2007-11-01, 12:33
Medlem
nizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mordrek
Jag hyr en lägenhet i en av hans fastigheter i Stockholm, och jag kan säga att jag har ingenting att klaga på.

Och visst, han fick en flaska champagne när jag skrev under hyreskontraktet, men det var vare sig ett krav eller någonting han fick reda på skulle komma förrens jag hade mitt förstahandskontrakt i handen.

Jag tror att mycket av allt skvaller, och anledningen till att han utnämns till värsta hyresvärd, är att folk i allmänhet ogillar personer som det går bra för, och än värre är det när man får sin hyra höjd av en person som det går väldigt bra för. Som en blandning av jantelagen och missnöje när man "tar från de fattiga och ger till de rika".

Hyr också av LEFA, lämnade dock varken pengar eller champange för lägenheten. Jag har inte upplevt någon skillnad med att hyra av LEFA jämfört med andra hyresvärdar, räkningen kommer - jag betalar hyran end of story.
Citera
2007-11-01, 19:16
Medlem
Thomas_LAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En fruktpizza
Okej, då är jag med. Tydligen så är det Edmans standardförfarande att trötta ut sina hyresgäster och deras bytesaffärer så att ingen i byteskedjan orkar vänta ut ett klargörande besked från hyresnämnden. Detta i och med den långa handläggningstiden de har där innan ärendet kommer upp till prövning... Jag har hört att de har så pass långa handläggningstider som mellan 6-8 månader innan fallen kommer till ett avgörande... Ingen normal människa kan väl vänta så länge när det handlar om att byta sin lägenhet..?

.

Nää. Byten handläggs med förtur i hyresnämnden. Det går ganska snabbt.

(Det är uppsägningar och sån't som tar ett halvår - och såna kan dessutom, till skillnad mot bytesprövningar, överklagas till Hovrätten och då tar hela processen över ett år om man har otur.)

MEN oseriösa värdar sätter trots förturen gärna i system att förhala byteshandläggningen så mycket de kan. Ringer återbud till utsatt sammanträde i hyresnämnden, begär uppskov pga. sjukdom osv... Så de kan fortfarande lyckas jävlas ordentligt med hyresgästerna om de skulle vilja ge sig fan på det. Och så tröttnar byteshyresgästerna självklart på att vänta.
Citera
2007-11-01, 22:55
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
  • Vilka skräckhistorier kan man berätta om honom?
Jag har en del dagboksanteckningar...
Citat:
Ursprungligen postat av chekius
Det sägs ju att all PR är bra PR, men frågan är om detta gäller i detta fall.
Så säger bara personer som inte vet vad herostratisk är (av Herostrates)...
Citera
2007-11-01, 22:57
Medlem
Ödmjuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Jag har en del dagboksanteckningar...

Jaha?
Citera
2007-11-01, 22:58
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ödmjuk
Jaha?
...från den tiden jag var kassör. Även Lasse behöver äta.
Citera
2007-11-02, 05:57
Medlem
En fruktpizzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thomas_LA
Nää. Byten handläggs med förtur i hyresnämnden. Det går ganska snabbt.

(Det är uppsägningar och sån't som tar ett halvår - och såna kan dessutom, till skillnad mot bytesprövningar, överklagas till Hovrätten och då tar hela processen över ett år om man har otur.)

MEN oseriösa värdar sätter trots förturen gärna i system att förhala byteshandläggningen så mycket de kan. Ringer återbud till utsatt sammanträde i hyresnämnden, begär uppskov pga. sjukdom osv... Så de kan fortfarande lyckas jävlas ordentligt med hyresgästerna om de skulle vilja ge sig fan på det. Och så tröttnar byteshyresgästerna självklart på att vänta.

Precis. Skönt att höra att bytesärenden får förtur, men ändå trist i och med att det handlar om Edman - som ju är en mycket oseriös värd... Man kan bara vänta sig att allt kommer att förhalas enligt ovan beskrivna modell.

Undrar om den bytesförhindrade hyresgästen som drabbas av Edmans eventuellt kommande förhalande kan kräva aset på ersättning för att tiden går och att hyresgästens byte blir avbrutet eller försenat? Hur kan man klämma åt honom på annat vis än med våld (som ju självklart inte är ett alternativ)?

Tack för ditt svar!

Till Herr Lindholm:

Jag kom att tänka på min gamla mormor som alltid vid julaftnarna gav mig ett kuvert där hon först önskade mig en riktigt god jul, och sedan ALLTID avslutade med att skriva "PS. Jag hade tänkt att lägga ner en tusenlapp, men jag hann tyvärr slicka igen kuvertet och lägga det på lådan - så det får bli en annan gång..." Dessa sista rader var ALDRIG särskilt uppskattade!!! Fast den enda som tyckte det var lite småskojigt var nog min gamla mormor...

