• 1
  • 2
2007-10-31, 00:37
Medlem
yonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spudwish
Äh man gör bara en enkel fysik A laboration där man lägger valda ingrediens i vatten och mäter hur mycket som spiller ur. Seriöst man behöver inte våg eller några tabeller, är det så mycket begärt att inför varje måltid spendera en halvtimme i fysikens värld?
Då får du inte veta hur mycket luft som finns i havregrynen (eftersom den trängs undan av vattnet), och luften spelar definitivt en stor roll när man tittar på en deciliter havregryn. Skulle gissa på att minst 30% av volymen är luft.

Din laboration skulle ge havregrynens ungefärliga volym, dvs. hur mycket vatten de tränger undan. Dock absorberar de antagligen vatten också, och det som trängs undan är så enormt små mängder vatten att det blir svårt att mäta.

Då har du alltså volym, men inte densitet eller vikt. Och det kommer man inte långt på.

Det enklaste är att bara mäta upp en deciliter havregryn och väga den. Då får man fram havregrynets densitet. Att sitta och försöka klura ut hur mycket luft som finns osv är overkill och kräver specialutrustning.

Om man vill ha 100 gram havregryn så köper man antingen en våg eller söker upp hur många deciliter 100 gram havregryn motsvarar. Det kanske t.om. står på paketet (i stil med "1 portion (100 gram)" i näringsdeklarationen och sedan "En portion gröt: Blanda en deciliter havregryn..."
Citera
2007-10-31, 01:27
Medlem
spudwishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yonny
Då får du inte veta hur mycket luft som finns i havregrynen (eftersom den trängs undan av vattnet), och luften spelar definitivt en stor roll när man tittar på en deciliter havregryn. Skulle gissa på att minst 30% av volymen är luft.

Din laboration skulle ge havregrynens ungefärliga volym, dvs. hur mycket vatten de tränger undan. Dock absorberar de antagligen vatten också, och det som trängs undan är så enormt små mängder vatten att det blir svårt att mäta.

Då har du alltså volym, men inte densitet eller vikt. Och det kommer man inte långt på.

Det enklaste är att bara mäta upp en deciliter havregryn och väga den. Då får man fram havregrynets densitet. Att sitta och försöka klura ut hur mycket luft som finns osv är overkill och kräver specialutrustning.

Om man vill ha 100 gram havregryn så köper man antingen en våg eller söker upp hur många deciliter 100 gram havregryn motsvarar. Det kanske t.om. står på paketet (i stil med "1 portion (100 gram)" i näringsdeklarationen och sedan "En portion gröt: Blanda en deciliter havregryn..."

Hmm... Luften i havregrynen eller mellan? Kan man inte mäta den mängden som är mellan varje gryn genom att, i ett isolerat utrymme, låta något reagera med syret? När det brunnit klart kollar man hur mycket av ämnet som faktiskt oxiderat och hur mycket som inte har gjort det.

Kan man inte först kolla hur mycket vatten de suger åt sig - lägg havregrynen i en kanna vatten som inte rinner över, mät sen hur mycket vatten som försvunnit. Sen så använder man de saturerade havregrynen och kollar hur mycket vatten som rinner ur en annan kanna (man häller ju i 1 cup, så borde en hyfsad mängd vatten rinna ur). Så räknar man bort vattenmängden och så får man fram densiteten på det viset?
Citera
2007-10-31, 01:52
Medlem
yonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spudwish
Hmm... Luften i havregrynen eller mellan? Kan man inte mäta den mängden som är mellan varje gryn genom att, i ett isolerat utrymme, låta något reagera med syret? När det brunnit klart kollar man hur mycket av ämnet som faktiskt oxiderat och hur mycket som inte har gjort det.
I teorin skulle det kunna fungera, men i praktiken är det mycket svårt.

