2007-10-29, 11:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ufomongo
Stod det att varannan familj har mer än 5 barn (och således 19000 per månad i diverse barnbidrag Plus hyra mm)?

Det är verkligen på tiden att detta kommer fram i ljuset. Liknelsen med Egyptens gräshoppor är faktiskt inte så dum.

Av vilken anledning ger vi dessa personer medborgarskap och PUT?

Nej, hälften har fyra eller fler barn under 17. Man kan alltså anta att hälften har fem barn eller fler totalt.
Citera
2007-10-29, 12:46
Medlem
trass avatar
Inga diskussioner om somalierna är ditten eller datten ur antropologisk synpunkt, tack. Det finns ett annat forum för de diskussionerna.

Skulle däremot vara bra för diskussionen med kommentarer till artiklarna från våra somaliska användare.

/mod
Citera
2007-10-29, 12:54
Medlem
deliriums avatar
"För en hel del somalier är Sverige en tillfällig hållplats. Vi är nomader i själen och den som har utbildning eller ambition flyttar till England. Eller kanske till USA eller hemlandet."

Jaha det går bra att komma hit och bli försörjd och få sin utbildning betald men när det ska till att bli produktiv, ja då duger det inte längre. Fy faan!
Citera
2007-10-29, 13:15
Medlem
itchys avatar
Fasansfullt vilka pengar det går att få ut om man har barn men inget jobb Det finns fan i mig ingen rättvisa i detta land... Med alla bidrag dessa somaliska "ensammödrar" drar ihop måste dom ju tjäna mer än dubbelt så mycket som jag lyckas slita ihop på mitt jobb

Har flera gånger stött på detta värdelös folk när jag besökt göteborg. Några gånger har jag även sett vilda slagsmål inne på centralstationen mellan somaliska män. En mycket lustig syn. Stora grupper av välklädda män som helt utan förvarning ryker ihop...

Har även bott i samma studentkorridor som två somalier (ca 10 år sedan). Den ena fanatisk muslim och den andre ständigt jagad av delgivningsmän och kronofogden. Väldigt svåra att lära känna, bor man i korridor brukar man ju lära känna varandra väldigt bra men med dessa två gick man i princip bara och väntade på att få en kniv i ryggen.

Jag kan inte se någon som helst anledning till att försörja dessa vidriga parasiter. Sätt hårt mot hårt och driv ut dom på gatan och in i fattigdom så kanske vi blir av med packet. Dom som inte har rent mjöl i påsen försvinner från landet och dom som kan sköta sig börjar försörja sig själva.
Citera
2007-10-29, 13:38
Medlem
Japhys avatar
Jag tror inte vi behöver vara så drastiska i detta fall. Räcker nog med att ta bort det bedrövliga flerbarnstillägget, så blir det knapert att sitta hemma o tugga kath.
Sedan borde sossfall rent generellt aktiveras, genom tvingande arbeten för att få rätt till ersättning. Låt de tugga sitt kath samtidigt som de plockar skräp och hundbajs. Tvingas de av nöden kanske de åker hem, eller faktiskt klarar ett liv i ett civilicerat samhälle.
Och detta kommer. Tar bara lite tid för moderaterna. Många månor som är rabiata inom opositionen.
Citera
2007-10-29, 13:47
Medlem
Vryzass avatar
Var det inte Danmark som fick bukt med sina somalier tämligen enkelt? Dom införde väl att de var tvungna att spendera åtta timmar om dagen med diverse sysselsättning för att få sina socialbidrag och vips så försvann denna berikande och hårt arbetande grupp.
Gissningsvis så tog de tåget över Öresundsbron för vidare kravlös försörjning.
Citera
2007-10-29, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svampfest
Hoho och så undras det över varför européer i snitt har ett så lågt barnafödande, fan över 19k i månaden och sen extra pengar till alla andra "godtagbara behov". Vad landar det på för snittinkomst ifall man hade arbetat. Runt 30-40.000 nånstans skulle jag vilja säga, inte en chans att den morsan börjar knega eller utbilda sig till någonting för det vore ju en enorm inkomstförlust.

