Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-10-29, 17:01
Medlem
Riesens avatar
Skönt att höra att östermalmsskolan inte har några riktiga problem att bry sig om
Citera
2007-10-29, 17:05
Moderator
ksvs avatar
Utmärkt.

Självklart ska skolan inte acceptera att barnen klär sig på ett sätt som är förargelseväckande eller väcker anstöt i vuxenvärlden.
Citera
2007-10-29, 17:23
Medlem
Intressant ämne, jag är själv lärare och har häng, inget monster, halvbaggy skatebyxor med lite häng. Ser skönt ut och skulle någon kollega klaga så skickar jag deras skitsnack tillbaks till 50 -talet.
Citera
2007-10-29, 17:27
Medlem
brianmolkos avatar
ja det är ju eleverna som bestämmer vad de ska ha, det är någon designer. Rektorn borde åka och skälla ut Örjan Andersson eller vad han heter (Cheap Mondays skapare vars jeans är så himla poppis nu )
Citera
2007-10-29, 17:35
Medlem
Bengt Brahes avatar
Urringningar är väl OK men svettiga pojk- och gubbrövar tycker jag inte skall synas i det offentliga rummet, det ser helt enkelt för jävla sluskigt ut.
Citera
2007-10-29, 17:41
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drakflygare
Hur fan kan ni argumentera så här? Det här är ju förjävligt. Så länge man följer den svenska lagen så kan man väl förfan få se ut hur man vill? Jag blir så förbannad.
Resonemanget faller ju lite på att allt som inte uttryckligen är förbjudet enligt lag inte kan vara tillåtet överallt. Självklart skall en skola få lov att ha egna ordningsregler om så önskas. Problemet i dagens skolor är ju inte direkt för mycket ordning...
Citera
2007-10-29, 17:45
Moderator
Strix m/94s avatar
Du...

Citat:
Ursprungligen postat av Sladdertackan
Intressant ämne, jag är själv lärare och har häng, inget monster, halvbaggy skatebyxor med lite häng. Ser skönt ut och skulle någon kollega klaga så skickar jag deras skitsnack tillbaks till 50 -talet.

...är således olämplig? Har Du samma inställning till kunskaper som till Din egen klädsel så bör Du arbeta med att trampa ner potatisskalet i komposttunnor i skolmatsalen, istället för att fösöka vara förebild och kunskapsförmedlare för våra elever.
Citera
2007-10-29, 17:48
Medlem
Sane?s avatar
Antagligen samma människor som röstar för att ungarna ska klä sig hur som helst som tycker att skolan skall uppfostra dom...
Citera
2007-10-29, 18:03
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av conz
Bara för att någon betalar skatt så ska man inte ta för givet att man ska kunna bestämma över skolan för man vistas ju inte ens där själv.
Jo, det är klart att det gör! Vi kan ju inte ha några lärare och skolbyråkrater gå omkring och diktera vad du ska göra med dina pengar, och hur folk ska vara klädda!

Avskaffa alla former av tvång som idag används i samband med skolor och sköt det hela totalt privat. Då upphör alla de här problemen plötsligt att existera. Den som inte vill bära slips, släpps inte in på restaurangen som kräver det. Den som inte vill dra up byxorna, släpps inte in på den privata skola som kräver det.

Problemen har uteslutande med tvånget att göra, inte på något sätt med skolväsendet i sig. Politiker kan bara skapa en enda sak: Problem! Sen parasiterar de på att älta dess aproblem ändlöst utan avsikt att lösa dem.

Citat:
Verkligheten är helt enkelt den att lärare måste ha befogenheter i sin undervisning, oavsett i vilken regi skolan bedrivs.
Javisst. Så privatisera då hela skolväsendet, så får skolorna äntligen dessa befogenheter! Först när skolorna befrias från politikens bojor och destruktiva likriktning, så kan verksamheten äntligen börja skötas lika effektivt som t.ex. livsmedelsbutiker.

Citat:
Då måste vi skattebetalare helt enkelt förstå att vi måste överlämna en viss makt till skolan. Svårare än så är det inte.
"Måste bara förstå"? Du vill att alla ska bestämmta hur alla skolor ska styras. VI har redan ditt system idag och det funkar verkligen riktigt ordentlig skitdålgit! Lösningen är tvärtom att låta de som driver och går i skolorna sköta den verksamheten som de vill. Bara de har incitament att göra det bästa av den situationen. Bara de har all väsentlig information om situationen.
Citera
2007-10-29, 18:13
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Resonemanget faller ju lite på att allt som inte uttryckligen är förbjudet enligt lag inte kan vara tillåtet överallt. Självklart skall en skola få lov att ha egna ordningsregler om så önskas. Problemet i dagens skolor är ju inte direkt för lite ordning...
Precis!

1. Man ger dom frihet.
2. Dom visar tydligt att dom inte kan hantera sin frihet.
3. Man tar ifrån dom deras frihet.

Sunt förnuft, helt enkelt.
Citera
2007-10-29, 18:17
Moderator
Strix m/94s avatar
Det...

Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Resonemanget faller ju lite på att allt som inte uttryckligen är förbjudet enligt lag inte kan vara tillåtet överallt. Självklart skall en skola få lov att ha egna ordningsregler om så önskas. Problemet i dagens skolor är ju inte direkt för lite ordning...

...är väl just det som är problemet?

Det faktum att människor nästan får se ut hur som helst på staden, innebär givetvis inte att de får det i skolan eller på sin arbetsplats. För, när skolan fungerade, hade lärare kostym (eller åtminstone kavaj) och slips eller fluga. Eleverna kunde också klä sig. Då kallades elevernas föräldrar till skolan för att få reda på hur deras barn uppförde sig och presterade. Nu klagar föräldrarna när deras skitungar inte får göra som de vill. Inte konstigt att det sedan blir odugliga vuxna av många av dem. God ordning och goda seder är nyttigt för alla och ovärderligt för den som skall göra viktiga saker i livet.
Citera
2007-10-29, 18:32
Medlem
Jag började på högstadiet 1991. Det var redan då högsta mode att ha häng på byxorna. Verkar lite sent påkommet att börja gnälla nu, 16 år senare? Trodde i min enfald att det var ett accepterat mode nuförtiden. Jag ser dagligen människor klädda på detta sätt och det är knappast något som är reserverat ungdomen!

Förövrigt så får väl enskilda skolor ha vilka jönsiga regler som helst om dom känner för det. Mer uppmuntrande hade förstås varit om dom la sin tid och kraft på att utbilda våra unga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in