• 1
  • 2
2007-10-28, 11:24
Medlem
Jag är påväg att köpa en Fujtisu-Siemens för 9000 kr.

Egenskaper:
- Intel Core 2 Quad Q6600
- NVIDIA 8600GS 512MB
- 2 GB DDR2
- 500GB Hårddisk
- Minneskortläsare
- DVI-I
- Vista Premium
- 2 års Garanti
- 3 års Antivirus

Nu undrar jag vad ni anser om Core 2 Quad processorn? Är den verkligen så bra som den er ut att vara eller ska man satsa på en vanlig Core 2 Duo? Skriv också vad ni tycker om datorn i allmänhet. Är Fujtisu-Siemens ett bra märke?
Citera
2007-10-28, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darth Yoda
Jag är påväg att köpa en Fujtisu-Siemens för 9000 kr.

Egenskaper:
- Intel Core 2 Quad Q6600
- NVIDIA 8600GS 512MB
- 2 GB DDR2
- 500GB Hårddisk
- Minneskortläsare
- DVI-I
- Vista Premium
- 2 års Garanti
- 3 års Antivirus

Nu undrar jag vad ni anser om Core 2 Quad processorn? Är den verkligen så bra som den er ut att vara eller ska man satsa på en vanlig Core 2 Duo? Skriv också vad ni tycker om datorn i allmänhet. Är Fujtisu-Siemens ett bra märke?

Processorn är bra, den duger gott o väl
Grafikkortet kunde varit lite bättre dock, men det duger också, det är en bra dator
Citera
2007-10-28, 11:51
Medlem
Köp aldrig märkesdatorer, priserna är helt enkelt för höga för den prestandan som finns i dem. För 9000kr får du en bättre dator.
Här har du en dator för 8000kr som är bättre än bättre än den du tänka köpa, det enda som är sämre är processorn, men i dagsläget märker man ingen större skillnad mellan 2 och fyra kärnor, så länge du inte ska köra massa program samtidigt.
http://www.netgiganten.se/product_in...roducts_id=111

Sen bör du köra med win xp då Vista fortfarande har många problem och är väldigt hårdvarukrävande.
Citera
2007-10-28, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av netxis
Köp aldrig märkesdatorer, priserna är helt enkelt för höga för den prestandan som finns i dem. För 9000kr får du en bättre dator.
Här har du en dator för 8000kr som är bättre än bättre än den du tänka köpa, det enda som är sämre är processorn, men i dagsläget märker man ingen större skillnad mellan 2 och fyra kärnor, så länge du inte ska köra massa program samtidigt.

Sen bör du köra med win xp då Vista fortfarande har många problem och är väldigt hårdvarukrävande.

Dock bara 320 GB. Eller är det jag som har läst fel? Jag kan tänka mig att köpa den datorn om jag får lite mer information om grafikkortet. Får man ens med tangentbord och mus?
Citera
2007-10-28, 13:27
Medlem
Yes...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av netxis

Datorn du länkade var sämre, förutom grafikkortet då, och saknade dessutom oprativsystem, tangentbord och mus. Så den blir inte billigare på något sätt om man köper till OS och annat.

Kör på Fujtisu-Siemens-datorn. Dock brukar deras datorer bli ganska varma, i alla fall deras bärbar, så inget 48-timmars hårdspelande i streck är att rekommendera.
Citera
2007-10-28, 13:44
Medlem
Jo det var bara en 320gb disk, jag tänkte inte på det^^

Citat:
Ursprungligen postat av Yes...
Datorn du länkade var sämre, förutom grafikkortet då, och saknade dessutom oprativsystem, tangentbord och mus. Så den blir inte billigare på något sätt om man köper till OS och annat.

Kör på Fujtisu-Siemens-datorn. Dock brukar deras datorer bli ganska varma, i alla fall deras bärbar, så inget 48-timmars hårdspelande i streck är att rekommendera.

