2007-10-27, 03:09
Medlem
neogeos avatar
Hej .. har en fråga angående deras avtal och rabatter

om min kopmis har mecenat kort och beställer datorn .. som jag betarar för och tar alla kvitton själv

kommer jag kunna få några oförutsedda komplikationer sen, säg vill kanske skicka in datorn på reparation eller sälja den vidare ..

personligen tror jag inte att de ska vara några problem
(förutom att min kompis kanske inte kan köpa samma dator för att rabatten får man bara en gång)

men de e kanske nåt jag missar
Citera
2007-10-27, 03:13
Medlem
Antar att det rör sig om en Mac? Det är inga problem, kvitto behövs inte ens då garanti går på serienummer. Har du en lokal mac-återförsäljare är det bara att lämna in den där.
Citera
2007-10-27, 03:15
Medlem
grens avatar
Tänk att rent generellt så är garanti ett kontrakt mellan säljare och köpare, vilket du inte är i detta fall. De flesta företag med självaktning bryr sig inte, men jag tror jag läst på SweClockers om några företag som inte haft lika fin goodwill.
Citera
2007-10-27, 07:23
Medlem
Då får ha hoppas att han fortfarande är vän med sin kompis om det händer något. Det ska väll gå att uppge hans uppgifter eller säga att ni delar lägenhet.
Citera
2007-10-27, 11:35
Medlem
neogeos avatar
lite mixade svar
Citera
2007-10-27, 13:01
Medlem
grens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neogeo
lite mixade svar

Själv tycker jag alla svaren helt stämmer överens med varandra.

Mac har ett system för garanti som gäller varan och är kopplat till dess serienummer.

De flesta företag kör liknande system, så länge man kan visa upp kvitto.

Vissa företag är hårda med att garantin bara gäller mellan säljare och köpare.

Vad är det som är mixat?

Garanti är ingen självklarhet. Däremot är reklamationsrätt en självklarhet.
Citera
2007-10-28, 15:20
Medlem
neogeos avatar
garanti .. ingen självklarhet .. hmm :/
Citera
2007-11-02, 14:24
Medlem
grens avatar
Vad är det som är så klurigt?

Garanti är ett avtal mellan dig och företaget. De har ingen som helst skyldighet att ge garanti, däremot finns det en dispositiv lag, som heter konsumentköplagen, vilken ger dig rätt att reklamera under X antal år. X har nyligen ändrats. Garanti är oftast ingenting mer än en reklamationsrätt som sträcker sig under en längre tid än den lagstadgade, eller som ger dig extra rättigheter vid reklamation.

Citat:
En garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar och behåller kvaliteten under en viss tid. Det är alltid frivilligt för säljaren att lämna garantier.
http://www.konsumentverket.se/mallar...gArticleId=125

Mitt tips är att du låter bli att göra affärer om det är komplicerat för dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in