2007-12-30, 17:09
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoinone
Har du ögon att se med? Öron att höra med? En hjärna att tänka med? Om svaret är ja, borde du veta att män tjänar mer än kvinnor även när de utför samma jobb. Det är inget jag sitter och hittar på för att det är kul. Jag tycker att det är för jävligt att det är så.

Innom vilka yrken då? Det glömmer du att dra upp.
Du glömmer även att benämna vilken sektor.. Den privata eller den offentliga?

Dra inte upp industrin(produktion b.la) där är det ingen kvinna som tjänar lägre än mannen om båda jobbar I produktion.
Där har jag privata erfarenheter av

En kvinna och en man som jobbar inom produktion har samma löneutveckling och lika lön för lika arbete.
Både kvinnan och mannen halkar efter i löneutveckingen (med eller utan erfarenhet av industri/produktion) om de stannar hemma långvarit (långtidssjukskrivning, barnledigt [männen innom industrin är faktiskt duktiga på att ta ut mer av föräldrarledigheten än inom andra yrkesområden], tjänstledigt för studier eller att testa andra jobb, etc). Både kvinnan och mannen kan på lika vilkor tillfoga sig arbetslivserfarenhet och det står inbäddat i kollektiavtalen hur man skall tillgodoräkna det.

De flesta yrken har faktiskt något som heter kollektivavtal och i det är det inte inbäddad automatisk diskriminering av kön. Sedan kan man ju undra vad fackförbundet Kommunal tänker med då det är lägre lön i allmänhet inom offentliga än privata.

Sedan har man yrken, och chefspositioner där det handlar om att förhandla sin egna lön.. Då får väl kvinnan lära sig att sätta egenvärde på sig själv i stället för att klaga på att de halkar efter männen i lön. Även män som är dåliga löneförhandlare får sämre lön oxå än kollegan som är bättre på att löneförhandla. Så även en man kan få sämre lön än en kvinna i det fallet om han är sämre på att löneförhandla än henne.

I stället får man väl utrusta kvinnor med bättre självfötroende genom upfostran än att utrusta männen med mindre självförtroende genom upfostran.

Man kan inte kräva att få allt serverat på välpolerat silverfat.

Eller som Strindberg sa:
Kvinnor varför klaga på edre män, det är ju ni som uppfostrar edre söner".

__________________________________________________ __________________________________________________ ____________

Citat:
Ursprungligen postat av StoneWolf
Hahahahahaha! Finns ingen massproduktion i Sverige längre. Muhahahahahaha. Volvo personvagnar tillverkar 1000 bilar per dag. SAAB i Trollhättan tillverkar hundratals bilar varje dag. Volvo Lastvagnar i Tuve massproducerar lastbilar på löpande band. För att inte tala om alla andra låglönejobb som finns i Sverige som skogsarbetare, gruvarbetare etc etc.

Tja att det har slutat med en så kallad "massproduktion" är väl inte så konstigt?
Alla bilindustrier idag världen över tillverkar bilar efter beställning i stället då det är mer lönsammare än massproduktion.

Citat:
Varför är det inte en majoritet kvinnor i de jobb jag nämt ovan om de utförs lika bra av en kvinna om de tar mindre betalt?

Kan ju ha med att göra att industrin och de flesta andra yrkesområden som du har nämnt har kollektivavtal. Eller hur?

De enda som inte berörs av kollektivavtal innom yrkensområderna du har nämnt är chefspositionerna.
Men det gäller alla yrkesområden att (olika nivåer) av chefer berörs
inte av kollektivavtal, utan de kör med löneförhandling i stället.

Citat:
Tror du inte en kvinnlig VD som sitter på ett kontor i USA för t.ex. Ford hellre flyttar tillverkningen av bilar från Europa till Kina om de kan tillverka bilen till halva priset?

Det där kan jag lugnt säga att en kvinna hade gjort.
Citera
2007-12-30, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy
Jag tror Du slant med tangentbordet Platin, Ditt inlägg har överhuvudtaget inget att göra med mitt inlägg som Du citerade.

Jag tror jag riktade det till twoinone, ber om ursäkt.
Citera
2007-12-30, 17:51
Medlem
StoneWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empress

Tja att det har slutat med en så kallad "massproduktion" är väl inte så konstigt?
Alla bilindustrier idag världen över tillverkar bilar efter beställning i stället då det är mer lönsammare än massproduktion.

Kan ju ha med att göra att industrin och de flesta andra yrkesområden som du har nämnt har kollektivavtal. Eller hur?

De enda som inte berörs av kollektivavtal innom yrkensområderna du har nämnt är chefspositionerna.
Men det gäller alla yrkesområden att (olika nivåer) av chefer berörs
inte av kollektivavtal, utan de kör med löneförhandling i stället.

:

Vad har övergången från massproduktotion till "produktion efter beställning" med saken att göra? Löpande bandet går ju lika fort för det och kollektivavtalen kvarstår.
Citera
2008-01-01, 12:39
Medlem
Shifflets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoinone
Riktigt skön analys som jag tror bekräftar hur det förhåller sig ide flesta fall.

Det skulle vara intressant att få läsa en analys ifrån dig när du kommer ut på arbetsmarknaden och kan jämföra med andra, lika smarta tjejer, och se vem av er som får högst lön!

Hade helt glömt bort den här tråden i julstöket, men jag har faktiskt genom diverse olika praktikplatser redan varit ute i arbetslivet i den (väldigt mansdominerande) bransch jag utbildar mig för att jobba i.

