• 1
  • 2
2007-10-26, 01:24
Medlem
StigAllans avatar
Värdelöst med en potatisskalarmaskin!
Använd en skarp handskalare så får du kanske dessutom lite styrka i dina mjuka händer.
Med potatiskalarmaskiner så får du fullt upp att leta runda potatisar som gör att alla potatisar blir jämt och samtidigt skalade.
Är pären ojämna så får maskinen skala bort halva mängden innan du är klar.
Citera
2007-10-26, 08:38
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Du däremot ska leta fram skalaren (som alltid ligger gömd bland tusen konservöppnare, korkskruvar, småknivar etc.)......

Nej då, bara skojar.
Ett litet tips. Jag har min skalare hängande i magnetlisten jämte knivarna. Där hänger också en handtillverkad kolstålssax från Eskilstuna .

~Paul~
Citera
2007-10-26, 08:43
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Med potatiskalarmaskiner så får du fullt upp att leta runda potatisar som gör att alla potatisar blir jämt och samtidigt skalade.
Är pären ojämna så får maskinen skala bort halva mängden innan du är klar.
Känner man igen. Det var en av orsakerna till varför jag inte ville rekommendera en dylik maskin för hemmabruk.

Till skillnad från Erik1974 så tycker jag nämligen att potatis har blivit dyrt! Att sedan skala av hälften av potatisköttet varje gång blir i längden föga ekonomiskt. I alla fall i mitt hushåll .

~Paul~
Citera
2007-10-26, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Vet i fan om jag gillar kokt potatisskal något vidare. Färskpotatis går an lite lättskrubbat, men tillagar jag det i ugn låter jag alltid skalet vara kvar.
Det finns ju gränser för allt. Men vad säger ni, är inte den potatis man hittar i
butiken nu för tiden extremt ren? För ett antal år sedan krävde ju opinionen
jordig potatis, så potatisindustrialisterna fick lov att hälla på lite lort innan
potatisen gick till försäljning. "Mullad". Det gick som tur var snart över.

För ännu fler år sedan var den stora grejen huruvida potatisen skulle kokas
med eller utan skal.
Citera
2007-10-26, 14:06
Medlem
Tjohildas avatar
Vi fick då lära oss i hemkunskapen att vitaminerna bevaras bättre om man kokar med skalen på...Jag har taskiga leder så jag hoppar gärna potatisskalning. Men ibland måste man ju...Har inget emot att äta lite potatisskal, men är lite misstänksam, guvet vad de är besprutade med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in