2007-11-23, 20:31
Medlem
Skäggbiffens avatar
Det där känner man ju igen..
I min gymnasieklass var det ett flertal töser som hade ett VG/ Mvg i svenska (de som påstod detta kom från en skola på rosengård). Dessa flickor presterade IG/G i gymnasiet och gick ut med detta betyg. Det är klart ett försök till integration och "jämnställdhet" dock så slutar det nog till det sämre för en hel del.

Samma förutsättningar för alla ( alltså riktig jämnställdhet) skulle nog därför vara det enda tänkbara. Särskillt i en skolmiljö .. som en tonårig kille (om jag tänker tillbaka) känner man sig inte allt för motiverad när man måste kämpa för vissa betyg som andra får i handen.
Citera
2007-11-24, 21:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
Inte mer än allt det andra man gör under en termin.
Jo absolut. Då kunskap MÅSTE vara en central del i grundskolan eftersom egentliga meningen med grundskolan MÅSTE vara att slussa in människor till högre studier och yrkesliv. Annars är det dagis.
Citera
2007-11-25, 12:02
Medlem
JazzforMiless avatar
Detta är så sant och så såligt. Ingen gör något åt det heller. Finns till exempel dem som är fatalt dåliga på engelska i min gymnasieklass men ändå lyckats kamma hem VG/MVG, dessa är då kvinnor.
Citera
2007-11-25, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pluttskrutt
Jo absolut. Då kunskap MÅSTE vara en central del i grundskolan eftersom egentliga meningen med grundskolan MÅSTE vara att slussa in människor till högre studier och yrkesliv. Annars är det dagis.

Prov är som sagt enbart ett sätt att mäta kunskap. Man skulle till och med kunna argumentera för att prov oftast är rätt ytligt, att det mäter vad en person minns av ett stoff vid en given tidpunkt. Praktiska övningar och olika former av arbeten, så väl skriftliga som muntliga är en lika stor eller ofta större del av betygsunderlaget.
Citera
2007-11-26, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
Prov är som sagt enbart ett sätt att mäta kunskap. Man skulle till och med kunna argumentera för att prov oftast är rätt ytligt, att det mäter vad en person minns av ett stoff vid en given tidpunkt. Praktiska övningar och olika former av arbeten, så väl skriftliga som muntliga är en lika stor eller ofta större del av betygsunderlaget.

Ytliga eller inte, proven är i alla fall mer rättvisa. Det är delvis därför tentor är så vanligt förekommande på universitet/högskolor världen över.

Om man kan ämnet gör man bra ifrån sig på provet helt enkelt.

Eftersom en del lärare verkar ha mycket svårt att rätta prov rättvist bör man satsa på abcd-frågor och helt enkelt basera slutbetygen på en procentsats.

Eftersom betygen används för att söka till universitet över hela landet bör proven vara nationella.

Och om en elev älskar PBL lika mycket som det politiska etablissemanget verkar göra är det ju bara att skita i att gå på föreläsningar/lektioner och leta fakta själv i biblioteket under tiden.

De skriftliga arbetena är ju mest ett sätt att tvinga eleven att leta fakta själva, något som inte ska behövas. Vill inte eleven lära sig tycker jag inte det ska gå ut över de ambitiösa. De muntliga framställningarna är till för att skrämma eleverna till att verkligen lära sig ämnet för att inte verka dumma framför klassen, ungefär som när prästen förhörde folk på katekesen förr i tiden. Detta är i mitt tycke också för vanligt, och väldigt jobbigt för glossofober.
Citera
2007-11-26, 01:23
Medlem
moderatswings avatar
Jag tycker att betyget ska baseras på enbart prov som är lika i hela landet.
Vad tror ni egentligen att lärare är för övermänniskor? Självklart så är de inte kompetenta nog att dra slutsatser om hur mycket man lär sig och kan baserat på hur man beter sig på lektionerna. Lärare ska istället lägga krutet på att undervisa.
Jag har haft flera lärare under min gymnasietid som inte ens vet vad jag heter (vilket resulterat i många konstiga betyg). Det blir ju bara svårt om dom utöver mitt namn ska lära sig hur bra jag presterar på lektionerna. Allt detta slipper man med skriftliga prov där man skriver sitt namn överst.
Citera
2007-11-26, 02:31
Medlem
Tycker det är riktigt dåligt detta har en kvinnlig vänster feminist-hora till lärare i Samhällskunskap som ger ganska dåliga omdömmen trots att jag är den som är mest aktiv på lektionerna/lämnar in bra arbeten osv.

Värst var nog när hon sa att de som begår flest brott är vita män. Seriöst alltså. kanske för att vi är 8:1? Och att det är små lagbrott. Hon tog inte alls med det.

Tycker det är jävligt fel att hennes undervisning ska vara infekterat med hennes kommunist/femenist-tänk. Hon borde fan få sparken.
Citera
2007-11-26, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Glas
http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=952408&lid=puff_952403&lpo s=lasmer

Ja det där ser man ju inte i svensk media varje dag, såg det själv först på text-tv.

Fast det är ju inte direkt en nyhet, alla som gått i högstadie/gymnasie under 1990 och 2000-talet känner nog igen situationen, och det har säkert varit på tapeten här på fb förut. Det beror väl på kåta (eller rädda) manliga lärare och kvinnliga lärarinnor som vill hjälpa sina medsystrar...

Kul hur de små hjärntvättade glinen ändå får det till en kvinnoförtrycksfråga:

"-Tjejer behöver de höga betygen mer om de ska ha statusjobb. Killar behöver inte samma grund i skolan, säger Stella Vallgårda.

