2007-11-26, 12:46
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
Att du har haft lärare som inte känt dig vid namn är ju tråkigt. Alla mina lärare har dock känt mig (och mina klasskamrater) vid namn. Jag tror nog också att de flesta lärare vet vad deras elever heter. Sluta använda personliga extremfall för att generalisera om en hel yrkeskår.

Självklart kan man se hur mycket någon kan. Det är ju det man gör genom prov, skriftliga och muntliga arbeten, diskussioner, praktiska saker, etc. Sen handlar det ju inte om hur den och den kan i största allmänhet utan vad de kan i förhållande till ämnets mål och betygskriterier. Betygen handlar inte heller om hur bra du presterar, utan om vad du kan. Flit är inte betygsgrundande.

Personliga extremfall?
Jag har haft flera sådana lärare.
Lärare behöver inte vara intelligenta, jag har haft en datorlärare som inte visste vad QWERTY var och en programmeringslärare som aldrig hört uttrycket 'stack'.

Om man kan vifta bort betygsskillnaderna med att "tjejer jobbar nog på bättre på lektionerna" så kan man ju göra det med allt. Killar får högre lön för de jobbar nog på bättre på jobbet.
Citera
2007-11-26, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Personliga extremfall?
Jag har haft flera sådana lärare.
Lärare behöver inte vara intelligenta, jag har haft en datorlärare som inte visste vad QWERTY var och en programmeringslärare som aldrig hört uttrycket 'stack'.

Om man kan vifta bort betygsskillnaderna med att "tjejer jobbar nog på bättre på lektionerna" så kan man ju göra det med allt. Killar får högre lön för de jobbar nog på bättre på jobbet.

Men måste en datorlärare känna till tangentbordsstandarder? Det är ju inte det som undervisningen i datorkunskap handlar om. Datorkunskap överlag är ett rätt risigt ämne...

Skillnaden mellan lönen och betygen är att det är väldigt lätt att kolla hur bra killarna jobbar på lektionen. Och genomgående för alla "Jag fick MVG på proven men bara VG i betyg medan alla brudar fick MVG trots att de bara skrev VG på proven"-inlägg är att dessa killar aldrig berättar om hur de själva arbetade på lektionerna och vad de fick för betyg på allt som man gör under en termin, det vill säga alla arbeten, läxförhör, redovisningar etc.
Citera
2007-11-26, 15:35
Medlem
deMarus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing

Denna åker fan upp som signatur. ORD!
Citera
2007-11-26, 17:08
Medlem
Citat:
Skillnaden mellan lönen och betygen är att det är väldigt lätt att kolla hur bra killarna jobbar på lektionen. Och genomgående för alla "Jag fick MVG på proven men bara VG i betyg medan alla brudar fick MVG trots att de bara skrev VG på proven"-inlägg är att dessa killar aldrig berättar om hur de själva arbetade på lektionerna och vad de fick för betyg på allt som man gör under en termin, det vill säga alla arbeten, läxförhör, redovisningar etc.

Skillnaden mellan lönen och betygen är väl snarare att arbetsgivaren förlorar pengar på att betala högre lön till män, men gör det ändå av någon anledning.

När det kommer till betygen förlorar läraren ingenting på att höja kvinnors betyg utan vettiga skäl, snarare tvärt om.

Jag tror de flesta "höjningar utan skäl" beror på att läraren tycker synd om en elev, och det är lättare för de flesta att tycka synd om tjejer helt enkelt (i kombination med "snurrande hund-liknelsen" från pissgilihari).

Detta gäller invandrare också. Eftersom invandrare generellt får lägre provresultat på de nationella proven tycker läraren synd om dem och ger dem ett högre betyg/blir chockad av att invandraren faktiskt stavade rätt i svaren på historiaprovet.
Citera
2007-11-26, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Glas
Skillnaden mellan lönen och betygen är väl snarare att arbetsgivaren förlorar pengar på att betala högre lön till män, men gör det ändå av någon anledning.

När det kommer till betygen förlorar läraren ingenting på att höja kvinnors betyg utan vettiga skäl, snarare tvärt om.

Jag tror de flesta "höjningar utan skäl" beror på att läraren tycker synd om en elev, och det är lättare för de flesta att tycka synd om tjejer helt enkelt (i kombination med "snurrande hund-liknelsen" från pissgilihari).

Detta gäller invandrare också. Eftersom invandrare generellt får lägre provresultat på de nationella proven tycker läraren synd om dem och ger dem ett högre betyg/blir chockad av att invandraren faktiskt stavade rätt i svaren på historiaprovet.

Säkerligen är det så i en del fall. Lärare är trots allt människor. Men min poäng var att alla dessa utsagor vi hört är mer eller mindre irrelevanta då de bara rör en av betygsgrunderna.
Citera
2007-11-26, 17:43
Medlem
Citat:
Säkerligen är det så i en del fall. Lärare är trots allt människor. Men min poäng var att alla dessa utsagor vi hört är mer eller mindre irrelevanta då de bara rör en av betygsgrunderna.

Visst är utsagorna inte på något sätt ett bevis för diskriminering, men många (inklusive jag själv) upplever ju att tjejer lättare får bra betyg i högstadie/gymnasie även om de är obegåvade.

Jag tycker som sagt att betyg man söker till högre studier med i hög grad ska baseras på nationella prov. Att låta lärarna sätta ett betyg på sitt eget arbete är inte bra. Förekommer det i någon annan yrkesgrupp egentligen..?
Citera
2007-11-26, 18:02
Medlem
Hundsims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isidor
Om vi ser tillbaka på Jeckes mycket bra inlägg på sida 2. Det var när jag lovordade den här posten som vårat argument började.