Alltså, tala är silver och tiga är tråkigt...

.
Citera
2007-11-02, 11:36
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CMF
Jag hade aldrig några problem med Lars när jag bodde i ett av hans hus på Gärdet. Men det var en tjej som bodde i samma trapp som försökte byta sin etta mot en större lgh, utanför tullarna. Hon höll på i flera år men Lars satte stopp för bytena varje gång. Hon kopplade in hyresgästföreningen men dom kunde tydligen inte göra ett skit. Sen köpte hon och hennes kille hus och fick bara lämna lägenheten........som han såklart sålde svart. En annan bekant som köpte den. Gick ett rykte att han hade ett helt kassaskåp fullt med stålar i en lgh i den porten.

Jag känner inte Edman och har inget skvaller om honom mer än att jag har för mig att f.d. nazisten expo-mannen Kent Lindström i sin bok påstår att han betalat svart till Edman för en hyreslägenhet. Om det är sant eller inte vet jag inte. Jag har annars inte hört något konkret om Edman.

Att dra slutsatser om Edman enbart på grund av att han inte gått med på lägenhetsbyten, tycker jag dock inte att man kan göra. Jag har genom mitt arbete en hel del insyn i fastighetsvärlden. Med den bostadssituation som råder i Stockholm är varje hyreslägenhet, särskilt inom tullarna, hårdvaluta. Skenbyten, där pengar är inblandade, är otroligt vanliga. Det förekommer ofta en massa konstiga omständigheter när man närmare undersöker de byten som förekommer. Eftersom hyresgästerna har laglig rätt att byta lägenhet med hyresnämndens tillstånd om värden motsätter sig bytet, och hyreslagen är en skyddslagstiftning för hyresgästerna, är värdarna väl medvetna om att de har en uppförsbacke i hyresnämnden. I de fall hyresvärdarna ändå motsätter sig bytet trots att hyresgästen är beredd att gå till hyresnämnden, beror detta alltså mestadels på att värden på goda grunder är övertygad om att det är något skumt med bytet. Om jag fått en femma för varje hyresgäst som begått mened i hyresnämnden, skulle jag varit rik idag. Av det skälet behöver Edmans motvilja mot vissa byten knappast betyda att han är en dålig hyresvärd.
Citera
2007-11-02, 13:24
Medlem
bluehills avatar
På sajten www.bjornsbytare.se finns det en snubbe som anonnserar ut flera (minst 8 st) lägenheter ur Edmans bestånd i Solna( för byten dock)

Det roliga är att han stavar sitt namn på lite olika sätt i alla anonnserna och att inga anonnser har några bilder, vilket är en indikation på att de står tomma och är inflyttningsklara...
Citera
2007-11-03, 16:42
Medlem
Thomas_LAs avatar
Citat:
Undrar om den bytesförhindrade hyresgästen som drabbas av Edmans eventuellt kommande förhalande kan kräva aset på ersättning för att tiden går och att hyresgästens byte blir avbrutet eller försenat? Hur kan man klämma åt honom på annat vis än med våld (som ju självklart inte är ett alternativ)?

Tack för ditt svar! .

Nix, du kan som hyresgäst inget göra. Båda parter i ett hyresavtal har ju all rätt att få sitt avtal prövat rättsligt ifall man inte kan komma överens.

Edman säljer ju själv, så dels vill han förstås inte släppa kakan frivilligt när han märker att något luktar "svart". Han vet också vilka de andra svartmäklarna är i Stockholm och får då och då tips om att hans egna hyresgäster försöker sälja lägenheter via skenbyten. Klart som fan att gubben är på hugget.

Även de schyssta hyresvärdarna vet ju att minst 50% av alla lägenhetsbyten innefattar svarta pengar. Det är inte så svårt att lukta sig till ett skenbyte. Således finns det många värdar som kategoriskt nekar byten redan från början, även om de inte har något bevis för att det skulle vara snett någonstans. Och så ser de om hyresgästen ens vågar ansöka till hyresnämnden. Först då, släpper de igenom bytet.

Klämma dit Edman blir väl svårt, åtminstone på laglig väg. Hans rykte är ju redan dåligt så han skiter väl i om det blir sämre. Kanske enklare att muta honom med en slant så att han släpper igenom bytet. INTE i telefon, utan öga mot öga utan att det finns andra personer närvarande.