-Killar har högre positioner i olika jobb. Det tror jag vi, i alla fall vi 92or, vill ändra på, säger Helena Freiberg."

Och den stackars ensamma grabben är tvungen att instämma:

"Det kan nog stämma. Tjejer är nog mera motiverade..."

Men...

"...men det finns ju väldigt många killar som är motiverade också, säger William Vejbrink Killdal."

Kommer detta tas upp mer i media eller kommer det sopas in under mattan som vanligt?

Rapporten: http://www.svt.se/content/1/c6/95/24/08/IFAU_rapport.pdf

Då jag personligen är en omotiverad svensk grabb pallade jag bara läsa sammanfattningen:

Sammanfattning
I denna uppsats undersöks om skillnaden mellan slutbetyg och provresultat är systematiskt korrelerad med kön och etnisk bakgrund. Registerdata över resultat på nationella prov och slutbetyg i svenska, engelska och matematik för elever i årskurs 9 i Sverige mellan åren 2001 och 2005 används. Resultaten är följande: flickor får generellt högre slutbetyg i svenska, engelska och matematik än pojkar med samma provresultat. Utlandsfödda får högre slut-betyg i svenska och matematik än svenskfödda med samma provresultat.

Det är helt enkelt lättare att få högt betyg om man är tjej eller invandrare. Surprise!

Detta handlar om bestraffning för den tidigare generationen, vi får ta deras skit. Ideologiskt, socialt, samhällsmässigt, ekonomiskt, utbildningsmässigt osv, vi har ärvt 50,60 och 70-talisternas SKIT!

De vill bestraffa de yngre generationerna för sina egna generationers misstag och orättvisa...
Citera
2007-11-26, 03:45
Medlem
BlackMetals avatar
Får lägga mitt strå till stacken.

I högstadiet fick samtliga tjejer i min klass MVG i hemkunskap medan inte en enda kille fick det. Själv klarade jag mig på VG men jag hade haft mvg på prov, uppgifter och var alltid aktiv på lektionerna. Tycker det är ett perfekt exempel på hur stört det är med favoriseringen i skolan
Citera
2007-11-26, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Jag tycker att betyget ska baseras på enbart prov som är lika i hela landet.
Vad tror ni egentligen att lärare är för övermänniskor? Självklart så är de inte kompetenta nog att dra slutsatser om hur mycket man lär sig och kan baserat på hur man beter sig på lektionerna. Lärare ska istället lägga krutet på att undervisa.
Jag har haft flera lärare under min gymnasietid som inte ens vet vad jag heter (vilket resulterat i många konstiga betyg). Det blir ju bara svårt om dom utöver mitt namn ska lära sig hur bra jag presterar på lektionerna. Allt detta slipper man med skriftliga prov där man skriver sitt namn överst.

Att du har haft lärare som inte känt dig vid namn är ju tråkigt. Alla mina lärare har dock känt mig (och mina klasskamrater) vid namn. Jag tror nog också att de flesta lärare vet vad deras elever heter. Sluta använda personliga extremfall för att generalisera om en hel yrkeskår.

Självklart kan man se hur mycket någon kan. Det är ju det man gör genom prov, skriftliga och muntliga arbeten, diskussioner, praktiska saker, etc. Sen handlar det ju inte om hur den och den kan i största allmänhet utan vad de kan i förhållande till ämnets mål och betygskriterier. Betygen handlar inte heller om hur bra du presterar, utan om vad du kan. Flit är inte betygsgrundande.
Citera
2007-11-26, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OrgasmdonerarN
Tycker det är riktigt dåligt detta har en kvinnlig vänster feminist-hora till lärare i Samhällskunskap som ger ganska dåliga omdömmen trots att jag är den som är mest aktiv på lektionerna/lämnar in bra arbeten osv.

Värst var nog när hon sa att de som begår flest brott är vita män. Seriöst alltså. kanske för att vi är 8:1? Och att det är små lagbrott. Hon tog inte alls med det.

Tycker det är jävligt fel att hennes undervisning ska vara infekterat med hennes kommunist/femenist-tänk. Hon borde fan få sparken.

Hudfärgsvinklingen var felaktig och onödig, men annars har hon ju rätt, de flesta brott begås av män.
Citera
2007-11-26, 07:53
Medlem
Citat:
Om man kan ämnet gör man bra ifrån sig på provet helt enkelt.

Det beror ju på hur proven är konstruerade, vilken sorts kunskap proven ska mäta.

Citat:
Eftersom en del lärare verkar ha mycket svårt att rätta prov rättvist bör man satsa på abcd-frågor och helt enkelt basera slutbetygen på en procentsats.

Vad har egentligen fleralternativsfrågor med kunskap att göra? Vilka lärare har svårt att rätta prov?

Citat:
De skriftliga arbetena är ju mest ett sätt att tvinga eleven att leta fakta själva,

Vad är proven då, om inte ett sätt att tvinga eleven att memorera sakfakta?

Citat:
något som inte ska behövas.

Jag skulle väl i och för sig vilja hävda att det är väldigt bra om man kan söka och hitta information själv. Jag har åtminstone haft stor nytta av det.

Citat:
De muntliga framställningarna är till för att skrämma eleverna till att verkligen lära sig ämnet för att inte verka dumma framför klassen

Och det fungerar väl rätt bra?

Citat:
Detta är i mitt tycke också för vanligt, och väldigt jobbigt för glossofober.

För att undvika glossofobi så är det ju bra om man tidigt i skolan lär sig tala inför grupp. Under högstadiet hade jag problem med att tala inför grupp men under gymnasiet gjorde vi det rätt mycket och idag har jag inga särskilda problem med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in