2007-10-28, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Love
Blev lite fel där. Har fått dåligt utblandat skit senaste tiden. Men den här gången var det dunder. Men det smakade inte så, så jag gjorde en fet bomb.

det är därför man aldrig ska lita på smak,lukt och utseende.. då kan man få för sig att man kan styra innehållet i olika shower

Själv föredrar jag att högst köra 2 kvällar då jag har ett liv att sköta (jobb och dylikt) man ser så sliten ut, inte för jag brukar känna mig så
Citera
2007-10-28, 20:08
Medlem
Lord Loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vill3h
det är därför man aldrig ska lita på smak,lukt och utseende.. då kan man få för sig att man kan styra innehållet i olika shower

Själv föredrar jag att högst köra 2 kvällar då jag har ett liv att sköta (jobb och dylikt) man ser så sliten ut, inte för jag brukar känna mig så

Nej..självklart. Det bästa är ju att ta ett planerat helg-race.
Men ibland kan det vara skönt med lite lång semester. För mig brukar det gå en ganska klar gräns mellan det andra och det tredje dygnet. Där börjar jag kliva in i "leksakslandet".

Första dygnet är fest med allt vad det innebär, det andra dygnet är AT-tid, då brukar jag arbeta, hur konstigt det än kan låta. Jag är fullt koncentrerad och skriver ned anteckningar som jag använder som underlag för veckan projekt.
Citera
2007-10-28, 20:16
Medlem
Trollishs avatar
Är juh knappast alla som blir psykotiska bara för man varit vaken lite länge.
Finns hur många som helst som kan vara vakna i 5-7 dagar och uppträda hur normalt som helst och man ser inte ens att dom har tagit nån form av narkotika, medans andra redan blir knäppa efter 2 dygn.
Citera
2007-10-28, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollish
Är juh knappast alla som blir psykotiska bara för man varit vaken lite länge.
Finns hur många som helst som kan vara vakna i 5-7 dagar och uppträda hur normalt som helst och man ser inte ens att dom har tagit nån form av narkotika, medans andra redan blir knäppa efter 2 dygn.

Det stämmer bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Ssjos
Som jag har förstått så kan man lätt hamna i psykotiska tillstånd om man intar amfetamin flera dagar i rad utan att sova. Man blir extremt paranoid och utgör en skadorisk för sig själv och kanske framförallt andra.

Vad är det som driver er som brukar amfetamin till att ta dessa risker och hålla på flera dagar i rad? Det lär både vara väldigt skadligt för er egen kropp och dessutom utsätter ni er omgivning för risk.

Planerar ni att köra i flera dagar redan från början eller är det så att suget som uppstår när ni håller på får er att fortsätta?

Bara som en liten bakgrund, läste en längre verision av denna artikel i aftonbladet http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1067160.ab
Killen hade gått på amfetamin i flera dygn, hans morsa och hans flickvän hade försök lugna ner honom. Han hade sprungit runt med en kökskniv när polisen kom. Nu är det väl synd att polisen valde att skjuta mot honom, men jag anser att det ganska väl illustrerar hur pass snett det kan gå med amfetamin.

Och efter att ha läst en artikel på aftonbladet, drar du slutsatsen att alla som missbrukar amfetamin under några dagars tid blir psykotiska, farliga för sig och för andra? Du vet att man inte ska generalisera, det där är individuellt.

Jag kan och är ofta vaken väldigt länge, men utgör knappast någon fara för personer runt omkring mig, däremot tar min kropp och min hjärna en del smällar beroende på vad och hur jag hanterar ruset. Ser jag till att äta, dricka ordentligt och vila lite emellanåt, tär det inte allt för mycket på mig.

Varför vi lever på det här sättet? Tja, lite olika anledningar. Personligen fungerar det bra för mig att studera på, alltså läsa litteratur eller skriva ett längre arbete. Ibland är det bara för att underhålla mig själv, då jag blir mycket mer kreativ under ruset, dessutom blir det ju roligare desto längre man är vaken.
Citera
2007-10-28, 21:01
Medlem
Ssjoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koschei
D
Och efter att ha läst en artikel på aftonbladet, drar du slutsatsen att alla som missbrukar amfetamin under några dagars tid blir psykotiska, farliga för sig och för andra? Du vet att man inte ska generalisera, det där är individuellt.

