• 1
  • 2
2007-10-29, 23:33
Medlem
Tolvans avatar
Jo nu är det så här att min mormor dog innan jag blev gammal nog att lära mig att baka mjukkaka (typ polarbröd men godare) och morsan kan inte baka om så hennes lv skulle hänga på det, och nu vill jag lära mig att baka riktig mjukkaka även om jag inte har tillgång till en bagarstuga. Någon som har något recept i bakfickan?
Citera
2007-10-29, 23:52
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tolvan
Jo nu är det så här att min mormor dog innan jag blev gammal nog att lära mig att baka mjukkaka (typ polarbröd men godare) och morsan kan inte baka om så hennes lv skulle hänga på det, och nu vill jag lära mig att baka riktig mjukkaka även om jag inte har tillgång till en bagarstuga. Någon som har något recept i bakfickan?
Min motsvarighet är nog inte direkt norrländsk. Gjorde liknande tunnbröd idag och de blev bra. Jag körde med: Durumvete, salt, socker, anis, jäst och vatten. Det är allt.

Jag började med att knåda ihop degen, som bör vara ganska fast. Därefter lät jag degen vila i kylskåpet i ca 1 h. Sedan tog jag ut degen och rullade en lång korv samt skar den i ca golfstora bitar.

Efter att man har en massa bollar så är det bara att mjöla bakbordet och kavla ut varje sådan boll till en storlek på ca 18 cm i diameter.

Nu är det dags för nästa knep. Lägg en "kaka" ovanför nästa och rulla ut dem igen, den här gången till en diameter på ca 24 cm. Gör så med alla "kakor". Låt dem nu vila under bakduk i ca 20 minuter.

Då är det dags att sätta på en torr stekpanna på 4:ans värmeläge. När pannan är varm så gräddar du ett bröd i taget. Vad man eftersträvar är att brödet liksom börjar bubbla och resa sig, varvid det separerar lite (ungefär som Libabröd). Färgen på ytan skall vara mörkbrun. När den uppnått denna färg så är det bara att vända på brödet och grädda andra sidan. Obs, brödet kommer att sjukna ihop lite i samband med vändningen.

Nu är det bara att upprepa samma procedur om och om igen. Lycka till .

~Paul~

PS Jag åt mina med kaviar och syrlig grädde
Citera
2007-10-29, 23:56
Medlem
Tolvans avatar
Det där va inte det jag eftersökte men det lät sjukt gott och därför skall det testas. Tack tack.
Citera
2007-10-29, 23:56
Citat:

Inte mycket till hjälp, men sök på recept på "Hällakaka" eller "Hällekaka", det låter som det brödet du är ute efter. Otroligt gott är vad det är.
Citera
2007-10-29, 23:58
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Det där va inte det jag eftersökte men det lät sjukt gott och därför skall det testas. Tack tack.
OK, ledsen för det . Men glad att du tänker testa mitt sätt i alla fall .

~Paul~
Citera
2007-10-30, 00:04
Medlem
dePauls avatar
Jag hittade hällekakor och den enda stora skillnaden jämfört med mina kakor är att de också innehåller filmjölk. Jag kan tänka mig att det ger dem en lite annorlunda konsistens och lite syrlig smak. De är dessutom inte dublerade som mina, så de bör vara kompaktare.

Man skulle faktiskt kunna göra en variant på dessa två recept .

~Paul~
Citera
2007-10-30, 00:24
Medlem
dePauls avatar
En liten korrigering. Jag skriver att brödet skall vara mörkbrunt. Vad jag egentligen menar att det skall vara mörkbrunt på bubblorna, dvs leopardfärgat. Resten av brödet skall självklart vara ljust.

~Paul~
Citera
2007-10-30, 08:55
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Vet vad du menar, brödet är runt som en pizza, så har dom stuckit det med en gaffel i mitten så det är små hål överallt. Kan skaffa recept åt dig.
Fy fan vad gott det är med gravad lax på eller rökt renkött..
Citera
2007-10-30, 11:00
Medlem
barkeepers avatar
Det finns ett brod...

...som vi bakar i jamtland ibland, som kallas for "elefantøra". Det ar valdigt gott nar det ar farskt, och nastann oatligt efter tva dagar...skall se om jag hittar recept.
Citera
2007-10-30, 16:12
Bannlyst
Tänker du på Reiska (potatisreiska)

Testa detta tillexempel
http://twodogs.blogg.se/millansbak/0...tisrieska.html
Citera
2007-10-30, 16:21
Medlem
dePauls avatar
Många varianter här tydligen. Det hade varit till hjälp om man kunde få ingredienslista på alla dessa förslag.

~Paul~
Citera
2007-10-30, 16:57
Medlem
GNRfans avatar
Det våran familj alltid bakade i bagarstugan var klådda. Jag kan inte receptet själv då jag endast åt dom men hittade ett recept via google som låter vettigt. Gjordes alltid i stora satser så det tog en hel dag att grädda alla.

Receptet påminner ju väldigt mycket om dePauls förslag så det är nog inte det Tolvan är ute efter. Men det är väldigt gott, att man inte får äta det så ofta gör nog sitt.

Klådda (ca 14 st)

Gräddas i stekpanna eller på häll

* ½ l mjölk
* 1 pkt jäst
* 50 – 75 g margarin
* 1 tsk salt
* (krossad anis och fänkål)
* 2,5 dl kornmjöl eller rågsikt
* ca 1 l vetemjöl

Smält margarin och rör i jästen. Tillsätt salt och kryddor. Värm mjölken (fingerljum) och blanda i. Tillsätt korn- och vetemjöl tills du får en jämn fast deg som går att arbeta med på bordet. Låt jäsa övertäckt på varm, dragfri plats i ca 15 minuter. Knåda degen smidig på bakbordet och dela degen i små bitar som du trycker ut med handflatan och kavlar till en rund tunn platta. Låt jäsa i ca 5 minuter. Om du inte använt kruskavel, naggar du kakan före gräddning. Gräddas på bägge sidor i het panna tills de fått fin färg.

Källa: http://viltanders.ingetnamn.com/recept.htm#Kladda
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in