2007-10-25, 15:41
Medlem
Jag har fått ett skolarbete där jag skall fotografera ett föremål(varav jag valde en chokladkaka) som jag ska genom att ändra skärpedjup, bländare osv på kameran få chokladkakan i bilden att bli att bli
1. Positivt laddad
2. Negativt laddad
3. Mystisk
4. Viktig detalj
5. Obetydlig

Några ideer om hur jag ska lägga upp de olika bilderna och hur jag ska justera objektivet..?
Citera
2007-10-25, 21:51
Medlem
Ska alla bilder tas i identisk miljö?
Citera
2007-10-25, 23:30
Medlem
Farbror Sallads avatar
Jag tror att det är smartast att jobba med ljussättning och omgivande miljö eller bakgrund. Om du vill framställa den positivt så kan du ju ta inspiration från reklambilder. Negativt kan den kopplas till fetma till exempel.
Citera
2007-10-26, 14:37
Medlem
Therons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Sallad
Jag tror att det är smartast att jobba med ljussättning och omgivande miljö eller bakgrund. Om du vill framställa den positivt så kan du ju ta inspiration från reklambilder. Negativt kan den kopplas till fetma till exempel.
En del matbilder är så bra att man genast vill ta en tugga. Ljussättningen är nog viktig förutom den tekniska kvalitéten. Dvs bildens dynamik.

Vinkeln på bilden beror på vilket budskap du vill förmedla. T.ex negativt. En gång såg jag en småbarnsmorsa med en skrikande unge i en sittbarnvagn bakom sig. Hon stod och pratade med en annan kvinna medan hon åt choklad och förstrött tryckte i chokladbitar i munnen på ungen bakom sig. För att få tyst på han. = Läge för en bra snapshotbild.
Citera
2007-11-02, 21:38
Medlem
På nr 4, vad sägs om ett bord med en chokladkaka (i fokus), med ett par personer (lätt ur fokus) som alla tittar på kakan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in