Citat:
Ursprungligen postat av kramujana
Har du ont?
Om du har det så ska du kolla så du inte har blodförgiftning.
Jag har haft det en gång och det är inte kul, Min läkare sa till mig att om du får ont underarmarna så kolla direkt om du har blodförgiftning.
(Blodförgiftning: Har du ett sår nån stanns? är det svullet? Ser du att det går som ett sträck från det? röd/blå då ska du uppsöka hjälp fort min hade gått ganska långt ca till axeln och om man får det till hjärtat så riskerar man att dö i hjärtattack.
Citat:
Ursprungligen postat av BLUFFO
Det kan vara hårsäcksinflamation.. eller något små sår på fingrarna eller något annat.. Ser du röda ränder som vandrar uppåt kan du fått blodförgiftning..Gå till doktorn om du är orolig så slipper du tänka mer på det sen
Det var länge sedan jag såg två inlägg som skjuter så långt från målet. Men vi börjar med frågorna!
En lymfkörtel svullnar oftast som följd av att man fått en infektion. Kroppen reagerar mot att man fått in ett främmande ämne, vilket leder till att immunsystemet vaknar till liv. En lymfkörtel är en basstation för immunsystemet och kan alltså svullna upp som en följd av att du blivit smittad, har ett orent sår eller har en generell sjukdom som t.ex. en förkylning. Lymfkörtlar finns överallt i kroppen.
En hårsäcksinflammation kan också uppstå, ofta för att man rakat sig med ett trubbigt eller smutsigt blad som för in bakterier under huden.
Jag tycker du ska kontakta din vårdcentral. En läkare undersöker dig och ställer relevanta frågor för att utröna vad din lymfkörtelsvullnad kan bero på. Ibland kan man behöva gå vidare med att man tar ett cellprov från lymfkörteln, vilket görs med en tunn nål. Men det är inte alls säkert att du måste göra det. Det är vanligt att man har en svullen lymfkörtel ibland, men det kan vara skönt att kolla upp det noggrant.
-------
Och så allt om blodförgiftning och röda ränder.
Det ni beskriver är en s.k. lymfangit, alltså en infektion i ett lymfkärl, ofta har man ett sår någonstans från vilket en röd rand börjar komma när infektionen kryper ut med det lymfkärl som tömmer sig i sårområdet. Det har inget med blodförgiftning att göra, utan det här verkar vara en svensk kollektiv kunskap som vi plockat upp från Astrid Lindgrens sagor (det var alfred som skar sig va?). Röda ränder och blodförgiftning har alltså inget med varandra att göra, utom att de är båda infektioner. Röda randen/lymfangit är en beskedlig infektion som man tar vanlig tablett-antibiotika för.
Blodförgiftning, eller sepsis, är ett allvarligt tillstånd där en person som redan har en grundinfektion (t.ex. urinvägsinfektion, lunginflammation) och därtill har ett försvagat immunförsvar får en spridd infektion i hela kroppen. Det är farligt och det har också en hög dödlighet om man skulle få så kallad septisk chock.
En hjärtinfarkt beror på en syrebrist i hjärtats vävnad. Det har oftast inget med sepsis att göra, och inget samband med lymfangit eller svullna lymfkörtlar.