• 1
  • 2
2007-10-25, 15:12
Medlem
tjaboooos avatar
Hall.
Vrd pengarna ?
http://www.clasohlson.se/Product/Pro...px?id=22460716

Mvh Tjaboooo
Citera
2007-10-25, 15:31
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Hall.
Vrd pengarna ?

Mvh Tjaboooo
Fr hemmabruk r det "waste of space" enligt min sikt. Anvnde aldrig min, gav bort den. Professionellt finns det ju andra typer av skalare som fungerar ganska tillfredsstllande dock.

~Paul~
Citera
2007-10-25, 21:10
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Fr hemmabruk r det "waste of space" enligt min sikt. Anvnde aldrig min, gav bort den. Professionellt finns det ju andra typer av skalare som fungerar ganska tillfredsstllande dock.

~Paul~
Kp sger jag bara! Lyssna inte p den dr dePaul, han yrar!

Jag lskar min elektriska potatisskalarmaskin. Under tiden den jobbar gr jag sallad eller dylikt samtidigt som potatisarna blir perfekt skalade.
Citera
2007-10-25, 21:34
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Kp sger jag bara! Lyssna inte p den dr dePaul, han yrar!

Jag lskar min elektriska potatisskalarmaskin. Under tiden den jobbar gr jag sallad eller dylikt samtidigt som potatisarna blir perfekt skalade.
Haahaa OK . Observera att jag redan i mitt frsta inlgg nmnde att det handlar om anvndning p amatrniv, dvs fr ett ftal personer.

Jag lovar att under tiden som du skall ta fram din maskin och skala dina potter i den (varvid hlften av fruktkttet frsvinner) s har jag redan skalat mina med en ordinr Sweco-skalare, det vill sga om du tar i beaktande att du mste diska, torka och plocka isr/ihop maskinen igen . Jag snackar allts inte om 15 kilo potatis utan kanske 10-12 stycken, i samklang med amatrmssig anvndning.

~Paul~
Citera
2007-10-25, 21:57
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Jag snackar allts inte om 15 kilo potatis...
Men det gr jag, grejen r att jag funderar p att brja gra storkok lite oftare och d r de minst 3kg potatis som ska skalas och r de smjvlar s tar de 3 dagar innan ryggen knns normal igen typ, diskbnken r s j***a lg s fr nstan st dubbelvikt s skulle ja frlora ett halvkilo under skalningen s r de vrt de.

Erik1974, hur nogrant tar maskin ?
En del potter r ju allt annat n runda till exempel.

Hur svrdiskad r en sn ?
Citera
2007-10-25, 22:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Men det gr jag, grejen r att jag funderar p att brja gra storkok lite oftare och d r de minst 3kg potatis som ska skalas och r de smjvlar s tar de 3 dagar innan ryggen knns normal igen typ, diskbnken r s j***a lg s fr nstan st dubbelvikt s skulle ja frlora ett halvkilo under skalningen s r de vrt de.

Jaha, OK. D kommer frgan i en helt annan dager. I s fall kanske det r OK med en maskin. Sedan r frgan hur pass bra den aktuella maskinen r.

~Paul~
Citera
2007-10-25, 22:04
Medlem
Skalet r ju det mest (enda?) intressanta p potatisen. Lt bli att skala dem, s
har du en rationalisering som heter duga. Potatisskal r bde gott och nyttigt!
Citera
2007-10-25, 22:05
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Hller med. Men ur presentationssynpunkt kanske inte alltid p sin plats .

~Paul~
Citera
2007-10-25, 22:44
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Skalet r ju det mest (enda?) intressanta p potatisen. Lt bli att skala dem,
Nja kkade tillrckligt med jord som liten
Skmt osid men lite tveksam till hur de skulle funka i en gryta dr allt ska va finfrdelat och halvmosat men kan ju alltid prova ett mindre kok och se hur de blir.
Citera
2007-10-25, 23:16
Bannlyst
Citat:
Hall.
Vrd pengarna ?

Mvh Tjaboooo

Har du ingen fru?
Citera
2007-10-25, 23:18
Medlem
Schrails avatar
Skala sjlv blir bttre godare och billigare. Tror till och med att det skulle vara bttre att hyra in en polack, det skulle i alla fall bli billigare..
Citera
2007-10-26, 00:38
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Haahaa OK . Observera att jag redan i mitt frsta inlgg nmnde att det handlar om anvndning p amatrniv, dvs fr ett ftal personer.

Jag lovar att under tiden som du skall ta fram din maskin och skala dina potter i den (varvid hlften av fruktkttet frsvinner) s har jag redan skalat mina med en ordinr Sweco-skalare, det vill sga om du tar i beaktande att du mste diska, torka och plocka isr/ihop maskinen igen . Jag snackar allts inte om 15 kilo potatis utan kanske 10-12 stycken, i samklang med amatrmssig anvndning.

~Paul~
Jag bara spolar av den snabbt i lite kallt vatten. Du dremot ska leta fram skalaren (som alltid ligger gmd bland tusen konservppnare, korkskruvar, smknivar etc.), skala, rensa vasken, diska skalaren, torka av den och lgga tillbaka den i ldan

Nej d, bara skojar. Allt r sklart en avvgning, precis som du sger. Men jag har min s ltt tkomlig i kksn, att det kanske ofta ker fram trots att det kanske skulle gtt snabbare old school!

Citat:
Vet i fan om jag gillar kokt potatisskal ngot vidare. Frskpotatis gr an lite lttskrubbat, men tillagar jag det i ugn lter jag alltid skalet vara kvar.

Citat:

Hur svrdiskad r en sn ?
Den tar vldigt noggrant och potatisarna blir fina. Men visst, det frsvinner en del av potatisen om man kr fr lnge, precis som dePaul sa. Men det r inte tryfflar vi pratar om, utan en relativt billig vara

Som sagt, spola bara av den i kallt vatten, det rcker. Inget annat krs i maskinen och potatisarna ska ven tillagas, s risk fr bakterier eller liknande r uteslutet. Men vid jmna mellanrum kr jag delarna i diskmaskin.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in