Citat:
Ursprungligen postat av Tolvan
Jo nu är det så här att min mormor dog innan jag blev gammal nog att lära mig att baka mjukkaka (typ polarbröd men godare) och morsan kan inte baka om så hennes lv skulle hänga på det, och nu vill jag lära mig att baka riktig mjukkaka även om jag inte har tillgång till en bagarstuga. Någon som har något recept i bakfickan?
Min motsvarighet är nog inte direkt norrländsk. Gjorde liknande tunnbröd idag och de blev bra. Jag körde med: Durumvete, salt, socker, anis, jäst och vatten. Det är allt.
Jag började med att knåda ihop degen, som bör vara ganska fast. Därefter lät jag degen vila i kylskåpet i ca 1 h. Sedan tog jag ut degen och rullade en lång korv samt skar den i ca golfstora bitar.
Efter att man har en massa bollar så är det bara att mjöla bakbordet och kavla ut varje sådan boll till en storlek på ca 18 cm i diameter.
Nu är det dags för nästa knep. Lägg en "kaka" ovanför nästa och rulla ut dem igen, den här gången till en diameter på ca 24 cm. Gör så med alla "kakor". Låt dem nu vila under bakduk i ca 20 minuter.
Då är det dags att sätta på en torr stekpanna på 4:ans värmeläge. När pannan är varm så gräddar du ett bröd i taget. Vad man eftersträvar är att brödet liksom börjar bubbla och resa sig, varvid det separerar lite (ungefär som Libabröd). Färgen på ytan skall vara mörkbrun. När den uppnått denna färg så är det bara att vända på brödet och grädda andra sidan. Obs, brödet kommer att sjukna ihop lite i samband med vändningen.
Nu är det bara att upprepa samma procedur om och om igen. Lycka till

.
~Paul~
PS Jag åt mina med kaviar och syrlig grädde