Min uppfattning är att storföretagen vill anställa fler kvinnor, framförallt för att få en schysstare balans på arbetsplatserna. Dessutom är ju högutbildade tjejer generellt sett väldigt ambitiösa och det är ju ingen nackdel. Högst lön får väl båda eller ingen, ingångslönen är självklart samma oavsett kön.

MEN, det jag insett när jag pratat lite mer 1on1 med chefer för lite mindre företag är att dom drar sig för att anställa tjejer. Varför? jo för att ekonomin redan är tight för mindre företag (De företag som kanske bara har en 3-4 ingenjörer anställda), och anställer dom en nyexad tjej i 25-27 årsåldern tror dom att risken för att dom ska skaffa barn och bli borta något år från arbetsplatsen är överhängande. Det anser inte de mindre företagen att dom har råd med.

Summan är väl att det är en jävla uppförsbacke att vara tjej, oavsett betyg. Trist för dom
Citera
2008-01-01, 13:18
Bannlyst
När jag gick i nian så var det en tjej och en kille i min klass som skulle testa en sak, killen hade gjort ett helt arbete själv som sedan tjejen fick kopiera, båda lämnade alltså in exakt samma arbete till samma lärare.
Killen fick VG-
Tjejen fick MVG
Citera
2008-01-01, 13:27
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroth
När jag gick i nian så var det en tjej och en kille i min klass som skulle testa en sak, killen hade gjort ett helt arbete själv som sedan tjejen fick kopiera, båda lämnade alltså in exakt samma arbete till samma lärare.
Killen fick VG-
Tjejen fick MVG
Vad var det för idiotlärare som inte kände igen arbetet andra gången han/hon läste det?
Citera
2008-01-01, 13:40
Medlem
Shifflets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroth
Killen fick VG-
Tjejen fick MVG

Det är ju en klassiker, på högstadiet sätts betygen efter vad lärarna gillar eleverna. Man får se det som en uppmaning att inte uppföra sig som en jävla fitta (vilket framförallt killar på högstadiet brukade göra, myself included) om man vill ha fina betyg, högstadiet betyder inte ett skit senare i livet ändå så det känns meningslöst att klaga.

Minns på högstadiet när en polare struntat i att göra nån batterilåda eller vad det nu var på NO:n. Hela klassen står på led och ska få sin låda betygsatt en efter en. Kompis nr.1 står långt fram i ledet och får sin rättad:

- Jättefin låda Rickard! Du får MVG på den här!

Rickard tackar och tar emot och langar över lådan till polare nr.2, Tobbe, som står långt bak i ledet. När Tobbe kommer fram och får sin rättad får han följande utlåtande:

- Ajdå Tobbe du har missat en lödning här, och det är rättså hafsigt utfört. Du får G!

Tobbe har alltså inte ändrat ett skit på lådan utan lämnat in exakt samma jobb 5 minuter senare. Fan vad vi garvade
Citera
2008-01-01, 14:20
Medlem
fick g i data och och tjejen som jag hjälpt igenom hela kursen fick mvg trots att hon var värdelös men reagarade knappt, så har det väl alltid varit även om det är fel.. Tjejer har lättare i skolan och innan accepterade man det eftersom de hade det svårare i samhället men numera är det bäst att vara tjej på alla tänkbara sätt.
Citera
2008-01-01, 14:47
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av :noname
fick g i data och och tjejen som jag hjälpt igenom hela kursen fick mvg trots att hon var värdelös men reagarade knappt, så har det väl alltid varit även om det är fel.. Tjejer har lättare i skolan och innan accepterade man det eftersom de hade det svårare i samhället men numera är det bäst att vara tjej på alla tänkbara sätt.

En fråga hade hon stora och/eller fina fasta bröst och en manlig lärare?
Citera
2008-01-01, 15:03
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Vad har övergången från massproduktotion till "produktion efter beställning" med saken att göra? Löpande bandet går ju lika fort för det och kollektivavtalen kvarstår.

Ja med tanke på vad du själv frågade "twoinone" så är det knappast rätta att trycka upp detta med kollektiv avtal i näsan på mig.

Citat:
Varför är det inte en majoritet kvinnor i de jobb jag nämt ovan om de utförs lika bra av en kvinna om de tar mindre betalt?
Citat:

Dessutom i dina egna övriga inlägg där du kom in i diskussen så nämnde du ju inte själv ett ljud om kollektivavtal i något av inläggen

Citat:
Löpande bandet går ju lika fort för det ...

Nepp löpande bandet det går inte "lika fort" i dag som det gjorde förr.
Det går fortare idag fast vi har övergivit massproduktion och övergått till beställningproduktion.

Det har med den enkla anldeningen att göra att även folk i arbetarklassen har råd att skaffa bil idag i högre utsträckning än arbetarklassen från "förr".
Förväxlan nu inte "skaffa bil" med att "ha råd att köra bil".
Citera
2008-01-01, 15:19
Medlem
Citat:
En fråga hade hon stora och/eller fina fasta bröst och en manlig lärare?

Japp, stora bröst, fin rumpa och klängde på mig. Ska vara glad att jag kom undan med ett g. Hon fick för övrigt högsta betyg i det mesta trots att hon var en blåst bimbo som inte ens kan stava :S
Citera
2008-01-02, 01:45
Medlem
Takiidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Vad var det för idiotlärare som inte kände igen arbetet andra gången han/hon läste det?

Han hittade säkert på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in