Man skall komma ihåg att de flesta privatpersoner bara har gjort ett eller annat lägenhetsbyte i sina dar. Medan en genomsnittlig hyresvärd har sett hundratals bytesansökningar på sitt skrivbord, det ena värre än det andra. De är alltså inga idioter.
Citera
2007-11-04, 05:49
Medlem
En fruktpizzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Jag känner inte Edman och har inget skvaller om honom mer än att jag har för mig att f.d. nazisten expo-mannen Kent Lindström i sin bok påstår att han betalat svart till Edman för en hyreslägenhet. Om det är sant eller inte vet jag inte. Jag har annars inte hört något konkret om Edman.

Att dra slutsatser om Edman enbart på grund av att han inte gått med på lägenhetsbyten, tycker jag dock inte att man kan göra. Jag har genom mitt arbete en hel del insyn i fastighetsvärlden. Med den bostadssituation som råder i Stockholm är varje hyreslägenhet, särskilt inom tullarna, hårdvaluta. Skenbyten, där pengar är inblandade, är otroligt vanliga. Det förekommer ofta en massa konstiga omständigheter när man närmare undersöker de byten som förekommer. Eftersom hyresgästerna har laglig rätt att byta lägenhet med hyresnämndens tillstånd om värden motsätter sig bytet, och hyreslagen är en skyddslagstiftning för hyresgästerna, är värdarna väl medvetna om att de har en uppförsbacke i hyresnämnden. I de fall hyresvärdarna ändå motsätter sig bytet trots att hyresgästen är beredd att gå till hyresnämnden, beror detta alltså mestadels på att värden på goda grunder är övertygad om att det är något skumt med bytet. Om jag fått en femma för varje hyresgäst som begått mened i hyresnämnden, skulle jag varit rik idag. Av det skälet behöver Edmans motvilja mot vissa byten knappast betyda att han är en dålig hyresvärd.

Jag motiverar min starka aversion emot kräket Edman baserat på följande händelser:
  • Han struntar fullständigt i att ordna direkt skadliga och hälsovådliga (livsfarliga el.kontakter i äldres lägenheter, samt full mögelutveckling i våtutrymmen) problem i sina hyresgästers bostäder - standardmässigt...
  • Han tvingar en äldre man som bott i Edmans fastigheter i över trettio år att från och med nu börja betala en högre hyra för en inglasad balkong vars inglasning är över tjugo år gammal! Och inglasningen är till råga på allt monterad och även fullt och helt bekostad av den äldre mannen själv...
  • Han förstör livet för sina hyresgäster genom att systematiskt alltid avslå deras byten - med motiveringen att det troligen KAN förekomma svarta pengar i bytet...
  • Han har ingen som helst empati inför andra människor, utan det enda som gäller för honom är pengar, pengar och åter pengar...

Citat:
Ursprungligen postat av bluehill
På sajten www.bjornsbytare.se finns det en snubbe som anonnserar ut flera (minst 8 st) lägenheter ur Edmans bestånd i Solna( för byten dock)

Det roliga är att han stavar sitt namn på lite olika sätt i alla anonnserna och att inga anonnser har några bilder, vilket är en indikation på att de står tomma och är inflyttningsklara...

Fy fa'an, så illa... "Ring Akke äffter 18 tiden", "Vänligen acke", "Är du intresserad kolla med Ake", "Hej! Vill du flyta - skriv till akkä"...

Citat:

Nix, du kan som hyresgäst inget göra. Båda parter i ett hyresavtal har ju all rätt att få sitt avtal prövat rättsligt ifall man inte kan komma överens.

Edman säljer ju själv, så dels vill han förstås inte släppa kakan frivilligt när han märker att något luktar "svart". Han vet också vilka de andra svartmäklarna är i Stockholm och får då och då tips om att hans egna hyresgäster försöker sälja lägenheter via skenbyten. Klart som fan att gubben är på hugget.

Även de schyssta hyresvärdarna vet ju att minst 50% av alla lägenhetsbyten innefattar svarta pengar. Det är inte så svårt att lukta sig till ett skenbyte. Således finns det många värdar som kategoriskt nekar byten redan från början, även om de inte har något bevis för att det skulle vara snett någonstans. Och så ser de om hyresgästen ens vågar ansöka till hyresnämnden. Först då, släpper de igenom bytet.

Klämma dit Edman blir väl svårt, åtminstone på laglig väg. Hans rykte är ju redan dåligt så han skiter väl i om det blir sämre. Kanske enklare att muta honom med en slant så att han släpper igenom bytet. INTE i telefon, utan öga mot öga utan att det finns andra personer närvarande.

Man skall komma ihåg att de flesta privatpersoner bara har gjort ett eller annat lägenhetsbyte i sina dar. Medan en genomsnittlig hyresvärd har sett hundratals bytesansökningar på sitt skrivbord, det ena värre än det andra. De är alltså inga idioter.

