Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2007-10-29, 16:18
Moderator
Strix m/94s avatar
Det...

...är utmärkt! En skola man kan sätta sina barn i. Det är om inte annat en arbetsmiljöfråga att slippa dylikt på sin arbetsplats, oavsett om man är lärare eller elev.
Citera
2007-10-29, 16:29
Medlem
Reaktionärs avatar
Det glädjer mig särskilt mycket att se att Östermalmsskolan föregår med gott exempel. Det vore bra om fler skolor tog efter detta. Detta mode med byxorna på halvstång är ett jävla otyg som borde förbjudas i alla sammanhag utanför det egna hemmet. Skoluniform vore självklart det bästa och dessutom förefaller det finnas ett behov av motsvarande arrangemang på våra myndigheter med tanke på tjänstemännens slappa klädstil.
Citera
2007-10-29, 16:29
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belzebubb
Jag förstår inte ens hur det funkar. Hur får man ens byxorna att stanna uppe när de är på hälften av skinkan eller har passerat hälften? Jag begriper inte det. Möjligen om man står helt still men så fort man rör på sig så borde dom ju ramla ner tycker man. Eller limmar dom fast byxorna? Förankrar dom med någon slags säkerhetssele runt penisroten?
Det är därför de går så underligt, lätt bakåtlutade och kobent...

För övrigt så tycker jag att skolan själv ska få avgöra sådana frågor. Vill man förbjuda något eller ha skoluniform så varför inte. Vill man inte gå i en sådan skola så får man väl välja en annan som mer motsvarar ens krav och önskemål.
Citera
2007-10-29, 16:33
Medlem
Åsa-Nietzsches avatar
Svårt att säga om det ska vara förbjudet att klä sig som man vill. Men nog fan ser det för jävligt ut, jag vill bara dra upp byxorna på dem varenda gång jag går bakom en som har det.

I vilket fall som helst behöver alla ohängda snorungar med attityd lära sig lite hyfs och veta hut. Så det skadar kanske inte.

Ni med byxhäng, kan ni ge mig en enda bra anledning till varför ni har det? Att ni tycker att det är coolt räknas inte, ni är nämligen inte ett dugg coola, bara löjliga. När ni växer upp och kommer ut i den riktiga världen kommer ni ändå att dra upp brallorna, ni kan lika gärna göra det på en gång.
Citera
2007-10-29, 16:34
Medlem
Flärps avatar
Är det bara jag som dra paraleller till Nordkorea? Vilket skämt, tycker självklart att elever ska få gå klädda hur de vill. Annars kan man ju lika gärna införa skoluniform som i England och Japan.
Citera
2007-10-29, 16:35
Medlem
Dra upp byxorna? Roligare att dra ner byxorna på dom.
Citera
2007-10-29, 16:37
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Åsa-Nietzsche
Svårt att säga om det ska vara förbjudet att klä sig som man vill. Men nog fan ser det för jävligt ut, jag vill bara dra upp byxorna på dem varenda gång jag går bakom en som har det.

I vilket fall som helst behöver alla ohängda snorungar med attityd lära sig lite hyfs och veta hut. Så det skadar kanske inte.

Ni med byxhäng, kan ni ge mig en enda bra anledning till varför ni har det? Att ni tycker att det är coolt räknas inte, ni är nämligen inte ett dugg coola, bara löjliga. När ni växer upp och kommer ut i den riktiga världen kommer ni ändå att dra upp brallorna, ni kan lika gärna göra det på en gång.