Nej jag inte påstått att jag drar slutsatsen att alla blir farliga. Dock vill jag hävda att detta inte är första gången någon person som är påverkad av amfetamin uppträder hotfullt eller begår våldshandlingar. Kommer på rak arm ihåg en händelse där en medelålders missbrukare knivskar tre slumpmässiga människor på söder för att sedan bli övermannad av civilpersoner i en tunnelbanevagn.

Om man ser till antalet folk som använder amfetamin och jämför med hur många våldsbrott/hot som sker under ruset så lär siffran bli bra mycekt högre än för tex. alkohol.
Citera
2007-10-28, 21:17
Medlem
Lord Loves avatar
Citat:
Nej jag inte påstått att jag drar slutsatsen att alla blir farliga. Dock vill jag hävda att detta inte är första gången någon person som är påverkad av amfetamin uppträder hotfullt eller begår våldshandlingar. Kommer på rak arm ihåg en händelse där en medelålders missbrukare knivskar tre slumpmässiga människor på söder för att sedan bli övermannad av civilpersoner i en tunnelbanevagn.

Om man ser till antalet folk som använder amfetamin och jämför med hur många våldsbrott/hot som sker under ruset så lär siffran bli bra mycekt högre än för tex. alkohol.
Det du verkar prata om är sk "tjacktomtar". Regelrätta injicerade heltidsnarkomaner som sover kanske ett dygn per vecka och bär omkring på tre stora säckar med "bra att ha grejor". Tror det är ont om såna här på FB.
Citera
2007-10-28, 21:25
Medlem
Citat:

Nej, varken första eller sista gången någon person begår ett brott under påverkan av amfetamin. Du tycks tro att det beror på drogen i sig, vilket det inte gör. Räkna med att en hel del andra faktorer bidrar, personlighet, bakgrund etc. Hur många tror du missbrukar amfetamin på daglig basis i det här landet, eller låt oss säga är vakna flera dygn i sträck?

Citat:

Nämen, lär siffran bli högre? Du är helt ute och cyklar, eller har du möjligtvis något som styrker ditt påstående?

Amfetamin används av lite allt möjligt folk och för olika ändamål. Går att punkta upp en lista, men är för tillfället opioidad och dåsig i huvudet, kan återkomma senare om du vill.
Citera
2007-10-28, 21:31
Medlem
Lord Loves avatar
Kan tänka mig att det är ett litet antal tjackpundare som står för en ganska stor del av alla drogrelaterade brott.
Svårt att tro att vanliga hobbyknarkare flippar ur och blir våldsamma.
Det händer säkert men inte ofta. De är nog de som är psykiskt sjuka från början som är värst.
Citera
2007-10-28, 21:35
Bannlyst
det vanligaste är nog att man kör 2 dar, första dygnet är bäst, enligt mig då,
sen är det bara onödigt att lida sig igenom att försöka sova på natten, så det är lika bra att hålla sig igång under dagen också. sen somnar man gott kvällen på andra dygnet om man inte tar för mycket . man behöver inte benzo för att somna då, och det är ju toppen
Citera
2007-10-29, 00:36
Medlem
Citat:

Det tror jag inte. Eftersom amfetmain är olagligt så märks bara de personerna som har gjort bort sej ordentligt och hamnat i kläm med lagen. De som sköter det snyggt kommer aldrig märkas eller finnas med i nån statistik. Därför framstår alla som brukar nåt olagligt som värre än de nödvändigtvis behöver vara.

Det sker ju våldsbrott med alkohol som stor bidragande faktor varenda helg.

Så tänkte jag bara tillägga att jag inte är en tjackpundare som försvarar min drog in i döden. Brukar ta nån centralstimulerande kanske varannan månad i snitt för lite extra festlighet.
Citera
2007-10-29, 01:45
Bannlyst
lite funderingar angående ditt inlägg (som jag finner ganska intressant):

Citat:
Som jag har förstått så kan man lätt hamna i psykotiska tillstånd om man intar amfetamin flera dagar i rad utan att sova. Man blir extremt paranoid och utgör en skadorisk för sig själv och kanske framförallt andra.
Det är främst sömnbrist, näringsbrist och vätskebrist som kan skapa problem för kroppen och sinnet, detta går att träna upp denna tröskel med olika medel och metoder. har du för vana att hålla dig vaken ett par dygn då och då utan hjälp av någon drog så fungerar amfetamin som en ren prestationshöjare och är inte orsaken till det psykotiska tillståndet. hjärnan måste vila och antalet funktioner den klarar av minskar givetvis i takt med hur länge den är van vid att hålla igång, permanenta "sinnesskador" kräver många upprepade tillfällen och man kan i extrema fall jämföra med militär hjärntvätt (både tortyr och konstruktiv grundträning). dessa psykotiska tillstånd Du talar om kan man givetvis hamna i utan amfetaminpåverkan, många av de som brukar olika droger lider ofta av olika psykiska åkommor som ger dem en känsla av svagare självförtroende varför många börjar med droger i första steget- statistik av ovanstående typ är något missvisande sålänge man inte har motsvarande statistik på hur många amfetaminanvändare som inte lider av psykiska sjukdomar och får psykoser.

