• 1
  • 2
2007-10-25, 23:17
Medlem
wellermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caran672
Tror absolut inte att världen e så enkel.
Världen e ju full av folk som blir kära i första ögonkastet i massa olika typer av människor, om det vore biologiskt att vi föredrog en typ för en annan skulle vi urskilja mönster. Mönster som skulle vara biologiska, nu finns inga såna. Homosexuella då? Dom kan ju också bli kära i ett ögonkast. Hur förklarar du det?
Nej jag tror inte världen e inte så enkel som du vill göra den..

Bara för att en känsla har en evolutionär bakgrund betyder ju inte att den nödvändigtvis är enkel. Evolutionen kan ju lika gärna ha skapat en slumptärning för att maximera dina chanser.
Citera
2007-10-25, 23:20
Medlem
Oi!s avatar
ja tror alla är efterblivna
Citera
2007-10-26, 00:52
Medlem
Spinnacers avatar
För att man målar kvickt upp en bild hur de hade varit med personen, inte speciellt svårt om denne är attraktiv. Bilden är ofta väldigt optimistisk och man glömmer att inkludera brister.
Citera
2007-10-26, 01:04
Medlem
Psyko Dads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WinstonO'Boogie
Har ni någon gång träffat en person som ni nästan direkt fått starka känslor för, men som kanske tynar bort när ni inte träffar personen mer/träffar personen och lär känna honom/henne?

Vi kan kanske lättare bli förälskade av någon som vi får intrycket av att vara allt det vi letar efter hos en person?
Vi bygger upp en illusion av personen, en drömbild, ett luftslott.

Varför är det så att vi faktiskt har så lätt att handlöst falla pladask för människor vi bara träffar under en kort period?
Nej. Jag har aldrig ngnsin fått känslor för ngn jag mött varken första eller andra gången. Jag har svårt att bli kär. Att däremot blanda ihop kåt med kär hände väl på fyllan. Har sagt -Jag älskar dig t o m första gången man hade sex.(mindre nyker) menade det inte alls & hade världens ångest för det dagen efter.
Jag faller inte "pladask" för ngn jag möter för första g. Så var det med det.
Citera
2007-10-26, 01:44
Medlem
goodchilds avatar
förutom utseende så tror jag att doft kan spela en stor roll när man blir attraherad av en främling.
tydligen är kroppsbehåring bra för att häva fram sin egen doft och locka till andra, haha.
Så ett tips kan ju vara att sluta raka sig om man bara vill träffa någon.
Jag såg det här på ett tv-program på trean om kvinnor och deras behåring.
Citera
2007-10-26, 02:02
Medlem
Calaveras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spinnacer
För att man målar kvickt upp en bild hur de hade varit med personen, inte speciellt svårt om denne är attraktiv. Bilden är ofta väldigt optimistisk och man glömmer att inkludera brister.

Tror mycket på detta!
Om någon är attraktiv och trevlig (som många är) vid en snabb första kontakt så börjar hjärnan utveckla detta och man får en bild av personen som underbar på alla sätt - din drömtjej/kille - och såklart blir du kär i denna "person".

Om man vill kalla det för kärlek eller inte kan ju diskuteras. Själv vet jag många gånger jag "fallit för" personer - det räcker med att de är fina och att deras röst är fin. 10 sekunder senare är denna personen min framtida fru fastän jag aldrig pratat med henne.

OffT: Tror det är i afrika som kraftigare kvinnor ses som finare än späda. Detta borde ju stämma bättre med evolutionsteorin än våran mer kulturinriktade västerländska syn. Dock så är ofta de som i dagens samhälle lyckas spädare - villket inte är ett minus då vi slipper springa fatt med vår föda längre.
Citera
2007-10-26, 04:01
Medlem
Naijjkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calavera
Själv vet jag många gånger jag "fallit för" personer - det räcker med att de är fina och att deras röst är fin. 10 sekunder senare är denna personen min framtida fru fastän jag aldrig pratat med henne.
Vet inte hur många gånger jag kommit på mig själv i dessa tankar om personer jag aldrig sagt ett ord till. Nu vet jag att jag inte är ensam om att ha dem iaf.
Citera
2007-10-26, 10:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av caran672
Ja och vi blir kära i små smala tjejer som vi inte vet ett dugg om. De bästa för att föda barn borde vara något kraftigare kvinnor som orkar att föda många barn. En liten smal kan ju dö i barnsäng!

Sorry men jag anser att det inte går att tillämpa darwinism på männsikan så mkt idag. Vi är djur, ja men vårt medvetande är så mkt större än alla andra djurs och vi styrs till större del av kulturella faktorer än naturliga.

Alla de olika kulturer i världen har uppkommit ur den evolutionärt skapade hjärnan. Alla sociala mönster går det att tillämpa darwinismen på.
Citera
2007-10-26, 14:10
Medlem
Bajsfacistens avatar
Ny forskning visar att feromoner har stor del i vilka vi blir attraherade och kära i. Men människor vill inte ta till sig sånt här efter som folk tycker det verkar primitivt "vi är ju endå människor, inga hundar som luktar varandra i röven" och därmed bortkastar fakta bara för det inte passar i deras föreställningsvärld.
Citera
2007-10-26, 14:31
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Som relativt ny på detta forum är jag positivt överraskad. Nämner man ordet "evolution" och hur den förklarar mycket (men inte allt) vad gäller människors "val", brukar det annars bli en rätt ensidig stampa-ned-apälskaren-i-marken-vi-är-inte-djur fars av det hela.

Vad gäller första ögonkastet är det inte helt lätt. Det finns en massa faktorer såklart. En "evolutionistisk" förklaring är som någon nämnde "slumpen". Om alla enbart drogs till den självklara alfahanen/honan skulle det till slut bli inavel (ok, inte på riktigt, men arten skulle stagnera). För att en art skall utvecklas/bli starkare är det fördelaktigt med "slumpmässiga" fortplantningar.

Nu vill jag inte gå så långt som förklara första ögonkastet med detta. Jag menar bara på att bara för att det inte alltid sker med den "mest lämpade barnalstraren", betyder det inte att det kullkastar hur vi utvecklats genom evolutionen
Citera
2007-10-26, 18:30
Medlem
Avons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WinstonO'Boogie
Har ni någon gång träffat en person som ni nästan direkt fått starka känslor för, men som kanske tynar bort när ni inte träffar personen mer/träffar personen och lär känna honom/henne?

Vi kan kanske lättare bli förälskade av någon som vi får intrycket av att vara allt det vi letar efter hos en person?
Vi bygger upp en illusion av personen, en drömbild, ett luftslott.

Varför är det så att vi faktiskt har så lätt att handlöst falla pladask för människor vi bara träffar under en kort period?

"Vi" -- vilka vi nu är -- faller pladask därför att vi tror att den vi möter kan tillfredsställa olika behov hos oss, medvetna eller omedvetna. Vi faller därför att det i just det ögonblicket då vi möter denne någon står vi vidöppna, känslomässigt, för dofter, impulser, tankar som är så snabba att de knappt hinner tänkas, känslor som så hastigt dyker upp att vi knappt hinner registrera dem, endast förnimma. Vi faller därför att vi har behov av det.
Citera
2007-10-29, 00:40
Medlem
Falla Pladask

Hände för c:a 6 år sedan..... Träffade henne idag, det small igen. Helt sjukt!!

Varför vet jag inte, men det är en ganska angenäm känsla
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in