Citat:
Ursprungligen postat av Janosch_Flax!
Herregud vilket dravel. Nej jag vill inte ändra på hur något ska bedömas i rätten och jag har aldrig veterligen titulerat mig själv som genusvetare. Jag förklarade att jag personligen, jag och inte någon ur mitt "skrå" (vilket det antas vara har jag ingen aning om), har mer sympati för en kvinna i en sådan situation. Helt sjukt hur du kan få det till att jag kallat kvinnan "underlägsen". Men lite kvasi-psykologi har väl ingen dött av? Kanske du kan säga några väl valda meningar om min uppväxt också när du ändå är varm i kläderna?
tycker följande smmanfattar väl
Citat:
"Att Nour visar fittan för folk är kanske inte humor, det är upp till var och en. Vissa drar säkert på smilbanden, om inte åt fittan så åt den panik dess uppvisande orsakar. Väldigt jobbig stämning blir det i hela landet för att en ung tjej flashar könet. Av någon anledning är nedtryckandet av folk i humorsyfte mer rumsrent än något så oskyldigt som en offentlig fitta.
Vad var det egentligen som hände när Nour visade könet? Vad kände folk som såg det? Blev de stötta? Blev de rädda? Vilka känslor väcker en fitta för dig?
Vad skiljer en fitta från en kuk? Jag antar att diskussionen kommer gå i banorna att om en man gjorde samma sak skulle han hamna i fängelse. Vissa kommer hävda att Nour borde polisanmälas, andra att om hon ska få visa fittan borde män få dra fram kuken när det trycker på utan konsekvenser.
Skillnaden för mig är att kukar är olika. Att se en naken Ola Salo valsa hemåt med vinballe sju på morgonen i centrala Malmö är inte obehagligt. Om valfri ung herre drar fram könet mitt på torget och bara står där och har ett kön stör det mig inte heller annat än att det är lite kufiskt, lite oväntat. Problematiskt blir det med en erigerad penis. En penis med ett syfte. En penis som inkräktar på min sfär genom att vara mer än bara ett kön, den är ett upphetsat och krävande sådant.
Om en främling drar fram en hård kuk framför mig på trottoaren känner jag mig hotad. Jag blir rädd och kränkt. Vad tänker han göra? Vad vill han mig? Kommer jag komma hem oskadd eller är detta ett ögonblick som kommer krossa min tillvaro? Kommer han låta mig passera orörd eller kommer han stryka sitt fuktiga ollon mot mig, dra in mig i en trappuppgång och våldta mig, kommer han efteråt skjuta mig i magen, skära av mig brösten och ta hem dem som troféer, kommer han stoppa upp en trasig flaska i fittan på mig, kommer han sprida ut mina lemmar i hela Sverige i anonyma plastpåsar? Hatar han kvinnor? Älskar han kvinnor? Vem är jag för honom? Vem kommer jag vara efter honom?
Detta är min skillnad. För en fitta som bara är en fitta är alltid bara en fitta. Den är harmlös. Den styvnar inte till ett potentiellt vapen. Den är bara ett kön på samma sätt som en penis bara är ett kön, tills den blir målmedveten och hotfull.
Ett kön är inte mer sexuellt än man gör det. Inte mer stötande heller. Det är klart att det är fånigt att visa skrevet oavsett om man kallar det humor, konst, ett statement eller ren komfort. Men det är ännu fånigare att göra nyheter av det."