltid varit. Men jag är emot oseriösa 'debatter' som är tidskrävande och inte leder någonvart och som inte gagnar någon vad jag kan se.
Citera
2008-04-30, 13:40
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Bismillah

Nickep

Då drar jag tillbaka min tidigare önskan och låt forumuet för all del spammas över och det verkar leda till att ingen verkar ha lust att diskutera, vilket är svårt under de rådande omständigheterna. Ser inte då nödvändigheten av några uppdelningar alls. Det lär ju knappast förändra något i sak.

Annars låter din 2-delsuppdelning bra och vettig. Men med tanke på att det inte modereras speciellt effektivt så ser jag inte hur det skulle kunna leda till bättre debatter då spam troligvis fortfarande kommer att vara aktuellt. Och då på två områden istället för ett. Knappast en bra lösning.

Så det handlar inte om att inte tåla kritik, jag är för kritik och har alltid varit. Men jag är emot oseriösa 'debatter' som är tidskrävande och inte leder någonvart och som inte gagnar någon vad jag kan se.
Jag håller med dig. Fortsätter det så här så har vi snart inga Muslimer,kristna,Judar kvar som vill debattera.

Det måste ändå finnas en ömsesidig respekt från båda håll för att debatter skall kunna hållas.

Varför finns det inga mods som håller lite ordning i forumet? Borde det finnas fler mods per forum kanske? Fortsätter forumet i detta tempo då har vi snart inte några bra debatöter kvar.
Citera
2008-04-30, 13:43
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
:

Religionsvetenskap som för alla religioner kunde rymma historik, textanalys etc.. I detta subforum kunde samlas sådana debatter och sådant material som kunde refereras till i inlägg på ett allmänt forum som hade med:

Religionsutövning att göra - alltså centrerad runt den mer personliga, känlomässiga aspekten av religionen i det vardagliga livet.
__________________________________________________ ________________.
Det där behöver införas nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in