De va så här att ja köpte en ny dator, och efter lite klantigheter så flög den ner i en sjö...
Funkar den om ja låter den typ torka ett tag så att allt vatten e borta?
Vore very very tacksam för svar
Söt/salt eller bräckt vatten? Bärbar eller stationär? Beroende på hur länge den låg i kan svaret variera.. Jag har fått igång en bärbar som legat under vatten i ett översvämmat kontor, men då togs den isär och torkades noga innan den fick ström, som regel brukar en dator som bara fått ett snabbdopp(laptops) och snabbt blivit urryckta batteri klara sig med en rejäl torkning..
Var den igång då den badades? Ifall den var avstängd så kan den ha klarat sig, bara du låter den torka tillräckligt. Se bara till att allt vatten är borta - tänk på att det kan ha samlats i ihåliga utrymmen, t.ex. innuti hårddiskar och sånt.
Söt/salt eller bräckt vatten? Bärbar eller stationär? Beroende på hur länge den låg i kan svaret variera.. Jag har fått igång en bärbar som legat under vatten i ett översvämmat kontor, men då togs den isär och torkades noga innan den fick ström, som regel brukar en dator som bara fått ett snabbdopp(laptops) och snabbt blivit urryckta batteri klara sig med en rejäl torkning..
De va vanligt vatten i en sjö, en stationär dator va de åxå, Hur blir de me skärmen som åxå ligger där?
Var bered att rycka ut sladden illa kvickt och se till att den är borta från allt annat.
Se till att alla delar är torra rakt igenom. Det kan finnas fukt kvar i mörka gömda dela. Tex nätaggregatet, CD/DVD. Att Skruva isär dator är viktigt så att den kan torka ordentligt.
Datorn borde fungera utan problem sålänge inga kretsar har rostat sönder. Jag är däremot tveksam till hur bioset har klarat sig, då dettta ständigt drivs utav ett batteri. Se till att allt är torrt, sen testar du starta. funkar säkert.
Även om datorn var avstängd och klarade sig undan kortisar så kan det uppstå problem med tiden allt eftersom komponenterna korroderar och orsakar krypströmmar.
Vatten i hårddisk låter inte heller speciellt bra.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!