• 1
  • 2
2007-10-30, 12:30
Medlem
HAr tänkt att börja tänka lite på hur mkt jag äter av maten...

Kom o tänka på en sak då.. överallt så står det ju hur mkt neräng maten innehåller i 100g...

Men om jag då fyller havregryn i ett dl mått... hur mkt är det då? Klart jag kan väga det.. men liksom.. kan man omvandla g till dl? (dålig på matte....)
Citera
2007-10-30, 12:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jassja

Men om jag då fyller havregryn i ett dl mått... hur mkt är det då? Klart jag kan väga det.. men liksom.. kan man omvandla g till dl? (dålig på matte....)

För mig är en dl havregryn 30-40g.
Citera
2007-10-30, 12:32
Medlem
spudwishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jassja
HAr tänkt att börja tänka lite på hur mkt jag äter av maten...

Kom o tänka på en sak då.. överallt så står det ju hur mkt neräng maten innehåller i 100g...

Är du dålig på matte kan du inte avgöra det utan att väga, eftersom det beror på densitet, hur mycket luft det är mellan t.ex. varje riskorn, osv.
Citera
2007-10-30, 13:07
Medlem
Resultat: 100 g havregryn är 2.857 dl

Enligt http://www.receptbankenskokbok.se/omvandla_g_dl.php
Citera
2007-10-30, 14:06
Medlem
Du får helt enkelt köpa en våg. Vikten per dl är olika från vara till vara. Exempelvis 1dl mjölk väger cirka 100g och 1dl havregryn väger ca 35g. Annars så står de ju på vissa varor vad en portion väger men då måste du använda matte...
Citera
2007-10-30, 22:55
Medlem
gromzies avatar
Spudwish, har det ens något att göra om man är bra på matte eller inte? du vet ju fortfarande inte densitet och hur mycket LUFT det är emellan bara av att kolla på skiten?

Köp en våg, är mitt tips.
Citera
2007-10-30, 22:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gromzie
Spudwish, har det ens något att göra om man är bra på matte eller inte? du vet ju fortfarande inte densitet och hur mycket LUFT det är emellan bara av att kolla på skiten?

bitch please
Citera
2007-10-30, 23:41
Medlem
da_maas avatar
Citat:

Nej, men om man kollar på paketet står det oftast hur många gram en dl är. Vilket gör att man kan bestämma densiteten ungefärligt, om man kan lite matte.
Citera
2007-10-31, 00:07
Medlem
LD50s avatar
Köp en hushållsvåg om du är så intresserad av att veta vad maten väger.
Går att få en bra för runt en 100-lapp.

LD
Citera
2007-10-31, 00:28
Medlem
spudwishs avatar
Citat:

Indeed, men om man kan matte, eller rättare sagt, om man är fysiker, så kan man nog beräkna mängden luft osv.

EDIT: Jag borde göra ett experiment själv. Räkna antalet makaroner och deras fysiska mått så är nog saken biff.
Citera
2007-10-31, 00:32
Medlem
yonnys avatar
Densitet är massa per given volym. Så om en kubikcentimeter havregryn väger 1 gram så är densiteten 1gram/cm3. Därmed är det omöjligt att försöka räkna ut hur mycket en dl havregryn är i gram såvida man inte vet densitet.

Vatten är däremot enkelt att omvandla i huvudet. En kubikdecimeter = en liter, osv.

Men du kan såklart hitta informationen du letar efter på google, eller kanske på förpackningen.
Citera
2007-10-31, 00:34
Medlem
spudwishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yonny
Densitet är massa per given volym. Så om en kubikcentimeter havregryn väger 1 gram så är densiteten 1gram/cm3. Därmed är det omöjligt att försöka räkna ut hur mycket en dl havregryn är i gram såvida man inte vet densitet.

Vatten är däremot enkelt att omvandla i huvudet. En kubikdecimeter = en liter, osv.

Men du kan såklart hitta informationen du letar efter på google, eller kanske på förpackningen.

Äh man gör bara en enkel fysik A laboration där man lägger valda ingrediens i vatten och mäter hur mycket som spiller ur. Seriöst man behöver inte våg eller några tabeller, är det så mycket begärt att inför varje måltid spendera en halvtimme i fysikens värld?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in