Både moderkortet, minnena samt grafikkortet är bättre, i spel skulle den prestera avsevärt mycket bättre. Och anledningen att jagh tog den för 8k var för att han ska kunna köpa mys och tangenbord så han fortfarande hamnar på ca 9k.
Citera
2007-10-28, 14:36
Medlem
project_xs avatar
Är det någon annan än jag som tycker att det är jäävligt knasigt att dom fortfarande kör på fula trick. Proppar i en overkill-processor men skiter nästan fullständigt i grafikkortet. Så har iofs dom alltid gjort men man tycker att dom borde inse att det kan vara värt att dra ner på processorn och köra på bättre grafikkort...

Men å andra sidan, siffror säljer och 4 är mer än 2....

Själv tycker jag att du inte ska köpa FS-datorn
Citera
2007-10-28, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av project_x
Är det någon annan än jag som tycker att det är jäävligt knasigt att dom fortfarande kör på fula trick. Proppar i en overkill-processor men skiter nästan fullständigt i grafikkortet. Så har iofs dom alltid gjort men man tycker att dom borde inse att det kan vara värt att dra ner på processorn och köra på bättre grafikkort...

Men å andra sidan, siffror säljer och 4 är mer än 2....

Själv tycker jag att du inte ska köpa FS-datorn

Haha jo precis, många tror ju att desto mer och desto högre "mhz" och "mb" så desto bättre är det, i och för sig är det ju ofta så, men det vet ju tillverkarna om, så sätter dem i ett halvsunkigt grafikkort så att datorn bara håller i två och hoppas på att köparen ska komma tillbaka.
En datorn för 9k hos ett bra internetföretag kan hålla bra längre än så.
Citera
2007-10-28, 15:20
Medlem
Kravet på min dator är att den åtminstonde ska kunna köra Crysis på Medium inställningarna. Det känns som att FS-datorn klarar av det. Den där andra datorn saknar ju saker så som operativsystem, tangentbord och mus. Och grafikkortet på FS-datorn är väl ganska bra ändå?
Citera
2007-10-28, 15:26
Medlem
Os går att fixa gratis hehe. Sen tror jag att du utan problem får både en bra mus och ett bra tangentbord för en tusenlapp (bättre än de som följer med märkesdatorer i alla fall).

Grafikkortet i fs datorn är medelbra, du bör kunna köra på medium inställningar, men någon upplösning över 1280x960 och med antialias på är nog att glömma. Speciellt om du ska köra vista som kräver väldigt mycket av minnet.
Det enda som är sämre på netgigantens dator är processorn och lite mindra hårddisk, men som jag sa tidigare kommer det inte göra någon större skillnad mellan 2 och 4 kärnor i dagens spel.
Citera
2007-10-28, 16:41
Medlem
Yes...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av project_x
Är det någon annan än jag som tycker att det är jäävligt knasigt att dom fortfarande kör på fula trick. Proppar i en overkill-processor men skiter nästan fullständigt i grafikkortet.
Antagligen för att de flesta inte använder datorn till att spela avancerade spel på höga grafikinställningar. Processor är viktigare än grafikkort för de flesta vanliga programmen, förutom när man spelar eller tittar på 5 HD-filmer samtidigt.
Citera
2007-10-28, 17:11
Medlem
Här har du tester på lite olika nya spel med bland annat ett 8600GT, som är snäppet vassare än ett 8600gs.
http://xbitlabs.com/articles/video/d..._16.html#sect2

Du kan ju kolla runt lite där och se mer om du tycker ett 8600gs kommer passa dig, men av egen erfarenhet tycker jag kortet inte ens duger till spel på medium inställningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Yes...
Antagligen för att de flesta inte använder datorn till att spela avancerade spel på höga grafikinställningar. Processor är viktigare än grafikkort för de flesta vanliga programmen, förutom när man spelar eller tittar på 5 HD-filmer samtidigt.

Jo det är sant Men om jag förstod det rätt vill trådskaparen ha en någorlunda bra speldator.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in