Övning ger färdighet - talang ger ledighet, som en polare brukar säga
Röda Lacket är rätt så lätt att baka, Prima Fint likaså. Man skall akta sig för grovkorniga har jag hört, Grovsnus är svårt som fan att baka iallafall.
När du skall baka så är mitt tips att du börjar knåda med två fingrar vid kanten. Liksom du trycker ett litet hörn, det lilla hörnet trycker du mot väggen.
Är dosan full är det lite svårt att trycka mot kanten, men du förstår nog grejen.
När du har fått upp den här nypan så bör du hålla nypan i ena handen, typ mellan tummen och pekfingret, och dosan och locket i den andra. Tryck på locket med samma hand som du håller i dosan och lägg den i fickan.
Sedan trycker du med båda händernas tummar och pekfingrar tills det blir en skön form, jag föredrar en patron-form framför en boll.
Akta dig för att rulla så som man rullar negerbollar, du får snus över HELA händerna, och det ser äckligt ut som fan.
Nu har du bara införandet kvar. Du måste veta vart din grop är. Där slänger du upp den.
Du kan inte göra som kärringarna i t.ex min klass som håller på och flyttar runt portionen i 20 sek för att hitta den ultimata spotten. Du lägger den där den skall ligga och har du gjort rätt så ligger den också där.
Försöker du flytta runt den annat än med tungan och läppen så kommer du se ut som att du ätit bajs.
Det som du skall akta dig för är att softa för mycket, det är skillnad mellan att snusa lös och portion. Vill du undvika att ha en bak som rinner på tänderna så får du då och då smeka med tungan över tänderna och fånga upp eventuella smulor.
Du bör också då och då trycka till underifrån med läppen för att samla ihop den om den skulle börja rinna.
Du bör också akta dig för att både göra för stor prilla, och för hård. För det gör ont. Väldigt ont ibland tillochmed.
Så försök göra så "rätt" som möjligt från början i fråga om storlekt o.s.v, så att du kan ge dig på levande snusar sedan.
Det ser både coolare ut och smakar godare, då den inte är hård och orsakar smärka i tandköttet som hårt kramade prillor gör.
M.v.h Sensej