orsaker till att man är vaken en längre tid kan ha olika ursprung tex sjukdomar som insomni eller bipolära områden, kroppen är intränad på "fel" dygnsklocka tex genom att man jobbat skift, sjukhusvistelse en längre tid, vissa individer har en annan dygnsrytm sk 25-timmarsdygn osv. Jag utgår ifrån att ett frekvent amfetaminanvändande som håller individen vaken under en längre period också kan skapa dessa problem med dygnsrytmen på längre sikt.

Citat:
Nej jag inte påstått att jag drar slutsatsen att alla blir farliga. Dock vill jag hävda att detta inte är första gången någon person som är påverkad av amfetamin uppträder hotfullt eller begår våldshandlingar.
Om man ser till antalet folk som använder amfetamin och jämför med hur många våldsbrott/hot som sker under ruset så lär siffran bli bra mycket högre än för tex. alkohol.

Jag tolkar din text som att du syftar på vanliga våldsbrott som krogslagsmål, gatuvåld osv. och då skulle jag vilja se en källa på det, inte bara en rubrikartikel om en "troligen drogpåverkad" person som uppfattades vara såpass farlig för sig själv och andra att polisen valde detta drastiska tillvägagångssätt. däremot om du talar bankrånare eller inbrottstjuvar så kan jag nog hålla med Dig, då är säkerligen amfetaminpåverkan vanligare än alkohol under själva tidpunkten för brottet. möjligen kan också en oerfaren/ovan (amfetamin) person som av någon anledning får i sig amfetamin få en känsla av att vara rädd pga adrenalinkicken och den omedelbara känslan av att vara i fysiskt chocktillstånd, kroppen är beredd och på helspänn vilket tillsammans med en stor mängd alkohol kanske kan ses som en utlösande faktor istället för att personen helt enkelt däckar av alkoholförgiftning.
Mörkertalet är stort vad det gäller amfetaminanvändare, det är flera yrkesgrupper som använder amfetamin till vardags i sitt arbete och verkar fungera bättre med amfetamin i blodet än utan. dock kan jag inte ge någon vetenskaplig källa på detta endast egen erfarenhet genom vänner och bekanta (annars vore det ju inget mörkertal). Jag kan dessutom föreställa mig att livslängden blir något förkortad om man regelbundet tar amfetamin under hela livet eftersom det stimulerar det centrala nervsystemet och är prestationshöjande, det sliter mer på kroppen än vad det bygger upp den.

för att återgå till topic igen:
Under mina tidiga amfetaminrace för ett flertal år och erfarenheter sedan körde jag gärna i flera dygn, nu passar det inte ihop med min livssituation längre och händer ganska sällan - det brukar bli ett par dygn då och då vilket inte är värre än de sömnrubbningar jag har ibland pga olika sjukdomar och erfarenheter. ibland kan jag använda amfetamin för att rubba en skadlig dygnsrytm tillbaka till "verkligheten" (inget jag rekommenderar att experimentera med dock). jag försöker varva mitt bruk med uppehåll för att inte hamna i ett missbruk som skulle drabba fler än mig själv och detta har fungerat ett längre tag. tankar på att sluta helt finns såklart men jag skulle sakna det eftersom många intressanta tankar och funderingar (även fundamentala insikter i min personlighet) uppstått under drogpåverkan.
jag är lite tveksam om min fysiska hälsa skulle klara av ett längre amfetaminrus idag, troligen skulle jag somna efter tre dygn eller så och vara ganska slutkörd efteråt. detta beror nog mest på ålder och att man inte håller kroppen i samma trim som förr. det kanske vore dags att prova detta vid nästa längre ledighet, lite för att kolla status?
/A
Citera
2007-10-29, 02:34
Medlem
likeithards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Varför? för att de är idioter

är du rädd för knark din jävla fjant?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera