Citat:
Ursprungligen postat av twoinone
Har du ögon att se med? Öron att höra med? En hjärna att tänka med? Om svaret är ja, borde du veta att män tjänar mer än kvinnor även när de utför samma jobb. Det är inget jag sitter och hittar på för att det är kul. Jag tycker att det är för jävligt att det är så.
Innom vilka yrken då? Det glömmer du att dra upp.
Du glömmer även att benämna vilken sektor.. Den privata eller den offentliga?
Dra inte upp industrin(produktion b.la) där är det ingen kvinna som tjänar lägre än mannen om båda jobbar I produktion.
Där har jag privata erfarenheter av
En kvinna och en man som jobbar inom produktion har samma löneutveckling och lika lön för lika arbete.
Både kvinnan och mannen halkar efter i löneutveckingen (med eller utan erfarenhet av industri/produktion) om de stannar hemma långvarit (långtidssjukskrivning, barnledigt [männen innom industrin är faktiskt duktiga på att ta ut mer av föräldrarledigheten än inom andra yrkesområden], tjänstledigt för studier eller att testa andra jobb, etc). Både kvinnan och mannen kan på lika vilkor tillfoga sig arbetslivserfarenhet och det står inbäddat i kollektiavtalen hur man skall tillgodoräkna det.
De flesta yrken har faktiskt något som heter kollektivavtal och i det är det inte inbäddad automatisk diskriminering av kön. Sedan kan man ju undra vad fackförbundet Kommunal tänker med då det är lägre lön i allmänhet inom offentliga än privata.
Sedan har man yrken, och chefspositioner där det handlar om att förhandla sin egna lön.. Då får väl kvinnan lära sig att sätta egenvärde på sig själv i stället för att klaga på att de halkar efter männen i lön. Även män som är dåliga löneförhandlare får sämre lön oxå än kollegan som är bättre på att löneförhandla. Så även en man kan få sämre lön än en kvinna i det fallet om han är sämre på att löneförhandla än henne.
I stället får man väl utrusta kvinnor med bättre självfötroende genom upfostran än att utrusta männen med mindre självförtroende genom upfostran.
Man kan inte kräva att få allt serverat på välpolerat silverfat.
Eller som Strindberg sa:
Kvinnor varför klaga på edre män, det är ju ni som uppfostrar edre söner".
__________________________________________________ __________________________________________________ ____________
Citat:
Ursprungligen postat av StoneWolf
Hahahahahaha! Finns ingen massproduktion i Sverige längre. Muhahahahahaha. Volvo personvagnar tillverkar 1000 bilar per dag. SAAB i Trollhättan tillverkar hundratals bilar varje dag. Volvo Lastvagnar i Tuve massproducerar lastbilar på löpande band. För att inte tala om alla andra låglönejobb som finns i Sverige som skogsarbetare, gruvarbetare etc etc.
Tja att det har slutat med en så kallad "massproduktion" är väl inte så konstigt?
Alla bilindustrier idag världen över tillverkar bilar efter beställning i stället då det är mer lönsammare än massproduktion.
Citat:
Varför är det inte en majoritet kvinnor i de jobb jag nämt ovan om de utförs lika bra av en kvinna om de tar mindre betalt?
Kan ju ha med att göra att industrin och de flesta andra yrkesområden som du har nämnt har kollektivavtal. Eller hur?
De enda som inte berörs av kollektivavtal innom yrkensområderna du har nämnt är chefspositionerna.
Men det gäller alla yrkesområden att (olika nivåer) av chefer berörs
inte av kollektivavtal, utan de kör med löneförhandling i stället.
Citat:
Tror du inte en kvinnlig VD som sitter på ett kontor i USA för t.ex. Ford hellre flyttar tillverkningen av bilar från Europa till Kina om de kan tillverka bilen till halva priset?
Det där kan jag lugnt säga att en kvinna hade gjort.