Reagera med syret? Isåfall måste utrymmet vara exakt lika stort som havregrynen, annars skulle reaktanten reagera med den omgivande luften. Eller så får man försöka räkna ut hur mycket luft som redan fanns i behållaren (utanför havregrynen).

Det enklaste är nog att pressa bort all luft (och göra en stenhård havregrynskub). Då vet man ursprungsvolymen och sedan volymen på den luftfria havregrynskuben, och då kan man räkna ut hur mycket av volymen som egentligen bara var luft.

Citat:
Kan man inte först kolla hur mycket vatten de suger åt sig - lägg havregrynen i en kanna vatten som inte rinner över, mät sen hur mycket vatten som försvunnit. Sen så använder man de saturerade havregrynen och kollar hur mycket vatten som rinner ur en annan kanna (man häller ju i 1 cup, så borde en hyfsad mängd vatten rinna ur). Så räknar man bort vattenmängden och så får man fram densiteten på det viset?
Det skulle kunna fungera. Men då får man räkna med att en del av vattnet från den första skålen "hjälper till" med att pressa bort vatten ur den andra. Man tillför trots allt vatten med tanke på att havregrynen är våta. Dessutom tror jag det är svårt att konvertera vattenfyllda havregryn till luftfyllda. Havregryn sväller t.ex. upp i vatten och utrymmet mellan havregrynen är antagligen inte detsamma.

Men det är ointressant att veta hur hög densitet luftfritt havregryn har. När trådskaparn tar en deciliter havregryn så kommer det att finnas luft med i blandningen, och då är det bättre att veta hur hög densitet luftfyllt, opackat havregryn har.

Det absolut enklaste sättet att få reda på det måste vara att använda en våg. Då får man direkt reda på hur mycket en deciliter havregryn väger och då kan man räkna ut densiteten.
Citera
2010-10-08, 18:01
Medlem
Sebastianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jassja
HAr tänkt att börja tänka lite på hur mkt jag äter av maten...

Kom o tänka på en sak då.. överallt så står det ju hur mkt neräng maten innehåller i 100g...

Men om jag då fyller havregryn i ett dl mått... hur mkt är det då? Klart jag kan väga det.. men liksom.. kan man omvandla g till dl? (dålig på matte....)

Ja givetvis kan man omvandla gram till deciliter. Det enda du behöver är en maskin som mäter matens densitet, sen är det bara mecka ihop en ekvation. Men det är nog smidigare med en matvåg.
Citera
2010-10-08, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebastiano
Ja givetvis kan man omvandla gram till deciliter. Det enda du behöver är en maskin som mäter matens densitet, sen är det bara mecka ihop en ekvation. Men det är nog smidigare med en matvåg.

Grym bump där. Var folk så puckade 2007? =P
Citera
2010-10-08, 20:29
Medlem
Sebastianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Grym bump där. Var folk så puckade 2007? =P

Haha fan måste börja kolla datum. Sorry forumet!
Citera
2010-10-15, 12:42
Medlem
chefsmajsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jassja
HAr tänkt att börja tänka lite på hur mkt jag äter av maten...

Kom o tänka på en sak då.. överallt så står det ju hur mkt neräng maten innehåller i 100g...

Men om jag då fyller havregryn i ett dl mått... hur mkt är det då? Klart jag kan väga det.. men liksom.. kan man omvandla g till dl? (dålig på matte....)
Själv kör jag med en matvåg, är det något som jag inte vet vad det väger så väger jag det på den Ex 1dl creme fraish = 100g, ja detsamma gäller det mesta som är flytande. Pasta, kött, sallad och sånt, det släger jag upp en snabbis på vågen och tar bort/tillsätter om det är för mycket/lite samt antecknar vikten för att sen räkna ut kcal på det jag äter.
Citera
2010-10-15, 13:19
Medlem
Det beror ju på vad det är? 100g havregryn är fler dl är 100g vatten. Men just i ditt fall, havregryn, så står det på förpackningen.

Annars köpt våg, enkelt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in