Låt oss dra det hela ett steg längre. Det kanske till och med är så att Tomas svarar korrekt på alla provets frågor, men de saker han skriver om står ju inte med i boken, eftersom boken är nerdummad så att även de minst begåvade ska kunna ta till sig det som står och därför ger en ytlig och simpel bild. Tomas däremot har läst mycket om ämnet på fritiden, och svarar därför mer djupgående. Eftersom lärarens egna förkunskaper inte sträcker sig utanför kurslitteraturen så känner han eller hon inte igen det som Tomar pratar om, och det står ju trots allt inte i boken. Alltså kan ju Tomas lika gärna ha hittat på allting = fel svar.

Här bestraffar man alltså elever som engagerar sig och vill lära sig saker utanför skolan, och som dessutom tänker självständigt. När du talar om beteende som vi inte vill ha i samhället, är det då det här som du syftar på?

Som jag berörde i min första post i tråden: Gud förbjude att folk börjar tänka själva!

Vilket sammanfattar de flesta lärarna jag hittils råkat ut för under min skolgång rätt väl. Och de blir jämt lika förvånande när man försöker införa ett nytt sätt att se på saker, lägger fram en alternativ eller gud förbjude- RENT UTAV RÄTTAR DOM. Jag tror lite mer pedagogisk utbildning skullle kunna behövas hos dagens lärare

Citat:
Ursprungligen postat av Dekadent_NS
Vad jag minns, från en skola i en välbärgad förort med högt snittbetyg, satt kjoltygen och höll käften större delen av lektionerna. Föredragen var väl ungefär som grabbarnas.

Sen vet man ju inte heller hur partisk du är eller om du rent utav minns fel, men om det stämmer är det ju förjävligt...
Citera
2007-11-26, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Glas
Visst är utsagorna inte på något sätt ett bevis för diskriminering, men många (inklusive jag själv) upplever ju att tjejer lättare får bra betyg i högstadie/gymnasie även om de är obegåvade.

Jag tycker som sagt att betyg man söker till högre studier med i hög grad ska baseras på nationella prov. Att låta lärarna sätta ett betyg på sitt eget arbete är inte bra. Förekommer det i någon annan yrkesgrupp egentligen..?

Men vi ska också komma ihåg att själva betygssystemet egentligen är rätt bra, men att många lärare inte känner till reglerna. Sannolikt skulle det behövas fortbildning. Till exempel så är flit inte en betygsgrund, ej heller närvaro och uppförande. Det man ska bedöma är kunskaperna i förhållande till betygskriterierna, och som lärare ska man värdera allt man vet om elevens kunskaper.

Att ha nationella prov i ett ämne som samhällskunskap på gymnasiet är väldigt problematisk, då det inte finns något förutbestämt innehåll. I så fall måste vi tillbaka tillbaka flera årtionden till då vi hade kursplaner tjocka som böcker...
Citera
2007-11-26, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hundsim
Vilket sammanfattar de flesta lärarna jag hittils råkat ut för under min skolgång rätt väl. Och de blir jämt lika förvånande när man försöker införa ett nytt sätt att se på saker, lägger fram en alternativ eller gud förbjude- RENT UTAV RÄTTAR DOM. Jag tror lite mer pedagogisk utbildning skullle kunna behövas hos dagens lärare

Sen vet man ju inte heller hur partisk du är eller om du rent utav minns fel, men om det stämmer är det ju förjävligt...

Det fanns självklart en del tjejer som var aktiva muntligt men de var i klar minoritet. Men i överlag tycker jag trådskaparen har rätt. Vi grabbar var ju såklart lite mer störiga och högljudda men faktum kvarstår, det utdelades en hel del orättvisa betyg till flera tjejer. Dessutom tycker jag att de fuskade mer på proven, men det kanske är en inbillning.
Citera
2007-11-26, 22:33
Medlem
Hundsims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekadent_NS
Det fanns självklart en del tjejer som var aktiva muntligt men de var i klar minoritet. Men i överlag tycker jag trådskaparen har rätt. Vi grabbar var ju såklart lite mer störiga och högljudda men faktum kvarstår, det utdelades en hel del orättvisa betyg till flera tjejer. Dessutom tycker jag att de fuskade mer på proven, men det kanske är en inbillning.

Nåväl, teorierna om vad som hände under våra skolgångar är väl skitsamma egentligen- det läskiga är ju den här rapporten som kommit fram
Som med stor säkerhet visar att "jämställdhetsaktionerna" är på väg att slå tillbaka ännu mer på män i alla dess åldrar
Citera
2007-12-19, 13:44
Moderator
Strix m/94s avatar
Man kan...

...fundera på vad denna dagens statistik är ett tecken på. Det skulle kunna vara att kilar är smartare och inser att skolarbete ofta betalar sig dåligt, när man kan få upp till 35000:-/män för att köra sopbil.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=726274
Citera
2007-12-19, 20:28
Medlem
Takiidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebra
Provresultat är bara en liten del av betygen i den svenska skolan. Man får anta att flickorna höjer sig på andra områden.

Precis. Vem fan tror att provresultat är det enda det hänger på?
Isåfall behöver man inte göra nåt annat i skolan än prov.
Läs betygskriterierna innan ni postar löjliga inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in