2007-10-28, 22:34
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av princessleia
Släng denna artikel och dessa siffror i ansiktet på Helle Klein, Gustav Fridolin, Lars Ohly, Mona Sahlin och övriga kramare och de får VÄLDIGT svårt att bortförklara den.
Du underskattar dem.

I övrigt: jättebra artikel. Stort tack till Sjöberg, som förutom att han nosade upp artikeln har förmåga att hålla sina kommentarer korta och rättstavade och dessutom vet hur styckesindelning fungerar. Applåd!
Citera
2007-10-28, 23:07
Bannlyst
Jag känner mig ganska trygg på att dessa somalier en dag kommer att få flytta hem. Gör de inte det kommer de i generationer skapa problem och vara en ekonomisk börda. De kommer inte integreras.

En dag sätter vi ner foten och drar in bidragen och då kommer nomaderna att dra vidare, likt Egyptens gräshoppor.
Citera
2007-10-28, 23:31
Medlem
Karbonats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra
Jag känner mig ganska trygg på att dessa somalier en dag kommer att få flytta hem. Gör de inte det kommer de i generationer skapa problem och vara en ekonomisk börda. De kommer inte integreras.

En dag sätter vi ner foten och drar in bidragen och då kommer nomaderna att dra vidare, likt Egyptens gräshoppor.
När det gäller just somalier så tror jag också att vi kan bli av med de flesta.
För ungefär tio år sedan sändes ett svenskt TV-program där man intervjuade några invandrare om deras tankar kring framtiden. Två kvinnor från östra Afrika sade rätt ut att de inte såg Sverige som ett slutmål utan tänkte sig att turnera mellan de europeiska länder där de för tillfället kunde leva bäst.
Citera
2007-10-28, 23:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Karbonat
När det gäller just somalier så tror jag också att vi kan bli av med de flesta.
För ungefär tio år sedan sändes ett svenskt TV-program där man intervjuade några invandrare om deras tankar kring framtiden. Två kvinnor från östra Afrika sade rätt ut att de inte såg Sverige som ett slutmål utan tänkte sig att turnera mellan de europeiska länder där de för tillfället kunde leva bäst.

Jag retar mig dock på dessa pottor till somaliska män som är så sinnesslöa och idisslar kat hela dagarna, ändå lyckas sätta i system att utnyttja vårt system till max. Att de skiljer sig i syfte att överlämna allt ekonomiskt ansvar för deras hopar med barn till samhället. Läste om det i artiklarna i GP. Sånt retar mig nåt oerhört. De lurar oss samtidigt som de verkar så jävla sinnesslöa.
Citera
2007-10-28, 23:45
Medlem
mr.demons avatar
Frågan man borde ställa är,är det inte konstigt att en analfabetisk Somali familj kan lura till sej alternativt få så mycket i bidrag?.Är det fel på Somaliern
eller är den svenska staten så blind/dum lättlurad???.
Citera
2007-10-29, 00:02
Medlem
Citat:
Ett folk med tusenårig historia håller på att gå under. Mitt ibland oss. I Göteborg år 2007.

Ett helt felaktigt uttalande. Eftersom somalierna inte haft ett skriftspråk förän under 1900-talet och inte har efterlämnat några kulturella spår i form av byggnader etc är det fel att kalla det ett tusenårigt folk.

Dessutom håller de inte på att gå under, nativiteten är mycket god, både här och i Somalia.
Citera
2007-10-29, 00:23
Medlem
Japhys avatar
Nämen vad tusan. Egentilgen borde man må dåligt över att leve i ett land där man kan glädja sig över en sann artikel. Fantastisk. Får väl se om den ändras i mogon måndag.
det kan vara en sådan artikel som inte får komma igenom redaktören. Men vilken skillnad. Helt plötsigt talas anning. Har haft ögonen på Gp den senaste tiden, den känns ibland progressiv. Får väl se. De har en stark arbetaretradition där. så nog kan de tänkas stå upp för Sverige, nu när alla talar om omdistribution av nykomlingar.
Citera
2007-10-29, 01:20
Bannlyst
Min sambo blev knivrånad av tre somalier. Det var inget kul för vare sig henne eller mig, kan jag tala om. Hon hade tur att det kom två svenska killar som skrämde iväg kaffersen, annars hon hade antagligen våldtagits också.
Citera
2007-10-29, 08:15
Medlem
Raouls avatar
Och idag fortsätter Somaliareportagen med ett framgångsrikt exempel, en tjej som doktorerar. Hon kom hit 1982.

