2009-03-09, 15:06
Medlem
Bobby Creeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KRISTERLAG
Sedan några månader tillbaka tigger två flickor utanför mataffärer och stationen i Landskrona. Trots att både polis och de sociala myndigheterna känner till barnens öde fortsätter tiggeriet.

Någon här som har sett dom här tjejerna?
2009-03-09, 16:04
Bannlyst
De är romer från Italien.
Tack vare italiens nya politik så kommer det hit romer.
2009-03-09, 16:30
Medlem
Tobiaslindgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albanian Soul

Vi kanske har Maria Leissner att tacka för detta!?
Senast redigerad av Tobiaslindgren 2009-03-09 kl. 16:33.
2009-03-09, 18:11
Medlem
Aakes avatar
Citat:

Ja, Blatteländerna dyngar över sin skit hit
2009-03-09, 19:19
Medlem
frobozzs avatar
Citat:

Du menar alltså att Italiens politik fungerar? Vad för effektiva åtgärder har de satt in, och hur ska vi göra för att ta efter?
2009-03-09, 20:06
Medlem
Detta är den nya - bland romerna kända "Göteborgsmodellen". Fritt fram säger Leissner
2009-03-09, 22:16
Medlem
Gippans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frobozz
Du menar alltså att Italiens politik fungerar? Vad för effektiva åtgärder har de satt in, och hur ska vi göra för att ta efter?

Kan inte sluta garva, håller bara med!
2009-03-09, 22:43
Medlem
Bobby Creeks avatar
Kommer nu ihåg att nåt likadant har hänt mig i Malmö. Då en kvinna med barn i handen tiggade mitt i torget om pengar. Hon gick fram till folk, bla mig.
2009-03-10, 07:36
Medlem
Bonzo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobby Creek
Någon här som har sett dom här tjejerna?
Jag har. Det är sorgligt att se småflickor tigga pengar i en liten svensk stad. Ytterligare pinsamt när jag dels har stött på dem utanför LK i en ännu mindre mini-håla, och att jag körde en bekant till tåget för att omedelbart bli ombedd om pengar. De talar dålig italienska och säger sig komma från Rumänien (antar att det är samma personer vi talar om).
2009-03-10, 08:11
Medlem
A-Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonzo666
Jag har. Det är sorgligt att se småflickor tigga pengar i en liten svensk stad. Ytterligare pinsamt när jag dels har stött på dem utanför LK i en ännu mindre mini-håla, och att jag körde en bekant till tåget för att omedelbart bli ombedd om pengar. De talar dålig italienska och säger sig komma från Rumänien (antar att det är samma personer vi talar om).

Det är organiserat det här "tiggeriet". Ofta reser "tiggarna" runt på landsturné över hela landet. Detta har jag hört från trovärdiga källor. Frågan man ställer sig är hur f-n har de råd att resa runt hela landet om de måste tigga ihop till brödfödan, sen finns ju sos ditt allt löske samlas och klagovisorna likaså vi har även professionella gråterskor som påstår sig ha allehanda sjukdomar allt för att mätta den hungriga parasithorden. Nej, detta skräp klarar vi oss utan.
2009-03-10, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Vad fan säger hederligt arbetande skattebetalare om detta?
Som jag misstänkte-Berlusconis fel
Citat:
De tiggande barnen är enligt polisen romer från Italien som via Rumänien kommit till Sverige. Enligt Adrian Marsh, som jobbar med romska barns rättigheter via Rädda barnen, är det viktigt att belysa romernas situation i Europa. — De senaste tolv månaderna har stora mängder romer från Italien tvingats ut ur landet till följd av Silvio Berlusconis attacker mot folket, säger han.
Ska man ge pengar till ett barn som tigger? Eller förvärrar man enbart situationen?
Det är klart att man kan ge dem pengar. Det är ingen kriminell organisation det handlar om, utan en familj som försöker överleva, säger Adrian Marsh.
http://hd.se/landskrona/2009/03/09/det-handlar-om-en-familj-som/
2009-03-10, 20:57
Medlem
frobozzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-H
Det är organiserat det här "tiggeriet". Ofta reser "tiggarna" runt på landsturné över hela landet. Detta har jag hört från trovärdiga källor.

Definitivt är det organiserat, och de verkar vara punktliga och ha arbetsmoral också:

Förra sommaren så mötte jag varje morgon i ett par veckor ett större gäng zigenare, kanske 10 stycken, när de parkerade sin stora van på min promenadväg mot tunnelbanan i Stockholms innerstad. De vällde sedan ut med instrument och annat.

Ett par av kvinnorna brukade sedan åka samma tunnelbanelinje som mig på eftermiddagen. De delade då ut lappar om att de samlade in pengar för en operation till deras svårt sjuka barn.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in