Det är sånt här som gör att man inte är "stolt över att betala skatt"..
Hur många somalier finns det i Sverige?
Citera
2007-10-29, 14:51
Medlem
Karbonats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svampfest
Hoho och så undras det över varför européer i snitt har ett så lågt barnafödande, fan över 19k i månaden och sen extra pengar till alla andra "godtagbara behov". Vad landar det på för snittinkomst ifall man hade arbetat. Runt 30-40.000 nånstans skulle jag vilja säga, inte en chans att den morsan börjar knega eller utbilda sig till någonting för det vore ju en enorm inkomstförlust.

...
Har för mig att jag läst en artikel på Internet som redogjorde för hur hög inkomst man var tvungen att ha för att få samma ekonomiska utrymme som en parasiterande invällarfamilj.
Om jag mins rätt fick en familj med fyra barn bidrag och stöd motsvarande att en förälder hade en månadslön på knappt 30.000. För en sexbarnsfamilj låg siffran någonstans över 40.000.

Det kan ha varit ungefär fem år sedan jag läste detta, tror till och med att det var en sosse som skrivit det. Någon som vet vilken artikel jag syftar på?

Tillägg:
Det var nog inte här jag läste det men texten beskriver ungefär samma sak.
http://www.invandring.se/arkiv/invandringi/kostnader_i/index.html%23a000155
Citera
2007-10-29, 14:55
Bannlyst
Det är inte Somaliers fel att dom är väl bekanta och kan använda det svenska systemet till deras fördel, ingenting man kan klandra dom för. Om ni inte gillar hur proffsiga dom är på att mjölka kon så får ni slakta kon istället för att klaga på dom som endast spelar enligt spelets regler så att säga.
Citera
2007-10-29, 15:01
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akhenaton
Det är inte Somaliers fel att dom är väl bekanta och kan använda det svenska systemet till deras fördel, ingenting man kan klandra dom för. Om ni inte gillar hur proffsiga dom är på att mjölka kon så får ni slakta kon istället för att klaga på dom som endast spelar enligt spelets regler så att säga.
Exakt. Vårt problem är ju att vi har ett bidragssamhälle som attraherar drönare istället för de som arbetar. Svårare är det inte...
Citera
2007-10-29, 15:12
Medlem
ChristianX:
Citat:
Exakt. Vårt problem är ju att vi har ett bidragssamhälle som attraherar drönare istället för de som arbetar. Svårare är det inte...

Nej, det har visat sig att somalierna är lika lata i länder med betydligt lägre bidrag.
Citera
2007-10-29, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX

Helt fel. Raoul har visat både att det inte har med det att göra utan att somalierna lyckas lika illa oavsett system:

Citat:
Göteborgs Posten skriver om somaliernas oduglighet, men självklart kommer ansvaret på somaliernas misslyckande att ges den vite svenske mannen. För inte kan väl en somal ha gjort något fel? F ö ljuger Sabuni läpparna av sig eller så är hon bara dåligt insatt i att Somalier misslyckas lika hårt över hela världen.

- - -

The Great Somali Welfare Hunt
http://www.amconmag.com/2002/2002_11_18/cover4.html

Somali migration transforms Lewiston
http://www.centralmaine.com/news/stories/020908somalis_.shtml

Lewiston's Somali surge
http://pressherald.mainetoday.com/news/immigration/020428lewiston.shtml

2002: "..city officials estimate that only about 40 of the 400 to 500 Somali adults living in Lewiston are working. The local labor market offers little for unskilled workers who don't speak English well or lack high school diplomas. At the same time, the annual welfare budget for this financially strapped city has doubled to $200,000 because many Somalis are seeking rental and food assistance."

Five years after Somalis migrated to Lewiston, Maine USA
http://harowo.com/2006/03/02/five-years-after-somalis-migrated-to-lewiston-maine/

2006: "In Lewiston, “it’s [jobless rate is] easily over 50 percent,” Nadeau said. He said the city does not have an exact figure because it has trouble tracking the demographics of the Somali population."

- - -

Somalierna i katastrofala utfall i Storbritannien är inte bättre än vare sig Sverige eller USA...