- - -

Muna är stark, stolt - och oroad
GÖTEBORG: Muna Elmi är motbilden. Stark, stolt och oroad. En hel generation sverigesomalier kan gå förlorad, befarar hon.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=378840

- - -

Denna brud har lyfts tidigare i GP, tror det var i princip samma artikel som skrevs då. Frågan som poppar upp är om detta är det enda framgångsrika Somalierexemplet i hela Sverige...

Om nu en jävla doktorand ska räknas som framgångsrik alltså.

- - -

Ministern är självkritisk - i andra länder lyckas somalier

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=378841

- - -

Sen så ljuger sig Sabuni och Lövkvist blåa när de börjar yra om hur väl somalierna lyckas i t ex USA.

Är det någon mer än jag som orkar maila Lövkvist med de olika USA och UK-länkarna så är ni välkomna. Det finns lite om Minnesota om jag minns rätt.

- - -

The Great Somali Welfare Hunt

http://www.amconmag.com/2002/2002_11_18/cover4.html

Somali migration transforms Lewiston
http://www.centralmaine.com/news/stories/020908somalis_.shtml

Lewiston's Somali surge
http://pressherald.mainetoday.com/news/immigration/020428lewiston.shtml

2002: "..city officials estimate that only about 40 of the 400 to 500 Somali adults living in Lewiston are working. The local labor market offers little for unskilled workers who don't speak English well or lack high school diplomas. At the same time, the annual welfare budget for this financially strapped city has doubled to $200,000 because many Somalis are seeking rental and food assistance."

Five years after Somalis migrated to Lewiston, Maine USA

http://harowo.com/2006/03/02/five-years-after-somalis-migrated-to-lewiston-maine/

2006: "In Lewiston, “it’s [jobless rate is] easily over 50 percent,” Nadeau said. He said the city does not have an exact figure because it has trouble tracking the demographics of the Somali population."

- - -

I väntan på de utlovade, uppbyggliga berättelserna om de "väldigt företagsamma" somalierna i England eller USA, så kan man ju begrunda det eminenta utfallet (ironi) för somalierna i Storbritannien...

"The report was produced by the Institute for Public Policy Research, which has close links to Downing Street.

The institute has always in the past been supportive of Government immigration policy and its work has focused on the benefits rather than the downside of largescale migration.

The report's results, which are based on an analysis of government figures, were produced for a Dispatches programme called Immigrants: The Inconvenient Truth. It is being broadcast on Channel 4 at 8pm this evening.

The figures show that Somalis in Britain are the worst- off migrant group.

Fewer than one in five has a job and four out of five live in subsidised council or housing association homes."

- - -

Tre utvisningar är bara början

http://www.hbl.fi/text/inrikes/2007/7/9/d3900.php
Citera
2007-10-29, 10:33
Medlem
trass avatar
De flesta i tråden klarar av att diskutera frågan utan att börja gasta om gaskammare.

Tillsägelse utdelad.

/mod
Citera
2007-10-29, 10:40
Medlem
ufomongos avatar
Stod det att varannan familj har mer än 5 barn (och således 19000 per månad i diverse barnbidrag Plus hyra mm)?

Det är verkligen på tiden att detta kommer fram i ljuset. Liknelsen med Egyptens gräshoppor är faktiskt inte så dum.

Av vilken anledning ger vi dessa personer medborgarskap och PUT?
Citera
2007-10-29, 10:40
Medlem
Svampfests avatar
Citat:
En ensamstående mamma i Hammarkullen, utan jobb och med fyra barn födda mellan 1991 och 2004, är garanterad 19 393 kronor i månaden i barnbidrag, flerbarnstillägg, studiebidrag, underhållsstöd, bostadsbidrag och försörjningsstöd. Dessutom får hon, baserat på behov, hjälp med kostnader för vård och medicin, hushållsel, tandvård, förnyelse av husgeråd och utrustning i hemmet och "andra godtagbara behov".

Hoho och så undras det över varför européer i snitt har ett så lågt barnafödande, fan över 19k i månaden och sen extra pengar till alla andra "godtagbara behov". Vad landar det på för snittinkomst ifall man hade arbetat. Runt 30-40.000 nånstans skulle jag vilja säga, inte en chans att den morsan börjar knega eller utbilda sig till någonting för det vore ju en enorm inkomstförlust.

Citat:
Kat har blivit en flykt från arbetslöshet och känslan av att betraktas som dum och oduglig av det svenska samhället.

Vad bra då att man förbättrar den imagen genom att intoxikera sig med narkotika till den grad att man sitter som en bedövad apa och tittar ut genom fönstret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in