Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-10-27, 19:41
  #1
Medlem
Hejsan!

Jag har efter lite olika problem kommit fram till ett problem jag inte kan hitta lösningen på. Det började med att jag inte kunde köra den vanliga installationen, läste mig fram till att det var mitt grafikkort (ATI X800 GT 256MB) som var problemet. Prövade då istället med den textbaserade "alternativa" installationen (ubuntu-7.10-alternate-amd64.iso). Den funkade! Men nu när installationen var klar och datorn skulle boota om så blir allt bara svart.

Står såhär:
GRUB Loading stage1.5.

GRUB loading, please wait...
Press 'ESC' to enter the menu...

Trycker inte på esc, skrämen blinkar till visar längst ner:

Kernel alive
kernel direct mapping tabels up to 10000000 @ 8000-d000


Detta är uppe i någon halvsekund sen blir allt bara svart. Läste i någon annan tråd att man kunde trycka ctrl+alt+F1, men det hade ingen verkan.



Trycker jag på esc får jag upp följande alternativ:

1. Ubuntu 7.10, kernel 2.6.22-14-generic
2. Ubuntu 7.10, kernel 2.6.22-14-generic (recovery mode)
3. Ubuntu 7.10, memtest86+

1. Ger det samma resultat som innan.
2. Verkar som det kollar igenom att alla filer är "OK". Ser inget fel. När den är klar hamnar jag på promten(?) root@buntu:~#
3. Kör någons slags memorytest, inga problem


Har en kompis bredvid mig som har "turen" att ha ett Nvidia grafikkort, och för honom har det fungerat problemfritt.


Övrigt om dator:
AMD64 3800+
MSI Nvidia nForce 4 Ultra
2 GB RAM
160 GB ATA ADD
ATI X800 GT 256MB


Jag är helt nybörjare på dethär med linux/ubuntu, så jag har inte en susning om vad jag ska göra.

Tack på förhand!
Citera
2007-10-27, 19:53
  #2
Awaiting Email Confirmation
Tjena!

Jag kanske kan hjälpa dig.. är inte säker. Tidigare när jag försökte installera Ubuntu med mitt X800PRO fick jag samma typ av fel som du. Fick aldrig upp någon bild etc. Mitt problem berodde på att jag hade flashat grafikkortet. När jag flashade tillbaka till originalinställningarna funkade det som det skulle.

Kanske du också har flashat? Värt att skriva iallafall.
Citera
2007-10-27, 20:04
  #3
Medlem
Nej, det har jag inte gjort.
Men tack endå!
Citera
2007-10-28, 00:40
  #4
Medlem
Laban_Lurkares avatar
Testa att ändra splash till nosplash i grub (bootloadern alltså). Du trycker e för att editera raderna. Jag har för mig att det står options i grub menyn så du förstår nog.
Vad jag vet så kan man få detta problemet om man kör x64 men det ska funka utmärkt att använda sig av i386 versionen om du inte får det till att funka.
Citera
2007-10-28, 01:18
  #5
Medlem
Hittade inget som heter splash i de raderna.
Har testat både 7.10 och 7.04 64 bitarsversionerna, ska prova med en i386 då!
Tack för hjälpen, jag återkommer nar jag har "resultatet".
Citera
2007-10-28, 01:32
  #6
Medlem
Laban_Lurkares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillz.
Hittade inget som heter splash i de raderna.
Har testat både 7.10 och 7.04 64 bitarsversionerna, ska prova med en i386 då!
Tack för hjälpen, jag återkommer nar jag har "resultatet".

Det finns där garanterat. Du trycker först e för att se config filen och då går du ner till rad 2 och trycker e igen för att editera den så kommer du att se hela raden och då ser du splash i slutet av raden.
Lycka till
Citera
2007-10-28, 01:38
  #7
Medlem
Dr.Kratzs avatar
Ubuntu startar ju aldeles utmärkt verkar det som? Det är X som inte startar vilket förmodligen har att göra med att ditt ATI-kort inte stöds av VESA- modulen.
Ladda hem den propreitära drivrutinen till ditt kort, installera, ändra till rätt drivrutin i xorg.conf och testa igen.
Citera
2007-10-28, 01:43
  #8
Medlem
Laban_Lurkares avatar
GRUB Loading stage1.5.

GRUB loading, please wait...
Press 'ESC' to enter the menu...

Trycker inte på esc, skrämen blinkar till visar längst ner:

Kernel alive
kernel direct mapping tabels up to 10000000 @ 8000-d000


Detta är uppe i någon halvsekund sen blir allt bara svart. Läste i någon annan tråd att man kunde trycka ctrl+alt+F1, men det hade ingen verkan.



Det låter inte som om det startar upp iallafall.
Och sen är splash image problemet känt för den delen också. Finns som bugreport på ubuntu's sida. Att han kommer in i felsäkert läge är inte speciellt konstigt, det använder inte någon splash image.
Citera
2007-10-28, 01:55
  #9
Medlem
Där hade vi det ja! Förstod inte att raden var längre än det som stod i menyn.
Ändrade till nosplash och nu funkar det, tack så hemskt mycket för hjälpen!
Citera
2007-10-28, 04:30
  #10
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillz.
Där hade vi det ja! Förstod inte att raden var längre än det som stod i menyn.
Ändrade till nosplash och nu funkar det, tack så hemskt mycket för hjälpen!
Ändra permanent genom att editera filen /boot/grub/menu.lst. Leta reda på rätt rader och ändra till nosplash.

Du lär få göra det efter varje apt-get upgrade, om nu grub och/eller kerneln uppgraderats.
Citera
2007-10-28, 10:24
  #11
Medlem
Dr.Kratzs avatar
Men du har ju "Ubuntu 7.10, kernel 2.6.22-14-generic (recovery mode)"? Bara boota och installera drivrutinen?
Citera
2007-10-28, 11:29
  #12
Medlem
Laban_Lurkares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kratz
Men du har ju "Ubuntu 7.10, kernel 2.6.22-14-generic (recovery mode)"? Bara boota och installera drivrutinen?

Vad yrar du om för drivrutin?
Hans X är det inget fel på om du fortfarande tror det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback