2007-11-18, 01:14
Medlem
Det här är sjukt.
När jag gick gymnasiet minns jag mig vara PROFFS på närings- och träningslära. Jag kunde redan då det mesta som går att veta om människokroppen osv. På idrotten presterade jag MAX varje gång, var alltid bäst, snabbast, passade bollen mest, gjorde flest mål, framför allt starkast av alla. Dessutom missade jag inte en jävla idrottslektion... Sen när vi fick betygen fick jag reda på att jag hade VG vilket jag nöjde mig med, tänkte inte mer på det.
Men GISSA om jag blev arg när jag fick veta att SAMTLIGA tjejer (ca 6-7 st) i klassen fick MVG på idrotten trots att de va FETA och fula och i stort sett var dem som stog i ett hörn och stirrade medans man själv sprang runt o dödade sig... Det värsta var att den jävla kvinnliga idrottsläraren vi hade inte ens hade någon motivation till varför jag fick VG och tjejerna MVG.

HOROR
Citera
2007-11-18, 01:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bantning
Det här är sjukt.
När jag gick gymnasiet minns jag mig vara PROFFS på närings- och träningslära. Jag kunde redan då det mesta som går att veta om människokroppen osv. På idrotten presterade jag MAX varje gång, var alltid bäst, snabbast, passade bollen mest, gjorde flest mål, framför allt starkast av alla. Dessutom missade jag inte en jävla idrottslektion... Sen när vi fick betygen fick jag reda på att jag hade VG vilket jag nöjde mig med, tänkte inte mer på det.
Men GISSA om jag blev arg när jag fick veta att SAMTLIGA tjejer (ca 6-7 st) i klassen fick MVG på idrotten trots att de va FETA och fula och i stort sett var dem som stog i ett hörn och stirrade medans man själv sprang runt o dödade sig... Det värsta var att den jävla kvinnliga idrottsläraren vi hade inte ens hade någon motivation till varför jag fick VG och tjejerna MVG.

HOROR

du var nog inte var så bra som du trodde
du var agressiv och ansåg dig vara bättre än andra däremot.
men det räcker inte för att vara värd bra betyg
Citera
2007-11-18, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sEBbe85
du var nog inte var så bra som du trodde
du var agressiv och ansåg dig vara bättre än andra däremot.
men det räcker inte för att vara värd bra betyg

Nejdå jag har alltid varit väldigt ödmjuk IRL. Vad mer annat än ödmjukhet, motivation och passion krävs???

MVH
Citera
2007-11-18, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pluttskrutt
Det är statisiskt säkerställt att pojkar har högre poäng på nationalproven, kunskapsprov. Betygsmässigt sätts generellt högre btyg på flickor, också det statistiskt. Vem är förtryckt pga kön i skolan?

Du vet att betygsättning inte är samma sak som att titta på provresultaten va? Man gör rätt mycket mer under en termin än ett par prov.
Citera
2007-11-18, 03:25
Medlem
Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bantning
Nejdå jag har alltid varit väldigt ödmjuk IRL. Vad mer annat än ödmjukhet, motivation och passion krävs???
Självinsikt, min vän
Citera
2007-11-20, 00:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brandbil
Självinsikt, min vän
Även en brandbil i nödutryckning kan måbra av det.
Citera
2007-11-20, 00:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
Du vet att betygsättning inte är samma sak som att titta på provresultaten va? Man gör rätt mycket mer under en termin än ett par prov.
Förklara gärna koncist exakt vad. Ska inte proven vara en bedömning av det man lärt sig? Varför då överhuvudtaget ha prov? Är inte skolans mening att lära sig av en mentor, en pedagog?
Citera
2007-11-20, 03:01
Medlem
Brandbils avatar
Citat:
Även en brandbil i nödutryckning kan måbra av det.
Jag jobbar på det varje dag!
Citera
2007-11-20, 07:27
Medlem
Citat:
Förklara gärna koncist exakt vad. Ska inte proven vara en bedömning av det man lärt sig? Varför då överhuvudtaget ha prov? Är inte skolans mening att lära sig av en mentor, en pedagog?

Oftast brukar man ju göra arbeten, redovisningar och annat (läser man naturvetenskapliga kurser kanske man har laborationer) under en kurs. Proven är en del av bedömningsgrunden, tillsammans med allt det andra.

Skolans mening är att eleven ska få redskap att kunna lära sig. En lärare kan inte på något sätt tanka över ett helt ämnesinnehåll utan mycket av inlärningar får man göra själv, genom läsning, skrivande, etc.
Citera
2007-11-20, 23:32
Medlem
Det är jävligt tråkigt och fel men dessvärre sant. Som någon tidigare skrev, den svenska "sosse-skolan" värdesätter mer än gärna om du lär dig eller inte men inte om du redan kan. Dessutom är det rent BS att tjejer har bättre föredrag och är mer aktiva på lektionen.

Vad jag minns, från en skola i en välbärgad förort med högt snittbetyg, satt kjoltygen och höll käften större delen av lektionerna. Föredragen var väl ungefär som grabbarnas.
Citera
2007-11-22, 23:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
Oftast brukar man ju göra arbeten, redovisningar och annat (läser man naturvetenskapliga kurser kanske man har laborationer) under en kurs. Proven är en del av bedömningsgrunden, tillsammans med allt det andra.

Skolans mening är att eleven ska få redskap att kunna lära sig. En lärare kan inte på något sätt tanka över ett helt ämnesinnehåll utan mycket av inlärningar får man göra själv, genom läsning, skrivande, etc.
Men eftersom betygen är en bedömning av elevens inlärande, så borde väl proven visa på hur mycket kunskap man tagit till sig?
Citera
2007-11-23, 07:26
Medlem
Citat:
Men eftersom betygen är en bedömning av elevens inlärande, så borde väl proven visa på hur mycket kunskap man tagit till sig?

Inte mer än allt det andra man gör under en termin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in