Synd bara att detta cyniska synsätt drabbar en av mina bästa vänner som skall (skulle?) genomföra sitt drömbyte - utan några som helst svarta pengar inblandade... Jag förstår inte logiken. Eller, jo förresten. Det är ju solklart att Edman vill kränga min väns lägenhet på den desperata svarta marknaden... Däremot så kommer förhoppningsvis min vän att få rätt emot aset, och detta så fort som det bara är möjligt. Min vän kommer aldrig att bara släppa lägenheten till Edman, även om det skulle dröja ett tag innan hyresnämnden har sagt sitt. Tragiskt att han kan sinka samtliga byten år efter år utan att själv drabbas av några större problem. Under tiden så sabbar han livet för många fina människor...

Har du någon uppfattning om hur lång tid det kan ta innan ett sådant ärende som detta kan komma att prövas i hyresnämnden?

.
Citera
2007-11-04, 08:32
Medlem
Thomas_LAs avatar
Citat:
Har du någon uppfattning om hur lång tid det kan ta innan ett sådant ärende som detta kan komma att prövas i hyresnämnden?

Det beror på vilken avdelning som det hamnar hos - de kan ha lite olika arbetsbörda. Men de tar ju byten först, så på någon månad skall du vara uppe om värden är en vanlig, seriös värd. Man ska akta sig för sommarledigheter och jul och sånt - då tar de långa semestrar på nämnden och då händer ingenting.

Det finns sätt att snabba på det hela, så du sparar lite tid.

Skicka in bytesansökan till hyresnämnden direkt, alltså så fort man hittat ett bytesobjekt. Dvs. vänta inte på att Edman ska säga nej till ansökan utan förekom honom.

När bytesansökan blivit inskickad till nämnden hamnar den på någon av de olika avdelningarna (de lottas ut) och där läggs den i hög för att ges en sammanträdestid. Förekom detta genom att ringa till nämnden några dagar efter att du postat in ansökningsblanketten, och tala snällt med sekreteraren på "din" avdelning och fråga om de har någon återbudstid att ge dig. De hjälper dig och kopplar dig till rätt avdelning i växeln om du talar om din fastighetsbeteckning. Var trevlig mot sekreteraren, för hon har möjlighet att stoppa in dig extra fort om hon vill.

Sen skall Edman då ges några veckors tid att besvara ansökan skriftligen. Och det är då han säkerligen börjar försöka förhala den sammanträdestid ni fått. Pga semester, sjukdom, arbetsbörda, eller hans ombud har fått plötsligt "förhinder". Då skjuts det upp igen. Då får du ringa sekreteraren igen.

Det är tråkigt men så där får man hålla på.
Citera
2007-11-08, 21:38
Medlem
En fruktpizzas avatar
...

Citat:
Det beror på vilken avdelning som det hamnar hos - de kan ha lite olika arbetsbörda. Men de tar ju byten först, så på någon månad skall du vara uppe om värden är en vanlig, seriös värd. Man ska akta sig för sommarledigheter och jul och sånt - då tar de långa semestrar på nämnden och då händer ingenting.

Det finns sätt att snabba på det hela, så du sparar lite tid.

Skicka in bytesansökan till hyresnämnden direkt, alltså så fort man hittat ett bytesobjekt. Dvs. vänta inte på att Edman ska säga nej till ansökan utan förekom honom.

När bytesansökan blivit inskickad till nämnden hamnar den på någon av de olika avdelningarna (de lottas ut) och där läggs den i hög för att ges en sammanträdestid. Förekom detta genom att ringa till nämnden några dagar efter att du postat in ansökningsblanketten, och tala snällt med sekreteraren på "din" avdelning och fråga om de har någon återbudstid att ge dig. De hjälper dig och kopplar dig till rätt avdelning i växeln om du talar om din fastighetsbeteckning. Var trevlig mot sekreteraren, för hon har möjlighet att stoppa in dig extra fort om hon vill.

Sen skall Edman då ges några veckors tid att besvara ansökan skriftligen. Och det är då han säkerligen börjar försöka förhala den sammanträdestid ni fått. Pga semester, sjukdom, arbetsbörda, eller hans ombud har fått plötsligt "förhinder". Då skjuts det upp igen. Då får du ringa sekreteraren igen.

Det är tråkigt men så där får man hålla på.

Kanonbra tips!

Bra det där om att min vän skall skicka in sina bytesförslag direkt till hyresnämnden istället för att låta Edman förhala och stjäla ytterligare dyrbar tid.

Som sagt, jag vidarebefordrar dina fina tips till min vän och så får vi hålla tummarna för att min vän slipper ifrån Edman så fort det bara är möjligt.

Tusen tack för svaret!

.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in