"The report was produced by the Institute for Public Policy Research, which has close links to Downing Street.

The institute has always in the past been supportive of Government immigration policy and its work has focused on the benefits rather than the downside of largescale migration.

The report's results, which are based on an analysis of government figures, were produced for a Dispatches programme called Immigrants: The Inconvenient Truth. It is being broadcast on Channel 4 at 8pm this evening.

The figures show that Somalis in Britain are the worst- off migrant group.

Fewer than one in five has a job and four out of five live in subsidised council or housing association homes."

- - -

Tre utvisningar är bara början

http://www.hbl.fi/text/inrikes/2007/7/9/d3900.php

- - -

Somalierna i Storbritannien

Vi börjar med Storbritannien.

Enligt Commission For Racial Equality är arbetslösheten mycket hög bland somalierna. Se nedan.

New Immigrants(kom efter 1990) 12,2% sämst
Settled Immigrants(kom före 1990) 38% näst sämst

http://www.cre.gov.uk/downloads/factfile01_employment_and_ethnicity.pdf

Siffrorna gäller 2004.

Somalierna i USA(Lewiston, Maine)
I Storbritannien verkar det inte gå så bra för somalierna. Faktum är att det inte verkar gå så värst mycket bättre än i Sverige. De där företagarna man hör talas om verkar inte bidra med så mycket jobb till det somaliska samfundet trots somaliernas välkända motvilja mot att umgås med ickesomalier.

I USA måste det väl fungera bättre ändå? Det har man ju hört att där jobbar de...

Den stad som har högst koncentration somalier är Lewiston i Maine. Somalierna kom hux flux till staden under några år i början av 2000-talet. De kom ofta från Atlanta där de inte trivdes(bl.a. eftersom andra negrer hatade dem). Det är svårt att få klart för sig hur det går för dem i Lewiston och jag hittar ingen officiell statistik. En artikel i the New Yorker som handlar om dem menar att 50% är arbetslösa...

http://www.lewiston.k12.me.us/~lhsparents/announce/NewYorker%20on%20Lewiston's%20Somalis?FCItemID=S00 EDB6F3

Det är inte heller det enda problemet med somalierna eftersom det finns rasism där. Jag tänker då inte på det nyligen skedda där en högstadieelev lade skinka på matbordet där det satt somalier(så kallat hatbrott!). Jag tänker på att somaliernas fd. slavar har flyttat till Lewiston också. Det handlar om bantu som somalierna ser ner på rejält...

Somalierna i USA(Minneapolis, Minnesota)
Det går ju inte så bra i Lewiston heller. Läser man läsarkommentarer på diverse artiklar och bloggar märker man att somalierna har hög arbetslöshet. Det kanske kom för många och staden som hade problem redan innan var oförmögen att hjälpa till?

I Minneapolis med Amerikas högsta antal somalier måste det ju fungera bättre?
Det verkar som att arbetslösheten är hög även där men man hittar även historier om arbetande somalier. Bland annat ett köpcentrum med massor av somaliska prylar. Om det här egentligen bär sig vet man inte...

Somalierna jobbar också som taxichaufförer. Det finns tydligen 700 somalier som kör taxi till flygplatsen i Minneapolis. De har skapat ramaskri genom att vägra köra kunder som har alkohol med sig.

http://www.voanews.com/english/archive/2007-04/2007-04-04-voa62.cfm?CFID=81042017&CFTOKEN=81683788
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2006/10/25/AR2006102501727.html#

Kassapersonal på Target har även skapat ramaskri genom att vägra hantera inplastade fläskprodukter...

http://www.msnbc.msn.com/id/17665989/

Jo, somalier i Minneapolis arbetar men de arbetar på att göra sig hatade av befolkningen.

Somalisk slutsats
Föga förvånande blir slutsatsen om somalierna i USA och Storbritannien att de är precis lika misslyckade som här. I Minneapolis sköter de enklare jobb i viss utsträckning men förstår inte att de måste anpassa sig. På andra ställen jobbar de i ytterst liten utsträckning.

Kanske är det inte Sveriges fel att somalierna inte lyckas? Kanske är det t.o.m. somaliernas fel...

- - -

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in