• 1
  • 2
2007-10-29, 22:40
Medlem
Vilket är det allra bästa konstverket genom tiderna enligt er mening?
Citera
2007-10-29, 23:14
Medlem
Som konstnär är det faktiskt mina egna verk jag uppskattar mest. Men Edward Munchs "Skriet" ligger högt upp då den framkallar ren ångest hos mig. Inte många tavlor som lockar fram känslor på samma sätt som den.
Citera
2007-11-01, 13:31
Medlem
Rakshasas avatar
bäst i bemärkelsen mest revolutionerande av konsten? då säger jag duchamps fontän. förutsägbart men sant. det är svårt att hitta något annat konstverk som har haft ett sådant oerhört inflytande tror jag
Citera
2007-11-05, 14:30
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakshasa
bäst i bemärkelsen mest revolutionerande av konsten? då säger jag duchamps fontän. förutsägbart men sant. det är svårt att hitta något annat konstverk som har haft ett sådant oerhört inflytande tror jag
Vore tacksam med en förklaring, vad för inflytande? Vad ska den säga?
Citera
2007-11-06, 16:43
Medlem
k-nytts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
Vore tacksam med en förklaring, vad för inflytande? Vad ska den säga?

För att förstå hela "poängen" så läs lite om dadism i allmänhet men kort sagt var det en av hans readymades, dvs ett förmål som redan var färdigt.
Han ville med andra ord visa att han kunde göra vadsomhelst till konst, t.om en pissoar genom att skriva initialer på den eller ställa ut den och att den därefter får en förändrad innebörd och kunde betraktas så som ett konstverk betraktas.
Det var väl mer eller mindre en sorts förklaring eller kritik om man så vill till vad konst egentligen är.
Citera
2007-11-07, 03:40
Medlem
Pompe de velos avatar
Lala

Citat:
Ursprungligen postat av Rakshasa
Konst om konst. Love it.
Citera
2007-11-07, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Äcklig gubbe

Idiotsk fråga. Jag har inte ens sett en procent av all betydelsefull konst och det har ingen annan här heller gjort. Så, då tar man till med en klyscha och försöker verka insatt.
Citera
2007-11-10, 13:52
Medlem
Hannes2ks avatar
Jag skulle nog säga att den här är en utav mina absoluta favoriter, gjord av Francis Bacon.

http://freespace.virgin.net/april.hunter/pope.jpg
Citera
2007-11-11, 01:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hannes2k
Jag skulle nog säga att den här är en utav mina absoluta favoriter, gjord av Francis Bacon.

http://freespace.virgin.net/april.hunter/pope.jpg
Hua, den såg lite läskig ut. Nu är jag grymt dålig på det här med namn. Men i Vatikanstaten, där (leonardo?) målade taket. Den är grym.
Citera
2007-11-11, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Äcklig gubbe
Suck.

"Vem e bäst, Bach elle Mosart?" "Pikasso elle Mattiss"
Citera
2007-11-12, 12:43
Medlem
farbror Svens avatar
Omöjlig fråga. En underbar konstnär bland många, många andra är Jan Van Eyck. Jag såg "Kaniken van der Paeles madonna" (1436) i Brügge i lördags och har inte smält den än.
Citera
2007-11-12, 18:47
Medlem
piratkaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jewhaen
Hua, den såg lite läskig ut. Nu är jag grymt dålig på det här med namn. Men i Vatikanstaten, där (leonardo?) målade taket. Den är grym.

Michelangelo
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in