Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-10-27, 21:58
Bannlyst
Hejsan kära flashback

Jo det är så att jag har snusat portionssnus ett bra tag, och igår bestämde jag mig för att köpa en dosa lös (det var fest så jag tänkte klippa till med nåt extra). Hursomhelst, det var första gången jag snusade lös, vi är ju stadsbor som sagt.

Så jag öppna dosan och tog ut lite i min handflata och börja knåda o hålla på. Tillslut så fick jag en halvstabil boll som jag stoppade in i munnen. Den gick sönder i käften och jag kände mig enormt misslyckad :P

Så till saken, vilket snus är lättast att baka för en nybörjare som mig? Var general lös igår. Och om ni kanske kan länka till nån video som visar steg för steg hur man bakar på ett bra sätt ;D Vill kunna imponera på polarna.

Hare!
Citera
2007-10-27, 22:32
Medlem
Övning ger färdighet - talang ger ledighet, som en polare brukar säga

Röda Lacket är rätt så lätt att baka, Prima Fint likaså. Man skall akta sig för grovkorniga har jag hört, Grovsnus är svårt som fan att baka iallafall.

När du skall baka så är mitt tips att du börjar knåda med två fingrar vid kanten. Liksom du trycker ett litet hörn, det lilla hörnet trycker du mot väggen.
Är dosan full är det lite svårt att trycka mot kanten, men du förstår nog grejen.

När du har fått upp den här nypan så bör du hålla nypan i ena handen, typ mellan tummen och pekfingret, och dosan och locket i den andra. Tryck på locket med samma hand som du håller i dosan och lägg den i fickan.
Sedan trycker du med båda händernas tummar och pekfingrar tills det blir en skön form, jag föredrar en patron-form framför en boll.
Akta dig för att rulla så som man rullar negerbollar, du får snus över HELA händerna, och det ser äckligt ut som fan.

Nu har du bara införandet kvar. Du måste veta vart din grop är. Där slänger du upp den.
Du kan inte göra som kärringarna i t.ex min klass som håller på och flyttar runt portionen i 20 sek för att hitta den ultimata spotten. Du lägger den där den skall ligga och har du gjort rätt så ligger den också där.
Försöker du flytta runt den annat än med tungan och läppen så kommer du se ut som att du ätit bajs.

Det som du skall akta dig för är att softa för mycket, det är skillnad mellan att snusa lös och portion. Vill du undvika att ha en bak som rinner på tänderna så får du då och då smeka med tungan över tänderna och fånga upp eventuella smulor.
Du bör också då och då trycka till underifrån med läppen för att samla ihop den om den skulle börja rinna.

Du bör också akta dig för att både göra för stor prilla, och för hård. För det gör ont. Väldigt ont ibland tillochmed.
Så försök göra så "rätt" som möjligt från början i fråga om storlekt o.s.v, så att du kan ge dig på levande snusar sedan.
Det ser både coolare ut och smakar godare, då den inte är hård och orsakar smärka i tandköttet som hårt kramade prillor gör.

M.v.h Sensej
Citera
2007-10-27, 22:59
Bannlyst
Tack så mycket Sensej.

Jag följde din guide och nu bakade jag en fin prilla. Den sitter perfekt tycker jag. Jag får öva på det nu innan jag går ut i allmänheten, lös är ju lite mer ofräsht enligt vissa.

Vad innebär "levande"?
Citera
2007-10-27, 23:15
Medlem
Skrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sensej
Övning ger färdighet - talang ger ledighet, som en polare brukar säga

Röda Lacket är rätt så lätt att baka, Prima Fint likaså. Man skall akta sig för grovkorniga har jag hört, Grovsnus är svårt som fan att baka iallafall.

När du skall baka så är mitt tips att du börjar knåda med två fingrar vid kanten. Liksom du trycker ett litet hörn, det lilla hörnet trycker du mot väggen.
Är dosan full är det lite svårt att trycka mot kanten, men du förstår nog grejen.

När du har fått upp den här nypan så bör du hålla nypan i ena handen, typ mellan tummen och pekfingret, och dosan och locket i den andra. Tryck på locket med samma hand som du håller i dosan och lägg den i fickan.
Sedan trycker du med båda händernas tummar och pekfingrar tills det blir en skön form, jag föredrar en patron-form framför en boll.
Akta dig för att rulla så som man rullar negerbollar, du får snus över HELA händerna, och det ser äckligt ut som fan.

Nu har du bara införandet kvar. Du måste veta vart din grop är. Där slänger du upp den.
Du kan inte göra som kärringarna i t.ex min klass som håller på och flyttar runt portionen i 20 sek för att hitta den ultimata spotten. Du lägger den där den skall ligga och har du gjort rätt så ligger den också där.
Försöker du flytta runt den annat än med tungan och läppen så kommer du se ut som att du ätit bajs.

Det som du skall akta dig för är att softa för mycket, det är skillnad mellan att snusa lös och portion. Vill du undvika att ha en bak som rinner på tänderna så får du då och då smeka med tungan över tänderna och fånga upp eventuella smulor.
Du bör också då och då trycka till underifrån med läppen för att samla ihop den om den skulle börja rinna.

