2007-10-28, 12:57
Medlem
$100s avatar
Vet inte riktigt var den här ska ligga, men om jag tar bort fläkten i nätagget och kör med öppet nätagg, kommer den då gå varm direkt eller? Fläkten är glapp och vill inte köpa nytt agg till den skitdatorn som den fläkten tillhör, så, vad sägs, går det?
Citera
2007-10-28, 13:02
Medlem
project_xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av $100
Vet inte riktigt var den här ska ligga, men om jag tar bort fläkten i nätagget och kör med öppet nätagg, kommer den då gå varm direkt eller? Fläkten är glapp och vill inte köpa nytt agg till den skitdatorn som den fläkten tillhör, så, vad sägs, går det?

Den kommer nog inte att leva länge till då . Men det beror ju på hur varmt rummet är och hur pass bra ventilering du har i övrigt osv.

Men varför inte bara byta fläkten? Går på kanske 100 kr..
Citera
2007-10-28, 13:23
Medlem
tjaboooos avatar
Så du ska anordna grillparty....
Citera
2007-10-28, 14:55
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Varför vill du koppla ur fläkten till nätagget? väsnas den mycket? dammsug och rengör fläkten eller byt till en tystare istället
Citera
2007-10-28, 15:08
Medlem
Det behövs nästan en fläkt i ett nätagg. Vissa komponenter i det blir väldigt varma. Men om man skulle bytt till större kylfläns i nätagget så borde det kanske kunna gå, men då får du nog fixa bättre ventilering i det också.
Citera
2007-10-28, 15:34
Medlem
sommarlovs avatar
Mycket farligt att använda "öppet" nätagg.
Kylflänsarna har flera hundra volt på sig, ta på dem och du är rökt!
Eller tänk om du steker någon kompis!

Sätt dit en fläkt och skruva ihop det!
Citera
2007-10-28, 16:51
Medlem
$100s avatar
Det är så att jag har två datorer, fläkten i min ena började slira (även rengjord) så tog en fläkt från en dator jag då inte använde och satte i min, men nu ska jag kanske börja använda den andra igen och måste därmed ha en ny fläkt (vad det verkar)...Vad jag vet så får man inte öppna nätagg och byta fläkt själv, det sa datakillen på affären jag var inne på, så dom sålde inga sånna fläktar...Men var kan jag då få tag i en ny fläkt om den inte får säljas separat, orkar och vill inte köpa ett helt nytt nätagg!
Citera
2007-10-28, 17:03
Medlem
hårdkårs avatar
Kolla upp med Papst eller valfri datordelshandlare. Oftast sitter det en 80 eller 120 mm fläkt. Sedan gäller det att veta om den går på 230V växelspänning eller 12V likspänning. inte alls svårt att byta ut men inget man bör göra om man inte vet vad man pysslar med. Det sitter hyffsat stora kondensatorer som kan ge en ordentlig kyss. Kom ihåg att sätta fläkten åt rätt håll så den blåser ut värmen.
Det du behöver är en kryssmejsel, eventuellt en lödpenna och multimeter. Det är klart inom några minuter.
Citera
2007-10-28, 17:05
Medlem
$100s avatar
Har ju redan bytt fläktar, så vet vad som behövs,m kan ju säga att eltejp funkar exakt lika bra

Det är 80mm kommer jag ihåg sen jag kollade, men får kolla runt lite! Och hur sjutton ska jag veta vad det är för typ av ström, trodde en fläkt var en fläkt...?!
Citera
2007-10-28, 17:17
Medlem
LeGriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av $100
Har ju redan bytt fläktar, så vet vad som behövs,m kan ju säga att eltejp funkar exakt lika bra

Det är 80mm kommer jag ihåg sen jag kollade, men får kolla runt lite! Och hur sjutton ska jag veta vad det är för typ av ström, trodde en fläkt var en fläkt...?!
Du ska med 99,992% sannolikhet ha en vanlig 12v fläkt. Och det är förmodligen enda sorten du kommer att hitta i en datoraffär.
Citera
2007-10-28, 22:48
Medlem
Gravity2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeGris
Du ska med 99,992% sannolikhet ha en vanlig 12v fläkt. Och det är förmodligen enda sorten du kommer att hitta i en datoraffär.
Sedan är det inte säkert att det är samma koppling som på fläkten till nätagget, men det funkar ju utmärkt att tvinna kablarna och ta lite eltejp på dem bara

EDIT:
Alltså, kapa kablarna som går till den gamla fläkten från nätagget och koppla den nya fläkten på dem. Röd mot röd, svart mot svart.
Citera
2007-10-28, 23:17
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gravity2
Röd mot röd, svart mot svart.
Om de stämmer ja, stöt på fläktar dr de varit bakvänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in