Håller med.
Vette fan om det ska till ett förbud, känns lite löjligt, men o andra sidan ser det verkligen förjävligt ut när killar trallar runt med byxorna hängande vid knäna...
Citera
2007-10-29, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Är det bara jag som dra paraleller till Nordkorea? Vilket skämt, tycker självklart att elever ska få gå klädda hur de vill. Annars kan man ju lika gärna införa skoluniform som i England och Japan.
Nu va ju inte detta något statligt beslut. Eleverna har fortfarande möjligheten till att läsa på ett annat gymnasium, vilket de bör göra om de är missnöjda med ordningsregler.
Citera
2007-10-29, 16:45
Medlem
Realizts avatar
Självklart ska jag få ställa villkor för hur andra människor ska var aklädda för att besöka mig. Självklart ska jag få undervisa andra människor i min egen lokal.

Hela problemet med denna diskussion består i att det dels råder skolplikt (och därmed förbud mot att undervisa på anant sätt än vad staten har dkterar i sin studieplan). Därmed så råder det tvång för eleverna att vara klädda på ett visst sätt! Det är absurt och kockrent totalitärt.

Dels så finansieras skolan med skatter, som alla är tvingade att betala. Plötsligt så är det alltså inte en angelägenhet för elever, lärare och föräldrar utan något som alla har anspråk på att blanda sig i. Det är helt förvirrat och kaotiskt. Somliga kommer att använda denna klädregel för att gynna sina egna särintressen. De allra flesta orkar inte bry sig ett dugg. Frågan om hur eleverna ska klä sig blir till en symbolisk politisk maktkamp avlägsen från elvernas, lärarnas och föräldrarnas intressen, de som de facto är de enda som är berörda av frågan.

Fråga er själva:
Varför råder inte samma diskussioner om klädsel och användning av mobiltelefoner i t.ex. matvarubutiker? Hur har samhället lyckats lösa problemet där? Precis samma problem framstår som helt olösbart i skolan och diskuteras årtionde efter årtionde. Jo, det är för att skolan "har blivit politik", och då är allting problem som aldrig kan lösas.
Citera
2007-10-29, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Eleverna får välja klädsel men skolorna borde få ställa krav på att dem åtminstone ska sitta på kroppen. Tycker att det är mer Nordkoreastuk med angiveri och att föräldrar har mer inflytande i skolan än lärarna. Tidigare var det ett fall där läraren beslagtog mobiler på lektionen men då anmälde en pojkes far läraren så Skolverket gick in och sa att det minsann var fel att beslagta dem.

Är inte för skoluniform men att gå runt och visa halva röven i en så offentlig miljö som skolan? Är där för att lära sig saker, inte breakdanca och visa upp sina nya Björn Borg-kallingar.
Citera
2007-10-29, 16:57
Medlem
drakflygares avatar
Hur fan kan ni argumentera så här? Det här är ju förjävligt. Så länge man följer den svenska lagen så kan man väl förfan få se ut hur man vill? Jag blir så förbannad.

Men som en annan här sade. Om man får förbjuda häng och urrigningar, så har man väl rätt att förbjuda slöjor? Vad är skillnaden?
Citera
2007-10-29, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Varför råder inte samma diskussioner om klädsel och användning av mobiltelefoner i t.ex. matvarubutiker?
Därför att matvarubutikerna drivs privat och då ska inte andra lägga sig i verksameten. Men det diskvalificerar inte det faktum att lärarna driver den kommunala skolan. Nu är det helt uppenbart att lärarna - dem som driver verksamheten behöver friheten att införa vissa bestämmelser för att dem ska kunna lära ut det dem ska till sina elever. Bara för att någon betalar skatt så ska man inte ta för givet att man ska kunna bestämma över skolan för man vistas ju inte ens där själv.

Verkligheten är helt enkelt den att lärare måste ha befogenheter i sin undervisning, oavsett i vilken regi skolan bedrivs. Då måste vi skattebetalare helt enkelt förstå att vi måste överlämna en viss makt till skolan. Svårare än så är det inte.

Som sagt, detta kan tyckas vara en struntsak, men det är ändå en del i att man inte ska kunna beté sig hur som helst i en svensk skola. Ansvar och disciplin är saker man måste ha med sig i bagaget för att passa på arbetsmarknaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in