Du bör också akta dig för att både göra för stor prilla, och för hård. För det gör ont. Väldigt ont ibland tillochmed.
Så försök göra så "rätt" som möjligt från början i fråga om storlekt o.s.v, så att du kan ge dig på levande snusar sedan.
Det ser både coolare ut och smakar godare, då den inte är hård och orsakar smärka i tandköttet som hårt kramade prillor gör.

M.v.h Sensej

Som du säger så är för hårt packade prillor ett helvete. Dom spricker mycket lättare och dom svider.

Jag tycker du ska börja med lite mindre prillor.

Det tar tid innan du fått till tekniken för just dina prillor. Men ett tips är att packa den med ömhet.

Vid grovmalet snus ( Grov, General osv) så kan man få ta i lite( jag menar lite) extra när du packar prillan men vid finmalet snus (Röda lacket, Göteborgs Primafint) så ska du som sakt baka med så mycket fingerkänsla du kan.

Och om du nu i framtiden ska ge dig på skuret snus så ska jag tipsa dig om att hålla dosan under när du bakar prillan för det är en riktig utmaning att baka skuret snus utan att spilla som om en gris hade varit där och ätit.

Det finns och en liten manick som kallas 'Prismaster' som bakar prillorna åt dig.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Prismaster

http://snusshoppen.com/shop/catalog/images/prismaster.gif

Tycker att Sensej sammanfattade det väldigt bra.

Levande innebär att du inte bakar prillan, du tar snuset direkt från dosan och till läppen.
Citera
2007-10-27, 23:38
Medlem
BagareBengts avatar
Klockren guide Sensej, verkligen klockren.
Citat:
Ursprungligen postat av GurkMeister
Jag får öva på det nu innan jag går ut i allmänheten, lös är ju lite mer ofräsht enligt vissa.
Själv så kör jag bara lös hemma och portion ute (t.o.m. mini ibland) eftersom det, som du säger, är jävligt ofräscht med lös ute bland folk. Men så fort jag kommer innanför dörren till hemmet så åker en lös in och sitter tills jag ska ut igen, det finns trots alltinget som slår lössnus.
Citera
2007-10-28, 02:27
Medlem
Bjorkahs avatar
Som Sensej sa, börja inte snusa Grov, likaså inte General.

Nybörjarsnus: Röda Lacket, Rapé, Prima Fint, förskräckligt kompakt.
Av dessa märken föredrar jag Rapé.

Och om du gillar rinn så lär dig snusa live så fort som möjligt

MVH Bjorkah
Citera
2007-10-28, 10:55
Bannlyst
Jag la precis upp en halvlevande efter frukosten, den rinner gött så att säga. Jag kan nästan säga att jag kommer gå över helt till lös i framtiden
Citera
2007-10-28, 11:04
Medlem
gugglianos avatar
lär dig lägga in utan bakning, måste man hålla på och baka kan man lika gärna ha portion. jag snusade i 23 år, och på den tiden använde jag kanske 10 portionssnusar, och dom ångrar jag. samma med bakad vs obakad lössnus. hela känslan går bort. vill du ha ut mesta möjliga så skippa bakningen,är mitt råd.
Citera
2007-10-28, 12:47
Medlem
DenimDemons avatar
Kommer ihåg när man var gröngöling och satt som fan och bakade en rund liten goding. Problemet var att allt bakande och snurrande gjorde att det saftiga hamnade på höger resp vänster hands tumme och pekfinger. Såg ut och luktade som en luffare.

Min optimala prilla är General varken hård eller lös, den ska vara saftigt färsk. Snus som börjar bli torrt går bort. En kopp kaffe till det och religonen är funnen!
Citera
2007-10-29, 18:39
Medlem
Sheiks avatar
Tycker ts är ganska så dum. Varför vill du gå över till lössnus? Finns så sjukt många fördelar med att snusa portion! Det är smidigare, ser bättre ut, billigare, lättare, du luktar mindre och ser allmänt fräshare ut.

Jag förespråkar portion mycket, men måste erkänna att det var en tuff övergång från att ha snusat lös i 4 år. Men herre gud, nu när du fortfarande är ovan vid lössnuset, varför starta en dålig vana?
Citera
2007-10-29, 18:41
Medlem
pixxx_s avatar
Röda lacket
Citera
2007-10-29, 18:59
Medlem
ööööööööhhhhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BagareBengt
Klockren guide Sensej, verkligen klockren.

Själv så kör jag bara lös hemma och portion ute (t.o.m. mini ibland) eftersom det, som du säger, är jävligt ofräscht med lös ute bland folk. Men så fort jag kommer innanför dörren till hemmet så åker en lös in och sitter tills jag ska ut igen, det finns trots alltinget som slår lössnus.
Samma här. Kör portion när man är ute för att det är mycket slappare men när man sitter framför datorn eller ser på film så blir det alltid en lös
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in