• 1
  • 2
2007-10-27, 18:12
Medlem
De va så här att ja köpte en ny dator, och efter lite klantigheter så flög den ner i en sjö...

Funkar den om ja låter den typ torka ett tag så att allt vatten e borta?

Vore very very tacksam för svar
Citera
2007-10-27, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batteri
De va så här att ja köpte en ny dator, och efter lite klantigheter så flög den ner i en sjö...

nej

Får jag bara undra hur i H*****E du kan slänga en data i en sjö?
Citera
2007-10-27, 18:18
Medlem
Men de borde väl igentligen funka att torka den? Den går väl sönder när den är igång och får rvatten i?

Bra fråga hur den hamnade där... Fattar inte själv, den bara rullade ut ur bilen och ner i sjön..
Citera
2007-10-27, 18:20
Bannlyst
Citat:

Söt/salt eller bräckt vatten? Bärbar eller stationär? Beroende på hur länge den låg i kan svaret variera.. Jag har fått igång en bärbar som legat under vatten i ett översvämmat kontor, men då togs den isär och torkades noga innan den fick ström, som regel brukar en dator som bara fått ett snabbdopp(laptops) och snabbt blivit urryckta batteri klara sig med en rejäl torkning..
Citera
2007-10-27, 18:38
Medlem
Var den igång då den badades? Ifall den var avstängd så kan den ha klarat sig, bara du låter den torka tillräckligt. Se bara till att allt vatten är borta - tänk på att det kan ha samlats i ihåliga utrymmen, t.ex. innuti hårddiskar och sånt.
Citera
2007-10-27, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av älskling
Söt/salt eller bräckt vatten? Bärbar eller stationär? Beroende på hur länge den låg i kan svaret variera.. Jag har fått igång en bärbar som legat under vatten i ett översvämmat kontor, men då togs den isär och torkades noga innan den fick ström, som regel brukar en dator som bara fått ett snabbdopp(laptops) och snabbt blivit urryckta batteri klara sig med en rejäl torkning..

De va vanligt vatten i en sjö, en stationär dator va de åxå, Hur blir de me skärmen som åxå ligger där?
Citera
2007-10-27, 19:03
Medlem
sommarlovs avatar
Bra läge för ett expriment.

Skruva isär ALLT och låt torka i vågra veckor.

Skruva ihop, testa och LÅT OSS VETA!
Citera
2007-10-27, 19:10
Medlem
Var bered att rycka ut sladden illa kvickt och se till att den är borta från allt annat.

Se till att alla delar är torra rakt igenom. Det kan finnas fukt kvar i mörka gömda dela. Tex nätaggregatet, CD/DVD. Att Skruva isär dator är viktigt så att den kan torka ordentligt.
Citera
2007-10-27, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Bra läge för ett expriment.

Skruva isär ALLT och låt torka i vågra veckor.

Skruva ihop, testa och LÅT OSS VETA!

Yes! Så får det bli, ja kan ja ju skicka ett inlägg när allt e uppskruvat och ligger oh torkas osv..

Önska mej lycka till!
Citera
2007-10-27, 19:27
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Yes! Så får det bli, ja kan ja ju skicka ett inlägg när allt e uppskruvat och ligger oh torkas osv..

Önska mej lycka till!

Det är verkligen läge att göra en egen youtube-film eller liknande.
"Se mig fixa min fuktiga dator"

Lycka till!
Citera
2007-10-27, 19:32
Medlem
em krejs avatar
Datorn borde fungera utan problem sålänge inga kretsar har rostat sönder. Jag är däremot tveksam till hur bioset har klarat sig, då dettta ständigt drivs utav ett batteri. Se till att allt är torrt, sen testar du starta. funkar säkert.
Citera
2007-10-27, 19:35
Medlem
Wittgensteins avatar
Även om datorn var avstängd och klarade sig undan kortisar så kan det uppstå problem med tiden allt eftersom komponenterna korroderar och orsakar krypströmmar.

Vatten i hårddisk låter inte heller speciellt bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in